Pengembangan Booklet Tumbuhan Paku di Taman Hutan Raya Sultan Thaha Syaifuddin Sebagai Bahan Pengayaan Mata Kuliah Taksonomi Tumbuhan
The Development of Booklet on the Subject Matter of Ferns (Pteridophytes) from the Sultan Thaha Syaifuddin's Forest Park as Enrichment Material of Plant Taxonomy Course
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v6i1.8642Keywords:
booklet, bahan pengayaan, tumbuhan pakuAbstract
T
The research aims to develop and determine the feasibility of Ferns booklets in Tahura STS. This type of research is Research and Development research using ADDIE learning design models. The booklet that was developed contains 42 types of Ferns that grow in Tahura STS, consisting of 14 types of epipitic Ferns and 28 types of terrestrial Ferns. The booklet that was developed contains scientific names, pictures, classifications and descriptions of ferns that grow in Tahura STS. Validation of media experts was carried out twice with a final score of 85.71% with the category "Very Good". Content expert validation was carried out twice with a final score of 92.8% in the "Very Good" category. Thus the product developed is worth testing. The percentage of small group trials on booklets was 89.6% in the "very good" category. The percentage of large group trials on booklet results was 90.9% in the "very good" category. The lecturer's response to the booklet of Ferns in Tahura STS was 83.9% in the "very good" category. Based on the validation of the experts and the results of small and large group trials and lecturer responses it can be concluded that the booklet of Ferns in Tahura STS is suitable to use as an enrichment for Plant Taxonomy courses.
Keywords: booklet, enrichment material, Ferns.
Abstrak. Penelitian bertujuan untuk mengembangkan dan mengetahui kelayakan booklet tumbuhan paku di tahura STS. Jenis penelitian adalah penelitian Research and Development dengan menggunakan model desain pembelajaran ADDIE. Booklet yang dikembangkan memuat 42 jenis paku yang tumbuh di Tahura STS, terdiri dari 14 jenis paku epipit dan 28 jenis paku teresterial. Booklet yang dikembangkan memuat nama ilmiah, gambar, klasifikasi dan deskripsi dari tumbuhan paku yang tumbuh di Tahura STS. Validasi ahli media dilakukan sebanyak dua kali dengan nilai akhir 85,71% dengan kategori “Sangat Baikâ€. Validasi ahli materi dilakukan sebanyak dua kali dengan nilai akhir 92.8% dengan kategori “Sangat Baikâ€. Dengan demikian produk yang dikembangkan layak untuk diujicobakan. Persentase ujicoba kelompok kecil terhadap booklet sebesar 89,6% dengan kategori “sangat baikâ€. Persentase ujicoba kelompok besar terhadap booklet hasil sebesar 90,9% dengan kategori “sangat baikâ€. Respon dosen terhadap booklet tumbuhan paku di Tahura STS sebesar 83,9% dengan kategori “sangat baikâ€. Berdasarkan validasi ahli media dan hasil ujicoba kelompok kecil dan besar serta respon dosen dapat disimpulkan booklet tumbuhan paku di Tahura STS layak digunakan sebagai vahan pengayaan mata kuliah taksonomi tumbuhan.
Kata kunci: booklet, bahan pengayaan, tumbuhan paku.
Downloads
References
Anitah, S. 2010. Media Pembelajaran. Surakarta: Lembaga Pengembangan Pendidikan dan UPT. Penerbitan dan Percetakan UNS Press.
Campbell. N.A., Reece. J.B., dan Mitchell, L.G. 2002 Bioligi Jilid II Edisi Kelima. Terjemahan Manalu, W. Jakarta: Erlangga.
Fatmala, D., & Yelianti, U. (2016). Pengembangan media pembelajaran multimedia interaktif berbasis android pada materi plantae untuk siswa SMA menggunakan Eclipse Galileo. BIODIK, 2(1).
Hakim, L., & Fatmaryanti, S. D. (2018). Studi Pendahuluan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Booklet Etnosains Fotografi untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Proceeding of The URECOL, 223-227.
Hapsari, C. 2013. Efektivitas Komunikasi Media Bookletâ€Anak Alami†Sebagai Media Penyampai Pesan Gentle Birthing Service. Jurnal E-Komunikasi Universitas Kristen Petra Surabaya 1 (3) : 265-277.
Muldayanti, N. D., & Kahar, A. P. (2019). Studi Komparasi Media Pembelajaran Booklet Berbasis Sikap Konservasi Dan Media Gambar Terhadap Hasil Belajar Pada Materi Keanekaragaman Hayati Di Sma/Ma Kecamatan Rasau Jaya. Jurnal Bioeducation 6 (2). http://dx.doi.org/10.29406/.v6i2.1179.
Paramita, R, RGP Panjaitan, E. Ariyati, 2018. Pengembangan Booklet Hasil Inventarisasi Tumbuhan ObatSebagai Media Pembelajaran Pada Materi Manfaat Keanekaragaman Hayati. Jurnal IPA dan Pembelajaran IPA. Unsyiah 02( 02): 83-88.
Pralisaputri, K.R., Soegiyanto H., & Muryani C. 2016. Pengembangan Media Booklet Berbasis SetsPada Materi Pokok Mitigasi Dan Adaptasi Bencana Alam Untuk Kelas X SMA. Jurnal GeoEco,2(2): 147-154.
Prastowo, A. 2013. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Jogjakarta: DIVA Press.
Pratiwi, N., Gardjito, G., & Hamidah, A. (2017). Pengembangan Majalah Biologi Sebagai Media Pembelajaran Pada Pokokbahasan Protista Kelas X Mia Di Sma N 7 Kota Jambi. Biodik, 3(1), 27-34. https://doi.org/10.22437/bio.v3i1.4880.
Rehusisma, L. A., Indriwati, S. E., & Suarsini, E. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Booklet dan Video sebagai Penguatan Karakter Hidup Bersih dan Sehat. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(9), 1238-1243. http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i9.9964.
Rukmana H.I 2018. Kelayakan Media Booklet Sub Materi Keanekaragaman Hayati Kelas X SMA . skripsi Program Studi Pendidikan Biologi FKIP Untan Pontianak.
Sadikin, A. (2018). The Implementation of Learning Journal to Improve University Students’ Motivation in Basic and Process of Learning Biology Subject. Bioeducation Journal, 2(1), 70-75.
https://doi.org/10.24036/bioeducationjournal/vol2-iss85
Sari, N.M, R.D Riastuti, Y Krisnawati. 2018 Identifikasi Keanekaragaman Divisi Pteridophyta (Paku ) Sebagai bahan Pengembangan Booklet di Kawasan Bukit Cogong Kabupaten Musi Rawas . Prosiding National Conference on Mathematics, Science, and Education (NACOMSE).
Sadikin, A., & Hakim, N. (2019). Pengembangan Media E-Learning Interaktif Dalam Menyongsong Revolusi Industri 4.0 Pada Materi Ekosistem Untuk Siswa SMA. BIODIK, 5(2), 131-138. https://doi.org/10.22437/bio.v5i2.7590
Simamora, R. S. 2009. Buku Ajar Pendidikan dalam Keperawatan. Jakarta: EGC Pers.
Suryani, N., Hairida, H., & Hadi, L. (2019). Pengaruh Booklet Terhadap Respon Dan Hasil Belajar Siswa Materi Unsur, Senyawa Dan Campuran SMP 23 Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(3).
Tjitrosoepoemo, G_. 2014 Taksonomi Tumbuhan Schizophyta, Thallophyta, Bryophyta, Pteridophyta. UGM Press. Yogyakarta
Wijana, N. 2014. Biologi dan Lingkungan. Plantaxia. Yogyakarta
Downloads
Published
Versions
- 2020-03-21 (1)
- 2020-03-21 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).