Keterampilan Dasar Mengajar Mahasiswa Praktik Pengalaman Lapangan Program Studi Pendidikan Biologi

(Basic Teaching Skills of Field Experience Students in Biology Education Study Program)

Authors

  • Sardina Ndukang Universitas Katolik Widya Mandira
  • Maria Novita Inya Buku Universitas Katolik Widya Mandira

DOI:

https://doi.org/10.22437/biodik.v9i3.28144

Abstract

Field experience practice is a course that enables students to enhance the fundamental teaching abilities gained during microteaching. In the activities of field experience practice, students are given a more extended duration to teach compared to microteaching, which allows for better evaluation of all aspects of fundamental teaching skills. This study aims to analyze the basic teaching abilities of PPL students of the biology education study program in secondary schools throughout Kupang City. This is a quantitative research that utilizes a descriptive research design. The findings indicate that students who practice had 84% proficiency in opening and closing skills, 83% in explaining skills, 77% in questioning skills, 78% in variation skills, 72% in reinforcement skills, 80% in class management skills, 88% in small group and individual teaching skills, and 76% in small group discussion leading skills. The study concludes that the skill of providing reinforcement is the only basic teaching skill that falls into the sufficient category, while the other 7 basic teaching skills are considered to be in the good category.

Abstrak. Praktik pengalaman lapangan merupakan mata kuliah yang memfasilitasi mahasiswa untuk mengembangkan keterampilan dasar mengajar yang telah mereka dapatkan saat  microteaching. Pada kegiatan praktik pengalaman lapangan, mahasiswa memiliki durasi waktu yang lebih panjang untuk mengajar yaitu 40-135 menit dibandingkan dengan microteaching hanya 15-20 menit sehingga memungkinkan penilaian yang lebih baik terhadap semua aspek keterampilan dasar mengajar. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis keterampilan dasar mengajar mahasiswa PPL program studi pendidikan biologi di sekolah menengah di kota Kupang. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan desain penelitian deskriptif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa mahasiswa praktikan memiliki keterampilan membuka dan menutup pembelajaran sebesar 84%, keterampilan menjelaskan sebesar 83%, keterampilan bertanya  sebesar 77%, keterampilan mengadakan variasi sebesar 78%, keterampilan memberikan penguatan sebesar 72%, keterampilan mengelola kelas sebesar 80%, keterampilan mengajar kelompok kecil dan perorangan sebesar 88%, dan keterampilan memimpin diskusi kelompok kecil sebesar 76%. Kesimpulan dari penelitian ini adalah terdapat 1 indikator keterampilan dasar mengajar yang ada dalam kategori cukup yaitu keterampilan memberikan penguatan sedangkan 7 keterampilan dasar mengajar lainnya ada dalam kategori baik.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banerjee, K., Halder, S., & Guha, A. (2015). Application Of Micro Teaching Skill For Improving The Quality Of Teachers: Exploring Opinion Of Trainee Teachers. I-Manager’s Journal Of Education Technology, 12(1), 29–35.

Damanik, R. , Sagala, R. W. , & Rezeki, T. I. (2021). Keterampilan Dasar Mengajar Guru. Umsu Press. http://umsupress.umsu.ac.id/

Elprida, S. K. , Sujana, I. W. , & Tirtayani, L. A. (2018). Pengaruh Keterampilan Dasar Mengajar Guru Terhadap Perilaku Disiplin Pada Anak Usia Dini Kelompok B. E-Journal Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 11–20.

Hakim, N., Setiawan, T. A., Febriansyah, A., Huda, N., Dewi, E. S., Sa’diah, H., & Azizah, N. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Everyone Is A Teacher Here untuk Meningkatkan Keterampilan Dasar Mengajar Mahasiswa Tadris Biologi. Journal of Biology Education Research, 1(1), 52–62. http://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/Al-Jahiz

Helmiati, H. (2013). Micro teaching : Melatih Keterampilan Dasar Mengajar. Aswaja Pressindo. www.aswajapressindo.co.id

Indriyani, D., Djahir, Y., & Barlian, I. (2015). Analisis Keterampilan Bertanya Guru Ilmu Pengetahuan Sosial di SMP Negeri 27 Oku. Jurnal Profit, 2(2), 131–143.

Kabanga, T., & Lolotandung, R. (2018). Analisis Keterampilan Dasar Mengajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar di Universitas Kristen Indonesia Toraja. Jurnal KIP, 7(1), 1–8.

Kurniawati, J., Iriani, T., & Murtinugraha, R. E. (2023). Analisa Kebutuhan Pengembangan Video Pembelajaran Keterampilan Membuka Dan Menutup Pembelajaran Untuk Calon Guru Vokasi. Jurnal Pendidikan West Science, 1(5), 294–307.

Madjid, A. (2019). Kompetensi Profesional Guru: Keterampilan Dasar Mengajar. Journal Peqguruang: Conference Series, 1(2), 1–8. https://doi.org/10.35329/jp.v1i2.327

Mursyd, D., Sembiring, D. A. E. P., Yusuf, M., & Rangkuty, S. M. (2023). An Ex Post Facto Study: Student’learning Styles In Biology Education At Universitas Jambi. Jurnal Pelita Pendidikan, 11(3).

Muslem, A., Mustafa, F., Usman, B., & Rahman, A. (2017). The Application Of Video Clips With Small Group And Individual Activities To Improve Young Learners’ Speaking Performance. Teaching English with Technology, 17(4), 25–37. http://www.tewtjournal.org

Neliwati. (2018). Metodologi Penelitian Kuantitatif (Kajian Teori dan Praktek). Widya Puspita.

Reddy, K. R. (2019). Teaching How to Teach: Microteaching (A Way to Build up Teaching Skills). Journal of Gandaki Medical College-Nepal, 12(1), 65–71.

Saidah, I. N. A., & Ngazizah, N. (2022). Analysis of Small Group and Individual Teaching Skills Students of Microteaching Learning. Islamic Journal of Integrated Science Education (IJISE), 1(3), 143–151. https://doi.org/10.30762/ijise.v1i3.357

Sugihartini, N., Sindu, G. P., Dewi, K. S., Zakariah, M., & Sudira, P. (2020). Improving Teaching Ability with Eight Teaching Skills. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 394(1), 306–310.

Susanto, R. (2022). Analisis Dukungan Emosional dan Penerapan Model Kompetensi Pedagogik Terhadap Keterampilan Dasar Mengajar. Jurnal Educatio: Jurnal Pendidikan Indonesia, 8(1), 26–31. https://doi.org/10.29210/1202221604

Yuhanni, Y., & Rangkuti, A. N. (2021). Refleksi Keterampilan Dasar Mengajar Mahasiswa Praktik Pengalaman Lapangan Iain Padangsidimpuan. Jurnal Forum Paedagogik, 12(2), 216–230.

Downloads

Published

2023-09-29

How to Cite

Ndukang, S., & Novita Inya Buku, M. (2023). Keterampilan Dasar Mengajar Mahasiswa Praktik Pengalaman Lapangan Program Studi Pendidikan Biologi: (Basic Teaching Skills of Field Experience Students in Biology Education Study Program). BIODIK, 9(3), 151-161. https://doi.org/10.22437/biodik.v9i3.28144