Perbedaan Hasil Belajar Kognitif Siswa Pada Pembelajaran Daring Melalui Google Classroom dan Whatsapp Mesenger Di SMP Negeri 4 Bengkulu Tengah
(Differences in Student Cognitive Learning Outcomes in Online Learning Through Google Classroom and Whatsapp Messenger at SMP Negeri 4 Bengkulu Tengah)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v7i4.13565Abstract
Cognitive learning outcomes of students in learning biology are still low. This study aims to determine the differences in students' cognitive learning outcomes in online learning through google classroom and whatsapp messenger at SMP Negeri 4 Bengkulu Tengah. The research was carried out in January-March 2021, using pre-experimental research methods, pre-experimental one group pre-test-post-test design. The population is class VIII SMPN 4 Bengkulu Tengah, totaling 86 students, with a sample of 43 students. Collecting data with test questions of students' cognitive learning outcomes. The results showed that there was no difference between students' cognitive learning outcomes in online learning through google classroom and whatsapp messenger at SMPN 4 Bengkulu Tengah.
Abstrak. Hasil belajar kognitif siswa dalam pembelajaran biologi masih rendah. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan hasil belajar kognitif siswa pada pemebelajaran daring melalui google classroom  dan whatsapp mesenger Di SMP Negeri 4 Bengkulu Tengah. Penelitian dilaksanakan pada bulan Januari-Maret 2021, menggunakan metode penelitian pra eksperimen, desain pre-eksperiment one group pre-test-post-test. Populasi adalah siswa kelas VIII SMPN 4 Bengkulu Tengah yang berjumlah 86 siswa, dengan sampel 43 siswa. Pengumpulan data dengan soal tes hasil belajar kognitif siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tidak terdapat perbedaan antara hasil belajar kognitif siswa pada pembelajaran daring melaui google classroom dan whatsapp mesenger Di SMPN 4 Bengkulu Tengah.
Downloads
References
Herliandry, L, D. dkk. (2020). Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Pendidikan, Vol. 22. No. 1
Hikmatiar, H., Sulisworo, D., & Wahyuni, M. E. (2020). Pemanfaatan Learning Manegement System Berbasis Google Classroom Dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(1), 78–86. https://doi.org/10.26618/jpf.v8i1.3019.
Irwandi, I., & Sari, A. P. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah melalui Lesson Study untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMAN 8 Kota Bengkulu. In Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Enviromental, and Learning (Vol. 12, No. 1, pp. 198-201).
Kamil, P, M,. K & Nuryadin, E. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Whatsapp (WA) Group Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Sistem Gerak Pada Manusia. Jurnal Pendidikan, Vol. 1. No. 1
Mahardani, M, M, A. (2020). Analisis Situasi Penggunaan Google Classroom Pada Pembelajaran Daring Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Muhammadiyah Metro, Vol. VIII. No.2. p-ISSN: 2337-5973
Melda, E., Kashardi, K. & Hidayat, T., (2019). Kemampuan Kognitif Belajar Siswa dengan menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri danProject Based Learning SMPN 5 Seluma. In Seminar Nasional Sains & Entrepreneurship (Vol. 1, No. 1).
Mendikbud. (2020). Surat Edaran Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 4 Tahun 2020 Tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan Dalam Masa Darurat Penyebaran Covid-19. Di akses tanggal 8 Juni 2020
Mu’minah, I, H & Gaffar, A, A. (2020). "Pemanfaatan E- Learning Berbasis Google Clasroom Sebagai Media Pembelajaran Biologi." Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Vol. 2. No. 1
Nurhayati M, Dakir , Hujjatusnaini. (2021). Analisis Manajemen Pembelajaran Online Berbasis Media Sosial WhatsApp untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Materi Sistem Pencernaan. Jurnal Bioterdidik, Vol. 9 No. 1 page. 22-33
Nurjana, S, Kusuma, A, P, Deswita. (2020). Perbedaan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik melalui Virtual Classroom Menggunakan Google Classroom dan WhatsApp Group pada Materi Bilangan Bulat di Kelas VII SMP Al-khairiyah 1 Pagi Jakarta Utara. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara II
Puspitorini, R., Prodjosantoso, A. K., Subali, B., & Jumadi, J. (2014). Penggunaan media komik dalam pembelajaran IPA untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar kognitif dan afektif. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 33(3).
Rahartri. (2019). “WHATSAPP†Media Komunikasi Efektif Masa Kini. Jurnal. Visi Pustaka, Vol. 21, No. 2
Rahman, A, J & Bachtiar, S. (2017). Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Meningkat Melalui Penerapan Model Jigsaw. Jurnal Biologi dan Pembelajaran, Vol. 4. No. 1
Ramadhan, D., & Hasan, R. (2019). Pengaruh Pembelajaran Model Inkuiri terhadap Keaktifan dan Hasil Belajar Kognitif Siswa di SMK Negeri 2 Pagar Alam. In Seminar Nasional Sains & Entrepreneurship (Vol. 1, No. 1).
Rikizaputra & Sulastri, H. (2020). Pengaruh E-Learning dengan Google Classroom terhadap Hasil dan Motivasi Belajar Biologi Siswa. Jurnal Pendidikan, No.11. Vol.1
Sadikin A, & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, Vol. 6.No. 2. ISSN: 2580-0922
Sari D, S; Jalmo T; Rahmawati I. (2021) Analisis Efektivitas Pembelajaran Daring Terhadap Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik SMA. Jurnal Bioterdidik, Vol. 9 No. 1 page. 59-69 http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JBT/ doi: 10.23960/jbt.v9i107
Sobron, A, N, Sudiatmi, T & Suswandari, M. (2020). Studi Pengaruh Daring Learning terhadap hasil belajar matematika kelas IV. Jurnal Inovasi Penelitian. Vol 1. No 3
Sugiyono. (2009). Metode Pelitian Pendidikan. Bandung. Alfabeta
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Alianto Alianto, R Hasan, Irwandi Irwandi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).