Pengembangan LKS Berbasis Konteks Lubuklinggau di Tinjau dari Segi Kevalidan dan Kepraktisan
DOI:
https://doi.org/10.22437/edumatica.v10i01.7668Keywords:
LKS, Lubuklinggau contextAbstract
This research was conducted at SMP N 8 Lubuklinggau in the academic year 2019/2020. The purpose of this research is to produce student worksheets (LKS) that are valid and practical using the Indonesian realistic mathematics approach (PMRI). This research refers to development research using a 4-D research model that has been modified to become 3-D. The validity of the LKS that was developed was seen from the results of the validation questionnaire of three experts while the practicality was seen from the results of the practicality questionnaire given to the one to one hold, small group test and large group test. Based on the results of questionnaire validation obtained an average score of 3.13 are in the valid category. Whereas based on practicality testing the LKS that was developed was in the practical category with an average score of 3.25.
Downloads
References
Estu & Heru. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Lembar Kerja Siswa Dengan Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. Jurnal Mercumatika, Vol 2 No. 1
Handayani,dkk. (2014). Keefektifan Auditory Intelectually Repetition Berbantu LKPD
Lestari, D., Darmawijaya, & Aisyah, N. (2018). Pengembangan LKS Berbasis Teori Apos Materi Bangun Ruang Sisi Datar Kontes Rumah Adat Musi Banyu Asin. Kreano, 9(1), 1-9.
Mardayanti, E., Zulkardi, & Santoso, B. (2016). Pengembangan Soal Open Ended Menggunakan Konteks Sumatera Selatan Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 1-15.
Norsanty, U.O., & Chairani, Z. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Materi Lingkaran Berbasis Pembelajaran Guided Discovery untuk Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Pendidikan Matematika, 2 (1), 12-23.
Oktarina, A., Luthfiana, M., & Refianti, R. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Etnomatematika Berbasis Penemuan Terbimbing Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Pendidikan Matematika (Judika Education), 2(2), 91-101.
Prabawati, R., Yulfitri, Y., & Novianti, M. (2019). Pengembangan LKS Berbasis PMRI Menggunakan Konteks Etnomatematika Pada Materi SPLDP. Jurnal Pendidikan Matematika (Judika Edication), 2(2), 73-79.
Refianti, R., & Adha, I. 2019. Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Menggunakan Pendekatan Matematika Realistik Indonesia Berbasis Konteks Sumatera Selatan. Jurnal Pendidikan Matematika (Judika Education), Vol. 2(1) : 1-10.
Rizky & Rohati. (2014). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis POE (Predict, Observe, Explain) Pada Materi Program Linier Kelas XII SMA. Jurnal Sainmatika Vol 8 No 1.
Sembiring. (2010). Pendidikan Matematika Realistik Indonesia Perkembangan dan Tantangannya. IndoMS. J.M.E. Vol. 1 No 1
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian & Pengembangan: Research and Development. Bandung: Alfabeta.
Trianto. 2010. Model Pembelajaran Terpadu: Konsep, Strategi dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara.
Wijaya. (2012). Pendidikan Matematika Realistik, Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Yuliana, R. 2017. Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Pendekatan PMRI pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung untuk SMP Kelas IX. Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 6(1) : 60-67
Yusuf, M. (2010). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Lembar Kerja Siswa (LKS) Interaktif Berbasis Komputer Di SMA Muhammadiyah 1 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika. Vol 4 No 2
Z, M., Refianti, R., & Mandasari, N. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Menggunakan Contekstual Teaching and Learning Berbasis Kota Lubuklinggau. Jurnal Pendidikan Matematika (Judika Education), 2(2), 102-109.
Downloads
Published
Versions
- 2020-04-26 (1)
- 2020-04-26 (1)