Development of Biodiversity Materials through Interactive Powerpoint in 10th Grade of Senior High School
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v5i1.6420Keywords:
Teaching materials, biodiversity, interactive powerpointsAbstract
This study aims to produce teaching materials in the form of Interactive PowerPoints of biodiversity material. This research method is the development of Research and Development (R & D) using Tessmer development model with the stages of Self Evaluation, Exspert Reviews, One to One, Small Group and Field Test. Data collection were in the form of interviews and questionnaires. Subjects in this study were 11th grade of SMA Nurul Yaqin. The analysis of the results of the validation sheet and student questionnaire in this study was using quantitative and qualitative analysis techniques. Validation results are categorized as very feasible, the feasibility of Interactive Powerpoint teaching materials is drawn from media experts, 46 values ​​show X> 45 including very feasible categories, material experts obtained 37 which shows X> 36 categorical very feasible, language validation obtained a value of 33 indicating X> 33 which is in the very decent category. The practice of interactive powerpoint teaching materials is categorized as very practical in the learning process, this can be seen through trying One to one and Small groups by obtaining an X value greater than 42 with a very practical category. The results of the potential effects on the ability to understand student concepts in the learning process are seen as an average value of 39.31% of the learning outcomes in the medium category. For the high category, the average N-Gain calculation is 63. 60% includes a very good category.
Keywords: Teaching materials, biodiversity, interactive powerpoints
Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan bahan ajar berupa Powerpoint Interaktif materi kenakaragaman hayati. Metode penelitian inipengembangan Research and Development (R&D) dengan mengunakan model pengembangan Tessmer dengan tahapan Self Evaluation, Exspert Reviews, One to One, Small Group dan Field Test. Pengumpulan data berupa lembar angket, wawancara dan Kuisioner. Subjek dalam penelitian ini siswa kelas XI SMA Nurul Yaqin. Analisis hasil lembar validasi dan angket siswa pada penelitian ini adalah menggunakan teknik analisis kuantitatif dan kualitatif. Hasil penelitian validasi dikategorikan sangat layak, kelayakan bahan ajar Powerpoint Interaktif tergambar dari ahli media diperoleh nilai 46 yang menunjukan nilai X > 45 termasuk kategori sangat layak, ahli materi diperoleh 37 yang menunjukan X > 36 kategorik sangat layak, validasi bahasa diperoleh nilai 33 yang menunjukan X>33 yang termasuk kategori sangat layak.Kepraktisan bahan ajar powerpoint interaktif dikategorikan sangat praktis digunakan dalam proses pembelajaran, hal ini dapat dilihat melaluiui coba One to one dan Small group dengan memperoleh nilai X lebih besar dari pada nilai 42 dengan kategori sangat praktis. Hasil efek potensial terhadap kemampuan pemahaman konsep siswa dalam proses pembelajaran dilihat nilai rata-rata 39.31% hasil belajar dengan kategori sedang. Untuk kategori tinggi rata-rata perhitungan N-Gain 63. 60% termasuk kategori sangat baik.
Kata Kunci: Bahan ajar, keanekaragaman hayati, powerpoint interaktif
Downloads
References
Arsyad, A. (2013). Media pembelajaran edisi revisi. Jakarta: Rajawali Pers.
Haryadi, B., Aina, M., & Sadikin, A. (2011). Pelatihan Penggunaan Gen Bank NCBI (National Center For Biotechnology Information) Dan Program Mega 4.0 (Molecular Evolutionary Genetics Analysis Version 4.0) Untuk Penelitian Dan Peningkatan Pembelajaran Biologi Di Sekolah Dan Perguruan Tinggi. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 12(52).
Dewi, T. R., Andini, N. A., & Rohmah, M. (2019). Upaya untuk Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Pemanfaatan Media Microsoft Powerpoint pada Mata Pelajaran SKI di MI NU Rawa Bening. Jurnal Indonesia Mengabdi, 1(1), 30-33.
Fitriyani, Dona. (2017). Pengaruh media pembelajaran powerpoint terhadap minat belajar siswa pada mata pelajaran sejarah kelas x SMA Gajah mada lampung . (Diakses 12 Januari 2019.
Hake, R. (1998). Interactive-engagement versus traditional methods: A six-thousand-student survey of mechanics test data for introductory physics courses. American Journal of Physics, 66(1), 64-74.
Ibda, H. (2018). Penguatan Literasi Baru Pada Guru Madrasah Ibtidaiyah Dalam Menjawab Tantangan Era Revolusi Industri 4.0. JRTIE: Journal of Research and Thought of Islamic Education, 1(1), 1-21.
Jalil, M. (2016). Pengembangan Pembelajaran Model Discovery Learning berbantuan tips powerpoint interaktif pada materi interaksi makhluk hidup dengan lingkungan. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(2).
Kurnia, N., Darmawan, D., & Maskur, M. (2018). Efektivitas Pemanfaatan Multimedia Pembelajaran Berbantuan Ispring Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab. Teknologi Pembelajaran, 3(1).
Kusuma, R. D., Rohman, F., & Syamsuri, I. (2018). Pengembangan Atlas Keanekaragaman Hayati Berbasis Potensi Lokal untuk SMK Jurusan Pertanian. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(3), 296-301.
Makmun, N., Ismail, I., & Adnan, A. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Keanekaragaman Hayati Berbasis Web Di SMAN 6 Makassar dan SMAN 2 Maros. Biology Teaching and Learning, 1(2).
Muhaimin, M., Habibi, A., Mukminin, A., Saudagar, F., Pratama, R., Wahyuni, S., Sadikin.A, & Indrayana, B. (2019). A Sequential Explanatory Investigation of TPACK: Indonesian Science Teachers' Survey and Perspective. Journal of Technology and Science Education, 9(3), 269-281.
Nur Afifah, A., Murtiyasa, B., & Kom, M. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Adobhe Flash Player pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Lengkung (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Nugroho, Hartanto. 2012. Struktur dan perkembangan tumbuhan. Jakarta: PT. Swadaya Depok.
Pinunggul, R. I., Darmadi, D., & Apriandi, D. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Dengan Visualisasi Menggunakan Adobe Flash Professional Pada Materi Segiempat Dan Segitiga Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Prosiding Silogisme, 1(1).
Prahasti Wulandari, N. O. V. I. A., & Widodo, W. (2019). Keefektifan Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII Pada Materi Konsep Energi. Pendidikan Sains, 7(2).
Sadikin, A. (2017). Pengaruh penerapan strategi pembelajaran Rotating Trio Exchange terhadap hasil belajar mata kuliah Dasar-Dasar dan Proses Pembelajaran Biologi. BIODIK, 3(2), 73-80.
Sastrakusumah, E. N., Suherman, U., Darmawan, D., & Jamilah, J. (2018). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Berbantuan Aplikasi Ispring Presenter terhadap Kemampuan. Teknologi Pembelajaran, 3(1).
Sanaky, H. (2013). Media pembelajaran interaktif interaktif-inovatif.yogjakarta:kaukaba Dipantara.
Sadikin, A. (2011). Pengaruh Penyertaan Ayat-ayat Al-Quran terkait Ekologi Dalam Pembelajaran Ekologi terhadap Hasil Belajar Siswa Di MTsN Singkut Kabupaten Sarolangun. Sainmatika: Jurnal Sains dan Matematika Universitas Jambi, 3(1).
Srimaya, S. (2017). Efektivitas Media Pembelajaran Power Point Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Biologi Siswa. Jurnal Biotek, 5(1), 53-68.
Suwardana, H. (2018). Revolusi Industri 4. 0 Berbasis Revolusi Mental. JATI UNIK: Jurnal Ilmiah Teknik dan Manajemen Industri, 1(2), 102-110.
Sadikin, A., Aina, M., & Hakim, N. (2016). Penerapan asesmen berbasis portofolio dan jurnal belajar untuk meningkatkan kemampuan metakognitif dan motivasi belajar mahasiswa pada mata kuliah Perencanaan Pengajaran Biologi. BIODIK, 2(2), 50-61.
Subekt, H., Taufiq, M., Susilo, H., Ibrohim, I., & Suwono, H. (2018). Mengembangkan Literasi Informasi Melalui Belajar Berbasis Kehidupan Terintegrasi Stem Untuk Menyiapkan Calon Guru Sains Dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0: Revieu Literatur. Education and Human Development Journal, 3(1).
Tessmer, M. (2013). Planning and conducting formative evaluations. Routledge.
Downloads
Published
Versions
- 2019-06-26 (1)
- 2019-06-26 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).