Peran Gaya Pengasuhan Orang Tua dalam Meningkatkan Kecerdasan Emosional pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah di Kecamatan Pasar Minggu Jakarta Selatan

Authors

  • Vina Rahmasari UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA
  • Elmanora Elmanora Universitas Negeri Jakarta
  • Maya Oktaviani Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.22437/gentala.v8i2.23724

Keywords:

Parenting Style, Children’s Emotional Intelligence

Abstract

This study aims to determine whether there is a relationship between parenting style and emotional intelligence in elementary school students in Pasar Minggu District, South Jakarta. This research is a quantitative study using a survey method with a correlational approach. Collecting data in this study using a questionnaire directly. Retrieval of data using simple random sampling technique. Sampling was carried out in five schools involving 309 students and parents of Madrasah Ibtidaiyah students in Pasar Minggu district, namely MI Al-Hidayatussalafiyah, MI Sirojul Muslimin, MI Al Hikmah, MI Nurul Hidayah JP, and MI Faturrahman. The data collection for this study starts from January 2022 to July 2022. To analyze the relationship between the test variables used is the Spearman rank correlation. Before being tested, the data was tested for prerequisites, namely the normality test using the Kolmogorov-Smirnov. The results showed that there was a relationship between parenting style and students' emotional intelligence of 0.302 with sig. 0.000. Which means that parenting style is significantly related to students' emotional intelligence. The better the parenting style applied by parents, the better the emotional intelligence of students. Thus, parents are advised to apply positive parenting styles, such as the emotional coach parenting style.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adawiah, R. (2017). Pola Asuh Orang Tua Dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Anak (Studi Pada Masyarakat Dayak Di Kecamatan Halong Kabupaten Balangan). Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(1), 33–48.

Arieska, O., Syafri, F., & Zubaedi, Z. (2018). Pengembangan Kecerdasan Emosional (Emotional Quotient) Daniel Goleman Pada Anak Usia Dini Dalam Tinjauan Pendidikan Islam. Al Fitrah: Journal Of Early Childhood Islamic Education, 1(2), 103. Https://Doi.Org/10.29300/Alfitrah.V1i2.1337

Arikunto, S. (2019). Porsedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik (15th Ed.). Jakarta: Rineka Cipta.

Candra, A. N., Sofia2, A., & Anggraini2, G. F. (2017). Gaya Pengasuhan Orang Tua pada Anak usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 3(2).

Dazeva, V., & Tarmidi. (2012). Perbedaan Kecerdasan Emosional Siswa Ditinjau Dari Jenis Kegiatan Extrakurikuler. Psikologia-Online, 7(2), 81–92.

Elmanora, Muflikhati, I., & Alfiasari. (2012). Gaya Pengasuhan Dan Perkembangan Sosial Emosi Anak Usia Sekolah Pada Keluarga Petani Kayu Manis. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 5(2), 128–1237.

Fathurrohman, Muhammad. (2015). Budaya Religius Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan: Tinjauan Teoritik Dan Praktik Kontekstualisasi Pendidikan Agama. Yogyakarta: Kalimedia.

Goleman, D. (2016). Emotional Intelligence. Jakarta: Pt Gramedia.

Gottman, J., & Declaire, J. (1997). Raising An Emotionally Intelligent Child. New York: Simon & Schuster Paperbacks.

Hanggara Budi Utomo, Sari, A. T. R., & Valensia, E. V. (2022). Penyuluhan Kegiatan Parenting Orang Tua Untuk Meningkatkan Kemandirian dan Kemampuan Pemecahan Masalah Anak. Jurnal Inovasi Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 2(1), 76–85.

Jaelani, A. Q., & Ilham, L. (2019). Strategi Meningkatkan Kecerdasan Emosional dan Spiritual Siswa. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 13(1), 97–106. https://doi.org/10.24090/komunika.v13i1.2056

Kusniapuantari, D., & Suryono, Y. (2014). Pengaruh Kerja Sama Antara Pendidik Dan Orangtua Terhadap Pengembangan Kecerdasan Emosional Anak. Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(1), 18–31.

Mahatfi, A. D. (2015). Korelasi Antara Pola Asuh Orang Tua Dengan Kecerdasan Emosi Siswa Sekolah Dasar Kelas V Segugus 1 Kecamatan Panjatan Kabupaten Kulon Progo. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 12(1), 1-17.

Muthoharoh. (2019). Pengaruh Pendidikan Agama Dalam Pengaruh Pendidikan Agama Dalam Keluarga Dan Budaya Religius Sekolah Terhadap Kecerdasan Emosional Siswa Mts Nu Cantigi Indramayu. Jurnal Pendidikan Agama Islam 6(2): 149–154.

Ningsih, Y. S. (2008). Peranan Keluarga Dalam Pendidikan Emosional Anak. Insania : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 13(3), 426–440. Https://Doi.Org/10.24090/Insania.V13i3.307

Nurul Fadhilah, & Mukhlis, A. M. A. (2021). Hubungan Lingkungan Keluarga, Interaksi Teman Sebaya Dan Kecerdasan Emosional Dengan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan, 22(1), 16–34. Https://Doi.Org/10.33830/Jp.V22i1.940.2021

R.N, Kpai. (2021). Data Kasus Perlindungan Anak 2016 – 2020. Retrieved May 18, 2021, From Bankdata.Kpai.Go.Id Website: Https://Bankdata.Kpai.Go.Id/Tabulasi-Data/Data-Kasus-Perlindungan-Anak-2016-2020

Rachmawati, A., & Nurmawati, T. (2014). Hubungan Pola Asuh Dengan Kecerdasan Emosional Anak Usia Sekolah. Jurnal Ners Dan Kebidanan (Journal Of Ners And Midwifery), 1(1), 007–012. Https://Doi.Org/10.26699/Jnk.V1i1.Art.P007-01

Respati, W. S., Yulianto, A., & Widiana, N. (2006). Perbedaan Konsep Diri Antara Remaja Akhir Yang Mempersepsi Pola Asuh Yang Mempersepsi Pola Asuh Orang Tua Authoritarian , Permissive Dan Authoritative. Jurnal Psikologi, 4(2), 119–136. Https://Doi.Org/10.6084/M9.Figshare.9942455.V1

Sari, A., & Dewi Sagala, A. C. (2013). Upaya Meningkatkan Kecerdasan Emosi Anak Melalui Bermain Peran Pada Kelompok B Tk Dharma Wanita Tampingan Kabupaten Kendal Tahun Pelajaran 2013/2014. Paudia : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 46–58. Https://Doi.Org/10.26877/Paudia.V2i2.1638

Sari, P. P., Sumardi, S., & Mulyadi, S. (2020). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Paud Agapedia, 4(1), 157–170. https://doi.org/10.17509/jpa.v4i1.27206

Setyawan, D. (2015). Kpai: Pelaku Kekerasan Terhadap Anak Tiap Tahun Meningkat. Retrieved June 14, 2015, From Kpai.Go.Id Website: Https://Www.Kpai.Go.Id/Publikasi/Kpai-Pelaku-Kekerasan-Terhadap-Anak-Tiap-Tahun-Meningkat

Siti Anisah, A., & Suntara, H. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Debate Untuk Meningkatkan Kecerdasan Emosional Siswa. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 14(1), 254. Https://Doi.Org/10.52434/Jp.V14i1.907

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D (2nd Ed.; Sutopo, Ed.). Bandung: Alfabeta.

Surbakti. (2012). Parenting Anak-Anak. Jakarta: Pt. Gramedia.

Downloads

Published

2023-12-15

How to Cite

Rahmasari, V., Elmanora, E., & Oktaviani, M. . (2023). Peran Gaya Pengasuhan Orang Tua dalam Meningkatkan Kecerdasan Emosional pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah di Kecamatan Pasar Minggu Jakarta Selatan. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 8(2), 158-171. https://doi.org/10.22437/gentala.v8i2.23724