Pengaruh Self-Efficacy terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Pada Pembelajaran Model Discovery Learning

Authors

  • Rahmi Rahmi Program Studi Pendidikan Matematika, STKIP PGRI Sumatera Barat
  • Rina Febriana STKIP PGRI Sumatera Barat
  • Gianti Elsa Putri Program Studi Pendidikan Matematika, STKIP PGRI Sumatera Barat

DOI:

https://doi.org/10.22437/edumatica.v10i01.8733

Keywords:

self-efficacy, pemahaman konsep, discovery learning

Abstract

Understanding the concept of students is still low and student self-efficacy is still not the background of this study. The research objective was to determine the understanding of students 'mathematical concepts and determine the effect of self-efficacy on students' conceptual understanding after applying the Discovery Learning model. This type of research is a pre-experiment with a pre-test and post-test group design test. Data analysis using simple linear regression analysis, correlation analysis and t test. Based on the results of data analysis, understanding the mathematical concepts of students has increased with the criteria of being. Questionnaire analysis using the N-Gain formula and obtained student self-efficacy also experienced an increase in the criteria of being. Furthermore, the significance test of the correlation coefficient is obtained tcount < ttable, it can be concluded that self-efficacy by applying the Discovery Learning model influences the understanding of mathematical concepts in students of class XI MIA 1 Solok Selatan N 5 but not significant.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Ayu Malsa, Prima. (2018). Pengaruh model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Self-Efficacy. Jurnal Lema STKIP PGRI Smatera Barat.
Bandura, A. 1997. self-efficacy: The Exercise of Control. USA: W.H. Freeman dan Company.
Destinar, dkk. 2019. Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Ditinjau dari Self Efficacy Siswa dengan model Pembelajaran Think pair Share (TPS) di SMP Negeri 20 Palembang. JJPM Vol.12 No.1
Hake. 1999. Analyzing Change Gain Score. Dept.of Physics Indian university.
Hakasinawati, Wahyu W & Hamifah. (2017). Pengaruh Keyakinan diri, kemampuan Pemahaman Konsep, Motivasi siswa Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika (Sudi Kausalitas di MAN 1 Kota Bengkulu). Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, Vol. 2 No.2
Islami, R. A. Z. El, Nahadi, & Permanasari, A. (2015). Hubungan Literasi Sains dan Kepercayaan Diri Siswa pada Konsep Asam Basa. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran IPA, 1(1), 17
Jatisunda, M. G. (2017). Hubungan SelfEfficacy Siswa SMP dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal THEOREMS (The Original Research Of Mathematics), 1(2), 25–26.
Mulyasa, E. 2005. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Puspitasari, D. (2017). Analisis Pemahaman Konsep Siswa Tentang Elastisitas di Kelas XI SMA. Seminar Nasional Pendidikan Fisika (Vol. 2, p. 2).
Putri, Retno Dhes, dkk. (2017). Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Efikasi Diri dan Penguasaan Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia, Vo.6, No.2, Agustus
Pertiwi, Nirwana Gita. (2015). Pengaruh Self-Efficacy terhadap Hasil Belajar Paa Siswa Kelas V Sekolah Dasar Daerah Binaan IV Kecamatan Cilacap Selatan Kabupaten Cilacap. Skripsi. Universitas Negeri Semarang
Risnawati. (2012). Pengaruh Model Problem Based Instruction (PBI) dalam Pendekatan Aptitude Treatment Interaction (ATI) terhadap Pemahaman Konnsep Matematika dan Self-Efficacy Siswa di SMPN Kota Pekanbaru. Skripsi. Universitas Riau
Setiawan, Wahyu. (2017). Pengaruh Discovery Learning terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa (Studi Pada Siswa Kelas VIII Semester Genap SMP Negeri 17 Pesawaran Tahun Pelajaran 2016/2017). Skripsi. Universitas Lampung
Suherman, Erman, dkk. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: JICA-UPI.
Sujarwo, S., & Bina, U. (2014). Hubungan antara Efikasi Diri dengan Kecemasan Belajar Matematika pada Siswa IPS Kelas XI SMA Karya Ibu Palembang, 61–71. Indonesian Journal Of Science Mathematic Education. Vol. 2 No. 3 (2019)
Trianingsih, Ani, dkk. (2019). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa Pada Materi Persamaan Lingkaran di Kelas XI IPA. Jurnal STKIP Singkawang. Vol.2 No.1 (2019):1-8
Yuliyani, Rahmayani. (2017). Peran Efikasi Diri (Self-Efficacy) dan Kemampuan Berfikir Positif terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA. Vol. 5. No. 1 (2018)
Wahjudi, Eko. (2015). Penerapan Discovery Learning dalam Pembelajaran IPA sebagai Upaya untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IX-I di SMP Negeri 1 Kalianget. Jurnal Bioedukasi. Vol. 10 No. 1 (2017)

Downloads

Published

2020-04-26 — Updated on 2020-04-26

Versions

How to Cite

Rahmi, R., Febriana, R., & Putri, G. E. (2020). Pengaruh Self-Efficacy terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Pada Pembelajaran Model Discovery Learning . Edumatica : Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 27-34. https://doi.org/10.22437/edumatica.v10i01.8733