The Upaya meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Sekolah Dasar menggunakan Metode Pembelajaran Story Telling di Kota Bekasi

Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Sekolah Dasar Menggunakan Metode Pembelajaran Story Telling Di Kota Bekasi

Authors

  • Ririn Anisa Universitas Islam 45 Bekasi

DOI:

https://doi.org/10.22437/gentala.v8i1.22664

Keywords:

Speaking Skill, Method , Story-Telling

Abstract

This study aims to improve the speaking skills of fifth-grade students at SDS Galajuara Bekasi using the story-telling method. The research was carried out using the Classroom Action Research (CAR) method using the DDAER design (diagnosis, design, action and observation, evaluation, reflection) which was carried out in 2 cycles with 28 students in class V as research subjects. The results showed an increase in students' speaking skills. In the first cycle, completeness was obtained by 78.6%, or as many as 22 students, and 21.4%, or as many as 6 students still not complete. Meanwhile, in the implementation of the second cycle, the students' completeness data was obtained by 89.3%, or as many as 25 students completed and 10.7%, or as many as 3 students were still in the incomplete category. The final result of the average value of students' speaking skills obtained in the second cycle is 80.4.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aufa, F. N., Purbasari, I., & Widianto, E. (2020). Keterampilan Berbicara Siswa Sekolah Dasar Menggunakan Visualisasi Poster Sederhana. Wasis: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(2), 86-92. https://jurnal.umk.ac.id/index.php/wasis/article/view/5060

Darmuki, A., & Hariyadi, A. (2019). Eksperimentasi Model Pembelajaran Jucama Ditinjau Dari Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Mata Kuliah Berbicara Di Prodi PBSI IKIP PGRI Bojonegoro. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 3(1), 62-72. https://jurnal.umk.ac.id/index.php/kredo/article/view/4021

Farhurohman, O. (2017). Implementasi Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Primary: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar, 9(1), 23-34. http://www.jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/primary/article/view/412

Hidayati, A. (2018). Peningkatan keterampilan berbicara melalui pendekatan komunikatif kelas V SD Padurenan II di Bekasi tahun pelajaran 2016/2017. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(2), 83-95. http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/pendas/article/view/3134

Janiar, I., & Halidjah, S. Peningkatan Kemampuan Berbicara dengan Menggunakan Metode Story Telling di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 3(7). http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i7.5756

Mulyatiningsih, E. (2019). Metode Penelitian Tindakan Kelas. Ilmu Keolahragaan Nasional, 8. http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/pengabdian/dra-endang-mulyatiningsih-mpd/8cmetode-penelitian-tindakan-kelas.pdf

Nurhayati, N. (2020). Penggunaan Media Dadu Pertanyaan pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Materi Penggunaan Kata Tanya untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas II SDN 61/X Talang Babat. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 5(2), 219-231. https://doi.org/10.22437/gentala.v5i2.11123

Pratiwi, R. R. (2016). Penerapan Metode Storytelling untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas II SDN S4 Bandung. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 199-207. https://ejournal.upi.edu/index.php/jpgsd/article/view/9074

Rahman, S. A., Nurdin, M., & Lestari, H.(2017). Penerapan Model Pembelajaran Time Token Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa SDN 200 Lompu Kecamatan Cina Kabupaten Bone. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 1(1), 23-27. https://ojs.unm.ac.id/JIKAP/article/view/5042/2873

Sanjaya, D. H. W. (2016). Penelitian tindakan kelas. Prenada Media.

Saputra, N. (2021). Penelitian tindakan kelas. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Siregar, R., Widowati, A., & Ali, M. (2020). Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Menggunakan Model Time Token Pembelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 5(1), 28-41. https://doi.org/10.22437/gentala.v5i1.9426

Wiriaatmadja, Rochiati. 2005. Metode Penelitian Tindakan Kelas. Bandung : Rosdakarya.

Downloads

Published

2023-06-30

How to Cite

Anisa, R. (2023). The Upaya meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Sekolah Dasar menggunakan Metode Pembelajaran Story Telling di Kota Bekasi: Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Sekolah Dasar Menggunakan Metode Pembelajaran Story Telling Di Kota Bekasi . Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 8(1), 64-76. https://doi.org/10.22437/gentala.v8i1.22664