Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas III di Sekolah Dasar Surabaya Materi Pecahan Berbantu Media Folding Paper
DOI:
https://doi.org/10.22437/gentala.v7i1.17862Keywords:
Pemahaman Konsep, Matematika Realistik, Folding PaperAbstract
This article aims to examine students' understanding of concepts in learning mathematics with the help of Folding Paper, the study in this article focuses on three factors, namely: Results of interviews with teachers of understanding mathematical concepts, results of observations of understanding mathematical concepts and the results of applying the RME learning model to fractional material. The method in this research uses descriptive qualitative. Sources of data consist of interviews with teachers, observations and tests. For data analysis techniques using quantitative and descriptive qualitative data analysis. From the results of interviews, observations and tests that students' understanding of mathematical concepts is still relatively low.
Downloads
References
Aditya, F. A., Afiani, K. D. A., & Faradita, M. N., Surabaya, U. M., Surabaya, U. M., Surabaya, U. M., & Picture, M. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Dengan Metode Picture And Picture Pada Materi Pecahan Kelas II SD Muhammadiyah 9 Surabaya Masa Pandemi Covid - 19. 123-137.
Afiani, K. D. A., (2017). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Pada Siswa Kelas III SD Melalui Pembelajaran Berbasis Pengajuan Masalah. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 5–24.
Afiani, K. D. A., & Faradita, M. N., (2021). Analisis Aktivitas Siswa dalam Pembelajaran Daring Menggunakan Ms . Teams Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar, 9(1), 16–27.
Amala. Dina, Faradita, M. N., & Setiawan, F. (2021). Analisis Pembelajaran Online Terhadap Keterampilan . Jurnal IKA : Ikatan Alumni PGSD Unars, 9(1), 258–269.
Anwar, Z. (2019). Pelaksanaan Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar Negeri Kalangan Kecamatan Gemolong Kabupaten Sragen. Digilib.Uns.Ac.Id, 194.
Fandi. (2018). Berpikir Kritis dan Berpikir Kreatif sebagai Fokus Pembelajaran Matematika. Berpikir Kritis Dan Berpikir Kreatif Sebagai Fokus Pembelajaran Matematika, 1.
Khaeriyah, E., Saripudin, A., & Kartiyawati, R. (2018). Penerapan Metode Eksperimen Dalam Pembelajaran Sains Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini. Awlady: Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 102. https://doi.org/10.24235/awlady.v4i2.3155
Ndiung, S., Jehadus, E., & Sennen, E. (2021). The Use of Folding Paper to Support Students ’ Understanding of Summation and Subtraction. 5(1), 45–52.
Nuryani, S. (209 C.E.). Meningkatkan Hasil Belajar Materi Pecahan Sederhana Menggunakan Media Kertas Lipatpada Siswa Kelas III SDN Nginden Jangkungan I / 247 Surabaya. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 1–8.
Pranata, O. H., & Respati, R. (2019). Pengaruh Media Kartu Bilangan terhadap Pemahaman Siswa Mengenai Operasi Pengurangan Bilangan Bulat. Pedadikdatik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 58–67.
Retnowati. (2019). Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Disposisi Matematis Menggunakan Model Pembelajaran Treffinger. Gospodarka Materiałowa i Logistyka, 26(4), 185–197.
Setianingsih, D., Afiani, K. D. A., & Mirnawati, L. B. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament (Tgt) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Perkalian Siswa Kelas Iii Sd Muhammadiyah 8 Surabaya. Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 24–37. https://doi.org/10.24929/alpen.v5i1.75
Sulistiani, I. R. (2016). Pembelajaran Matematika Materi Perkalian Dengan Menggunakan Media Benda Konkret (Manik –Manik Dan Sedotan) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Vicratina: Jurnal Kependidikan Dan Keislaman, 10(2), 22–23.
Thanthirige, P., Shanaka, R., Of, A., Contributing, F., Time, T. O., Of, O., Shehzad, A., & Keluarga, D. D. (2018). Penggunaan Media RME Untuk Menyelesaikan Soal Matematika. August, 6–15.
Downloads
Published
Versions
- 2022-07-07 (2)
- 2022-06-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Kunti Dian Ayu Afiani, Meirza Nanda Faradita , Meirza Faradita
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.