Pengembangan Majalah Biologi Berbasis Al-Qur'an Hadist Pada Mata Pelajaran Biologi Untuk Peserta Didik Kelas X Di Tingkat SMA/MA
The Development of Al-Qur’an Hadith based on Biology Subject for Class X Student High Scholl/MA Level
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v5i2.6432Keywords:
Al-Qur’an Hadist, Biologi, Majalah BioAbstract
The problem in this study is that there is no teaching material that is associated with the hadith Qur’an in the school that has Islamic nuances, the teaching material used more material and a few of picture as help from the materials, study aims develop magazine learning media feasibility, attractiveness in the cognitive domain of student. This type of research is a development research (Research and Development), using the development procedure of Borg ang Gall up to step 7, the data obtained will be analyzed with deccriptive percentages and qualitative data. The result of the study showed that the hadist learning media based on the biological magazine of the Qur’an was very suitable to used as ,learning meddia for class X students. This can be seen from the percentage of media expert validation of 82,8%, material expert validation 87,5%, linguits by 83%, and religious experts by 87,5%, teacher responses by 84,56%, and students’ responses by 81,8%. From the Reselt of study it can be concluded that the biological learning media based on the hadith Qur’an with viral material is very feasible to be used as medic learning in SMA/MA
Key Words: Biology, Bio Magazine, Hadith Qur'an
Abstrak : Masalah dalam penelitian ini adalah belum adanya bahan ajar yang berkaitan dengan Al-Qur’an hadist disekolah yang buansa islam. Bahan ajar yang digunakan lebih banyak menyajikan berupa materi dan minim gambar sebagai pembantu dari materi tersebut. Penelitian bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran majalah, kelayakan, kemenarikan dalam ranah kognitif peserta didik Jenis penelitian ini merupakan penelitian pengembangan (Reseaarch and Developmwnt) dengan menggunakan prosedur pengembangan Borg and Gall sampai dengan langkah 7, data yang diperoleh akan dianalisis dengan deksriptif persentase dan data kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media pembelajaran majalah biologi berbasis Alquran hadist sangat layak digunakan media pembelajaran peerta didik kelas X. Hal ini dapat dilihat dari hasil persentase validasi ahli media sebesar 82,8%, validasi ahli materi sebesar 90,45%, ahli bahasa diperoleh 83%, ahli agama sebesar 87,5%, respon pendidik sebesar 84,56%, meunjukkan kriteria sangat menarik, dan respn peserta didik sebesar 81,8%. Dari hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa media pembelajarn majalah biologi berbasis Alquran hadist dengan materi virus sangat layak digunakan sebagai media pembelajaran di SMA/MA di Lampung.
Kata kunci : Al-Qur’an Hadist, Biologi, Majalah Bio
Downloads
References
Desriyani, E., Yudianto, S. A., & Supriatno, B. (2018). Penerapan Model Project Based Learning (PjBL) Bermuatan Nilai dalam Materi Sistem Ekskresi Manusia untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMA. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 1(2), 52-56.
Dewi, M. A. C., Sugiarta, I. M., Si, M., Suarsana, I. M., & Si, M. (2015). Penerapan pembelajaran kooperatif teknik kancing gemerincing untuk meningkatkan keaktifan dan prestasi belajar matematika siswa SD. Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha, 3(1).
Dewi, K., Kartimi, K., & Muspiroh, N. (2018). Penerapan Bahan Ajar Berorientasi Bioentrepreneurship Pada Pembelajaran Biologi Konsep Spermatophyta Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMAN 1 Cikijing. Jurnal Ilmu Alam Indonesia, 1(1).
Fatmala, D., & Yelianti, U. (2016). Pengembangan media pembelajaran multimedia interaktif berbasis android pada materi plantae untuk siswa SMA menggunakan Eclipse Galileo. BIODIK, 2(1).
Falahudin, I., & Fauzi, M. (2016). Pembelajaran berbasis proyek dalam praktikum biologi terhadap keterampilan proses sains siswa SMP Muhammadiyah 6 Palembang. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 2(2).
Komariah, S., Azmi, N., & Gloria, R. Y. (2015). Penerapan Pendekatan SETS (Science, Environment, Technology, Society) Dalam Pembelajaran Biologi Berbasis Imtaq Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Pencemaran Lingkungan Di SMA Negeri 8 Kota Cirebon. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 4(1), 73-82.
Muhaimin, M., Habibi, A., Mukminin, A., Saudagar, F., Pratama, R., Wahyuni, S., ... & Indrayana, B. (2019). A Sequential Explanatory Investigation of TPACK: Indonesian Science Teachers' Survey and Perspective. Journal of Technology and Science Education, 9(3), 269-281.
Muspiroh, N. (2014). Integrasi Nilai-Nilai Islam dalam Pembelajaran IPA di Sekolah. QUALITY, 2(1), 168-188.
Muarrof, M. (2017). Pengembangan Handout Biologi Berbasis Sains-Islam Pada Materi Pokok Animalia Untuk Siswa Kelas X Sma/Ma Islam (Doctoral dissertation, University of Muhammadiyah Malang).
Maksum, A. M., Zulkifli, M. Y., Ibrahim, M. A., Aziz, A. A., Bakar, A. B. B. H. Y., & Yahya, B. H. (2017). Biologi Dalam Alquran Perspektif Sains. Diya Al-Afkar: Jurnal Studi al-Quran dan al-Hadis, 5(02), 417-428.
Pratiwi, N., Gardjito, G., & Hamidah, A. (2017). Pengembangan Majalah Biologi Sebagai Media Pembelajaran Pada Pokokbahasan Protista Kelas X Mia Di Sma N 7 Kota Jambi. Biodik, 3(1), 27-34.
Rizqah, Z., Setyaningsih, M., & Mayarni, M. (2019). Hubungan Pengetahuan Mikrobiologi dengan Sikap Peduli terhadap Kesehatan Pada Mahasiswa Pendidikan Biologi. BIOEDUSCIENCE: Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, 3(1), 7-13.
Sadikin, A., Saudagar, F., & Muslim, F. (2018). Development of the Biology Textbook of Process Evaluation and Learning Outcome for Students in Biology Education, University of Jambi. BIODIK, 4(2), 83-94.
Syamsuri, A. S., & Nurdin, N. (2017). Profesionalisme Guru Pascasertifikasi. Postkrit: Journal Sociology Of Education, 4(2).
Sadikin, A. (2015). Hubungan EQ (Emotional Quotient) dengan hasil belajar mahasiswa biologi semester Ganjil Tahun Ajaran 2014/2015. BIODIK, 1(1).
Situmorang, R. P. (2018). Analisis potensi lokal untuk mengembangkan bahan ajar Biologi di SMA negeri 2 wonosari. Jurnal Pendidikan Sains (JPS), 4(1), 51-57.
Sadikin, A. (2011). Pengaruh Penyertaan Ayat-ayat Al-Quran terkait Ekologi Dalam Pembelajaran Ekologi terhadap Hasil Belajar Siswa Di MTsN Singkut Kabupaten Sarolangun. Sainmatika: Jurnal Sains dan Matematika Universitas Jambi, 3(1).
Surahman, E., Kamil, P. M., & Marlina, L. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran Ilmu Kealaman Dasar (Ikd) Berbasis Integrasi Islam-Sains Untuk Membangun Karakter Mahasiswa Universitas Siliwangi. Jurnal Siliwangi Seri Pendidikan, 2(2).
Usman, N., & Darussalam, B. A. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Kimia Berbasis Al-Qur’an pada Materi Koloid di SMAN 12 Banda Aceh (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry Banda Aceh).
Wibowo, Y. G., & Sadikin, A. (2019). Biology in the 21st-Century: Transformation in biology science and education in supporting the sustainable development goals. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 5(2), 285-296.
Wahyuni, E. S., & Yokhebed, Y. (2019). Deskripsi Media Pembelajaran Yang Digunakan Guru Biologi Sma Negeri Di Kota Pontianak. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 8(1), 32-40.
Downloads
Published
Versions
- 2019-09-08 (1)
- 2019-09-08 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).