Pengaruh Pendekatan Saintifik Terhadap Keterampilan Komunikasi Dan Pemahaman Konsep Materi Pencemaran Lingkungan
(The Effect of Scientific Approach on Communication Skills And Understanding The Concept Of Enviromental Polution Materials)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v8i2.17520Abstract
The quality of science learning in the science field is still low. This study aims to determine the effect of the scientific approach on students' communication skills and understanding of concepts related to pollution materials. This type of research is a quasi-experimental design with a pretest-posttest design with only control groups. The study population consisted of all seventh-grade students at the SMP Negeri 9 Buton enrolled in the even-numbered semester of the 2021/2022 academic year. The study sample consisted of 45 students. The sampling technique was simple random sampling. A multiple-choice test served as an instrument for examining the communication skills and understanding of the students' concepts. Research data is analyzed descriptively and inferentially. The results showed that a scientific approach had a positive and significant impact on students' communication skills and understanding of pollution concepts.
Key words: Scientific approach, Communication skills, Understanding of concept
Abstrak
Mutu pembelajaran IPA pada bidang sains masih rendah. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pendekatan saintifik terhadap keterampilan komunikasi dan pemahaman konsep siswa pada materi pencemaran lingkungan. Jenis penelitian ini adalah quasi eksperimen dengan desain pretes-postest only control group design. Populasi penelitian adalah seluruh siswa kelas VII SMP Negeri 9 Buton yang terdaftar pada semester genap tahun ajaran 2021/2022. Sampel penelitian berjumlah 45 siswa. Teknik pengambilan sampel adalah simple random sampling. Instrument penelitian keterampilan komunikasi dan pemahaman konsep siswa yang digunakan berupa tes dalam bentuk pilihan ganda. Data hasil penelitian diolah secara deskriptif dan inferensial. Hasil penelitian menunjukan bahwa terdapat pendekatan saintifik berpengaruh positif dan signifikan terhadap keterampilan komunikasi dan pemahaman konsep siswa materi pencemaran lingkungan.
Kata kunci: Pendekatan saintifik, Keterampilan komunikasi, Pemahaman konsep
Downloads
References
Ardaya, D,A. (2016). Penerapan Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Volume 1, Nomor 1.
Budiningsih, C. (2015). Belajar dan Pembelajaran. Raneka Cipta. Jakarta.
Daryanto. (2014). Pendekatan Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013. Gaya Media. Yogyakarta.
Hariyanto, F, A dan Zuchdi, D. (2016). Keefektifan Model TGT dan Jigsaw dengan Pendekatan Saintifik Pembelajaran Ekonomi SMA Negeri di Sleman. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS
Volume 3, Nomor 2.
Hewi, L dan Shaleh, M. (2020). Refleksi Hasil Pisa (The Programme For International Student Assesment): Upaya Perbaikan Bertumpu Pada Pendidikan Anak Usia Dini). Jurnal Golden Age, Universitas Hamzanwadi. Volume 04, Nomor 1.
Markiya, et al. (2019). Pengaruh Penerapan Pendekatan Saintifik (Scientific Aproach) Terhadap Kemampuan Komunikasi Siswa Kelas IV. ALPEN : Jurnal Pendidikan Dasar. Volume 3, Nomor.1.
Milawati et al. (2014). Metode Everyone Is Teacher Here Pada Materi Ikatan Kimia Di Kelas X
SMAN 1 Marawola. Jurnal Akademia Kimia. Volume 3, Nomor 2.
Pramesti & Mampouw. (2020). Analisis Pemahaman Konsep Peluang Siswa Smp Ditinjau Dari Teori Apos. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika. Volume 04, Nomor 02.
Rahmatiah. (2015). Pendekatan Saintifik Sebagai Solusi Dalam Pembelajaran Biologi. Buletin Media LPMP Sulsel. ISSN 2355-3189.
Rizki, N dan Sari, N. (2021). Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Siswa dengan Menggunakan Pendekatan Saintifik pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di SDN 035 Indrapuri 1A. Jurnal Pendidikan Tambusai. Volume 5, Nomor 1.
Sutrisno, et al. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah (PBM) Melalui Aplikasi Zoom
Terhadap Berpikir Kritis dan Persepsi Siswa dalam Pembelajaran IPA dI SMP
Negeri 1 Ujan Mas. BIODIK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi. Volume 08, Nomor 01.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif R&D. Alfabeta. Bandung.
Umar, M, A. (2016). Penerapan Pendekatan Saintifik dengan Menggunakan Metode Pembelajaran Berbasis Proyek (Project-Based Learning) pada Mata Pelajaran Kimia. Jurnal Entropi. Volume 11, Nomor 2.
Wilhalminah et al. (2017) Pengaruh Keterampilan Komunikasi Terhadap
Perkembangan Moral Siswa Pada Mata Pelajaran Biologi Kelas XI IPA SMA Muhammadiyah Limbung. Jurnal Biotek Volume 5 Nomor 2.
Wardani, H dan Siregar, M. (2019). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Saintifik Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Kelas VIII MTS Nurul Hakim. Prossiding Seminar Hasil Penelitian 2019 Universitas Muslim Nusantara (UMN) Al Washliyah.
Yuselis, et al. (2015). Pengaruh Pendekatan Saintifik Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Pada Pembelajaran Matematika Di Kelas VII MTS Patra Mandiri Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika JPM RAFA. Volume 1, Nomor 2.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dewi Asriani Ridzal, Veni Rosnawati, Haswan Haswan, La Ode Kaharudin, Ridwan Ridwan, Yandi Yandi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).