Development of Media Evaluation of Mathematics Learning Based Applications Quizizz with Problems PISA Content Quantity

Authors

  • Bagas Prima Kristanto Universitas Kristen Satya Wacana
  • Tri Nova Hasti Yunianta Universitas Kristen Satya Wacana

DOI:

https://doi.org/10.22437/edumatica.v11i02.12449

Keywords:

development, evaluation media, PISA, quizizz

Abstract

The development of learning evaluation media is important as an innovation for teachers in online learning during a pandemic. This study aims to develop a learning evaluation media based on the Quizizz application with valid and practical PISA math questions with quantity content so that it is feasible to use. The method used is research and development level 1 where this research will develop and validate the product without spreading the product. The method stages in research and development consist of determining potentials and problems, gathering information and studying literature, then designing the product finally validating the product. The product design stage produces a product that is then validated by the media and material by experts in their fields and practicality by mathematics teachers. The results of this study indicate that the learning evaluation media based on the Quizizz application with the PISA mathematics questions of the Quantity content can be said to be valid and practical so that they are feasible to use. The average percentage of the assessment shows that 90.6% of this media is valid and 91.3% practical, so this product is said to be suitable for use.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aini, Y. I. (2019). Pemanfaatan Media Pembelajaran Quizizz Untuk Pembelajaran Jenjang Pendidikan Dasar Dan Menengah Di Bengkulu. Jurnal Kependidikan, 2(25), 1-6.

Aswardi, Mukhaiyar, R., Elfizon, & Nellitawati. (2019). Pengembangan Trainer Programable Logic Gontroller Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Teknik Elektro Dan Vokasional, V(1), 51-56.

Badan Pusat Statistik. (2020). Indeks Pembangunan Teknologi Informasi dan Komunikasi (IP-TIK) 2019. 95, 1-8. https://www.bps.go.id/pressrelease/2020/12/15/1750/indeks-pembangunan-teknologi-informasi-dan-komunikasi--ip-tik--indonesia-tahun-2019-sebesar-5-32-pada-skala-0---10.html#:~:text=Indeks Pembangunan Teknologi Informasi dan Komunikasi (IP-TIK) merupakan,dig

Cahyanti, A. D., Farida, F., & Rakhmawati, R. (2019). Pengembangan Alat Evaluasi Berupa Tes Online/Offline Matematika dengan Ispring Suite 8. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(3), 363-371. https://doi.org/10.24042/ijsme.v2i3.4362

Candra Rolisca, R. U., & Achadiyah, B. N. (2014). Pengembangan Media Evaluasi Pembelajaran Dalam Bentuk Online Berbasis E-Learning Menggunakan Software Wondershare Quiz Creator Dalam Mata Pelajaran Akuntansi Sma Brawijaya Smart School (Bss). Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 12(2). https://doi.org/10.21831/jpai.v12i2.2706

Dewi, C. K. (2018). Pengembangan Alat Evaluasi Menggunakan Aplikasi Kahoot Pada Pembelajaran Matematika Kelas X. In UIN Raden Intan Lampung (Vol. 16). UIN Raden Intan Lampung.

Kisno, T., & Fatmawati, N. (2020). SEKOLAH DASAR SELAMA MASA PANDEMI COVID-19. Martabat: Jurnal Perempuan Dan Anak, 4(1), 97-110.

Mohammad Syaifulloh. (2020). Pengembangan Alat Evaluasi Menggunakan Aplikasi Quizizz Pada Pembelajaran Ips Terpadu Kelas Vii Di MTS Negeri 7 Malang (Vol. 21, Issue 1). http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/2203

Mulyati, S., & Evendi, H. (2020). Pembelajaran Matematika Melalui Media Game Quizizz Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika SMP 2 Bojonegara. Jurnal Pendidikan Matematika, 03(01), 64-73.

Munscfatra, N. (2017). Pengembangan Alat Evaluasi Berbentuk Test Online Dengan Menggunakan Software Wondershare Quiz Creator Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas X Materi Relasi Fungsi. UIN Raden Intan Lampung, 1-121.

OECD. (2019). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. In OECD Publishing (pp. 1-198). https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264190511-en.pdf?expires=1569847112&id=id&accname=guest&checksum=08AEA3FD9105123D4555A383BD097B5E

Oktawirawan, D. H. (2020). Faktor Pemicu Kecemasan Siswa dalam Melakukan Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 20(2), 541-544. https://doi.org/10.33087/jiubj.v20i2.932

Pratiwi, A. A., Effendi, M. M., & Ummah, S. K. (2020). Pengembangan Instrumen Evaluasi Pembelajaran Matematika Tipe PISA Berkarakteristik Kebudayaan Lokal. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 6(1), 18-53.

Purwati, D., & Nugroho, A. N. P. (2018). Pengembangan Media Evaluasi Pembelajaran Sejarah Berbasis Google Formulir Di Sma N 1 Prambanan. ISTORIA: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sejarah, 14(1). https://doi.org/10.21831/istoria.v14i1.19398

Pusparani, H. (2020). Media Quizizz Sebagai Aplikasi Evaluasi Pembelajaran Kelas Vi Di Sdn Guntur Kota Cirebon. Tunas Nusantara, 2(2), 269-279. https://doi.org/10.34001/jtn.v2i2.1496

Putri, N. W., & Dwijayanti, R. (2020). Pengembangan Alat Evaluasi Bantuan Aplikasi ‘Quizizz’ Pada Mata Pelajaran Marketing Kelas X Jurusan BDP di SMK Negeri 10 Surabaya. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 8(3), 985-991.

Rigianti, H. A. (2020). Kendala Pembelajaran Daring Guru Sekolah Dasar Di Kabupaten Banjarnegara. Univeritas PGRI Yogyakarta Indonesia, 7, 297-302.

Santoso, B. (2007). Penilaian Portofolio Dalam Matematika. JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 1, 31-38.

Shiel, G., Close, S., Perkins, R., & Oldham, E. (2007). (Mari wes) PISA Mathematic : A Teacher’s Guide (Issue vi).

Wahyudi, Rufiana, I. S., & Nurhidayah, D. A. (2020). Quizizz: Alternatif Penilaian di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Soulmath : Jurnal Edukasi Pendidikan Matematika, 8(2), 95. https://doi.org/10.25139/smj.v8i2.3062

Published

2021-08-30

How to Cite

Kristanto, B. P., & Yunianta, T. N. H. (2021). Development of Media Evaluation of Mathematics Learning Based Applications Quizizz with Problems PISA Content Quantity. Edumatica : Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 64-72. https://doi.org/10.22437/edumatica.v11i02.12449