Inovasi Pendekatan Pembelajaran Kontekstual Melalui Google Site Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Pada Materi Perubahan Iklim

(Innovation of Contextual Learning Approaches Through The Google Site on Critical Thinking Ability On Climate Change Materials)

Authors

  • Fitri Husni Mardiyah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Naufal Ahmad Muzakki Universitas Pendidikan Indonesia
  • Riandi Riandi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Bambang Supriatno Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22437/biodik.v11i1.39758

Abstract

The pandemic has changed many aspects in all areas of life, especially in the world of education. Learning during this pandemic makes the learning and teaching process online (in the network). This requires a learning innovation with an online contextual approach. One of the innovations is the contextual learning approach through the google site, which is expected that students can relate concepts about climate change to real life, even though learning is carried out online. One example of material that must be explained in accordance with real conditions in the surrounding environment is climate change material. Students are required to be able to solve problems and find understanding and ideas from what is learned and then construct their knowledge. The research method used is experimental with pre-experimental design and the type of research is one group pretest-posttest. The subjects in this study were class IX SMP in Bandung City for the even semester of the 2020/2021 academic year, because each class in the school has the same characteristics, therefore the sample was taken by simple random sampling. The test instrument selected was a description test, totaling 12 questions to measure students' critical thinking skills. This description test is given to students before and after learning activities. The test instrument was tested first to students who had studied the material on climate change. After the trial, instrument analysis was carried out which aims to determine the feasibility of the research instrument. The analysis used is validity test and reliability test.

Abstrak. Pandemi telah mengubah banyak aspek di segala bidang kehidupan, terutama di dunia pendidikan. Pembelajaran di masa pandemi ini menjadikan proses belajar mengajar secara online (dalam jaringan). Untuk itu diperlukan suatu inovasi pembelajaran dengan pendekatan kontekstual secara online. Salah satu inovasinya adalah pendekatan pembelajaran kontekstual melalui situs google, yang diharapkan siswa dapat menghubungkan konsep-konsep tentang perubahan iklim dengan kehidupan nyata, meskipun pembelajaran dilakukan secara online. Salah satu contoh materi yang harus dijelaskan sesuai dengan kondisi nyata di lingkungan sekitar adalah materi perubahan iklim. Siswa dituntut untuk mampu memecahkan masalah dan menemukan pemahaman dan gagasan dari apa yang dipelajari kemudian mengkonstruksi pengetahuannya. Metode penelitian yang digunakan adalah eksperimen dengan desain pre-experimental design dan jenis penelitiannya adalah one group pretest-posttest. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas IX SMP di Kota Bandung semester genap tahun ajaran 2020/2021, karena setiap kelas di sekolah tersebut memiliki karakteristik yang sama, maka dari itu sampel diambil secara simple random sampling. Instrumen tes yang dipilih adalah tes deskripsi yang berjumlah 12 soal untuk mengukur kemampuan berpikir kritis siswa. Tes deskripsi ini diberikan kepada siswa sebelum dan sesudah kegiatan pembelajaran. Instrumen tes diujicobakan terlebih dahulu kepada siswa yang telah mempelajari materi tentang perubahan iklim. Setelah uji coba, dilakukan analisis instrumen yang bertujuan untuk mengetahui kelayakan instrumen penelitian. Analisis yang digunakan adalah uji validitas dan uji reliabilitas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arends, R.I. (2012). Learning to Teach Ninth Edition. New York: The Mc Graw-Hill Companies, Inc.

Berns, R.G. & Erickson, P.M. (2001). Contextual Teaching and Learning. The Highlight Zone: Research a Work No. 5 from http://www.ncte.org/publications/infosyntesis/highlight 05/index.asp ?dirid = 145 & dspid =1.

Bonnie & Potts. (2003). Strategies for Teaching Critical Thinking. Practical Assesment, Research & Evaluation. From //edresearch.org/pare/getvn.asp?v=4&n=3.

Ennis, R.H. (2011). The Nature of Critical Thinking: An Outline of Critical Thinking Disposition and Abilities. Last Revised. Emeritus Proffessor: University of Illinois.

Facione, P, A. (2013). Critical Thinking: What It Is and Why It Counts. Millbrae, CA: Measured Reasons and The California Academic Press.

Hassoubah, Z.I. (2002). Mengasah Pikiran Kreatif dan Kritis. Jakarta: Nuansa.

Hayudiyani, M., Arif, M., & Risnasari, M. (2017). Identifikasi Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas X TKJ Ditinjau dari Kemampuan Awal dan Jenis Kelamin Siswa di SMKN 1 Kamal. Jurnal Ilmiah Edutic, 4(1), 40-47.

Irhami, N, S. (2019). Implementasi Pendekatan Kontekstual untuk Meningkatkan Gairah Siswa dalam Pembelajaran Biologi di Madrasah Aliyah Negeri 02 Banyumas. Jurnal Kependidikan, 7(1), 30-42.

Malahayati, N, E., Corebima, D, A., & Zubaidah, S. (2015) Hubungan Keterampilan Metakognitif dan Kemampuan Berpikir Kritis dengan Hasil Belajar Biologi Siswa SMA dalam Pembelajaran Problem Based Learning (PBL). Jurnal Pendidikan Sains, 3(4), 178-185.

Nuraini, N. (2017). Profil Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Calon Guru Biologi Sebagai Upaya Mempersiapkan Generasi ABAD 21. Jurnal Pendidikan Biologi, 1(2), 89-96.

Nuryanti, L., Zubaidah, S., & Diantoro, M. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan: Teori, Peneltian, dan Pengembangan, 3(2), 155-158.

Setyoko, Sukirno & Indriaty. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Biologi SMA Kontekstual Berbasis Potensi Lokal Hutan Mangrove. Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, 3(2).

Sugiyono. (2006). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2025-03-14

How to Cite

Mardiyah, F. H., Muzakki, N. A., Riandi , R., & Supriatno , B. (2025). Inovasi Pendekatan Pembelajaran Kontekstual Melalui Google Site Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Pada Materi Perubahan Iklim: (Innovation of Contextual Learning Approaches Through The Google Site on Critical Thinking Ability On Climate Change Materials). BIODIK, 11(1), 104–109. https://doi.org/10.22437/biodik.v11i1.39758