Penerapan Metode Drill Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas I Pada Tema Kegemaranku Di SDN 99/IX Danau Kedap

Authors

  • Nurjanah Nurjanah SDN 99/IX Danau Kedap

DOI:

https://doi.org/10.22437/gentala.v5i2.11119

Keywords:

Drill, Learning Outcome

Abstract

The purpose of this class action research is to reveal data, information and discuss about the application of the Training Method (Drill) as an effort to improve the learning outcomes of Class I students at SDN 99 / IX Danau  Kedap on the theme of my first semester Semester I in 2019/2020 Academic Year. This type of research is a classroom action research (CAR) of two cycles. This study consisted of two cycles, each cycle consisting of two meetings, following 4 stages: planning, implementing, observing and reflecting. The subjects of this research were Class I students at SDN 99 / IX Danau Kedap, amounting to 13 students. Data collection was carried out through observation, daily journals (daily notes), learning achievement tests and documentation. The data obtained are quantitative descriptive with percentage calculations and data reduction. The conclusion of this study the drill method has a significant impact on the learning outcomes of Class I SDN 99 / IX students in Danau Kedap through the act of giving praise.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad Munjin Nasih dan Lilik Nur Kholidah. 2009. Metode dan Teknik Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bandung: PT Refika Aditama.

Daryanto, D. 2013. Media Pembelajaran Peranannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Depdiknas. 2003. Undang-undang RI No.20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional

Dimyati dan Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineke Cipta

Eny Kusumastuti. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Seni Tari Terpadu Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Mimbar Sekolah Dasar, Volume 1 Nomor 1 April 2014, (hal. 7-16).

Hamdani. 2011. Strategi Belajar Mengajar. Bandung : Pustaka Setia.

Kristanto, M. 2013. Pendidikan Seni Budaya dan Keterampilan sebagai Pendidikan Karakter. Prosiding Seminar Nasional dan Bedah Buku Pendidikan Karakter dalam Implementasi Kurikulum 2013, Jakarta

Nasution. 2006. Berbagai Pendekatan Dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 tahun 2005 tentang Standar Nasional pendidikan, Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional

Ramayulis. 2005. Metodologi Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Kalam Mulia

Samsul Nizar dan Al-Rasyidin. Filsafat Pendidikan Islam. Ciputat: Ciputat Press, 2003

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

Syaiful Bahri Djamarah dan Aswan Zain. 2002. Strategi Belajar Mengajar, Jakarta: Rineka Cipta.

Wina Sanjaya. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : Kencana

Zakiah Daradjat, 2004. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Zakiyah Daradjat. 1995. Remaja Harapan Dan Tantangan.Jakarta: Ruhama.

Downloads

Published

2020-12-01

How to Cite

Nurjanah, N. (2020). Penerapan Metode Drill Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas I Pada Tema Kegemaranku Di SDN 99/IX Danau Kedap . Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 5(2), 132-144. https://doi.org/10.22437/gentala.v5i2.11119