Penerapan Pembelajaran Interaktif Melalui Kukerta Terintegrasi dengan Menggunakan Aplikasi Canva Di Sekolah Dasar Negeri 002 Desa Tambak Kabupaten Pelalawan
DOI:
https://doi.org/10.22437/jkam.v6i2.20528Keywords:
Sistem pembelajaran, aplikasi canva, SDN 002 Desa TambakAbstract
Sekolah merupakan lembaga pendidikan formal yang didirikan dengan tujuan untuk membantu peningkatan dan perkembangan taraf kehidupan melalui pendidikan. Sekolah memiliki peranan yang cukup besar dalam melahirkan pemikir dan pemimpin bangsa yang akan membawa kepada kemajuan. Sekolah Dasar 002 Desa Tambak menjadi tempat yang dipercaya oleh masyarakat untuk mengantarkan putra-putrinya mengenyam pendidikan yang layak. Untuk lebih mengoptimalkan dan meningkatkan mutu pendidikan yang diberikan, maka diperlukan usaha-usaha pemberdayaan. Salah satu usaha yang dilakukan adalah memberikan pelatihan penggunaan aplikasi media pembelajaran yang interaktif dan kekinian. Tujuan dari pengabdian ini sendiri antara lain yaitu, a) menambah pengetahuan, keterampilan, dan kreatifitas para guru dalam menyampaikan materi kepada siswa, b) membantu para guru untuk menciptakan suasana belajar yang interaktif, c) memanfaatkan kemajuan teknologi untuk diaktulisasikan ke dalam proses pembelajaran untuk menciptakan siswa-siswa yang berprestasi. Pemberdayaan ini akan memberikan manfaat positif yang berkepanjangan bagi guru, siswa, dan masyarakat Desa Tambak secara keseluruhan. Kegiatan pengabdian ini pula juga memberikan manfaat kepada tenaga penyuluh dan Perguruan Tinggi. Sasaran dari kegiatan ini adalah majelis guru SDN 002 Desa Tambak, dan dari hasil kegiatan yang telah dilakukan dapat diketahui bahwa para guru memiliki antusias yang tinggi untuk menggunakan aplikasi belajar dan mampu untuk menggunakannya sebagai salah satu media belajar yang efektif kedepannya. Dengan adanya KUKERTA terintegrasi ini kemampuan guru terkait metode pembelajaran yang lebih baik dapat ditingkatkan lagi. Ini menujukkan bahwa sentuhan Iptek melalui KUKERTA terintegrasi mampu mengakselerasi kemampuan guru didalam belajar mengjar di SDN 002 Desa Tambak.
Downloads
References
Djamaluddin, A., & Wardana. (2019). Belajar Dan Pembelajaran 4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis. Pare-Pare: CV. Kaaffah Learning Center.
Budiman, H. (2017). Peran Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pendidikan. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 13.
Gunawan, & Ary, H. (2010). Sosiologi Pendidikan Suatu Analisis Sosiologi Tentang Pelbagai Problem Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Maani, K. (2011). Teori ACTORS dalam Pemberdayaan Masyarakat. Jurnal Demokrasi, 14.
Paris, Rusmayadi, R., Annia, N., Apriliyanti, M., & Khafifah. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Pada Pembelajaran Daring Di Sdn 1 Banua Jingah Kecamatan Barabai. ICELLA, 8.
Pelangi, G. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Jenjang SMA/MA. Jurnal Sasindo Unpam, 18.
Sari, N. W., & M.Si., F. P. (2017). Peran Kultur Sekolah Dalam Membangun Prestasi Siswa Di MAN 1. Jurnal Pendidikan Sosiologi, 15.
Tanjung, R. E., & Faiza, D. (2019). Canva Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik Dan Elektronika. VOTEKNIKA, 7.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Eko Prianto, Yuannito Rick Yorda Sitinjak, Rizki Fahreza, Owen Rivaldi Sinaga, Melza Adika Putri, Della Oktaviana, Mega Sri Devi Simanjuntak, Wulan Guritno, Alifa Khansa Sofian, Yayang Febri Yela, Risma Amelia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Jurnal Jurnal Karya Abdi Masyarakat (JKAM).
- License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
- User Rights
JKAM's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JKAM permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and JKAM on distributing works in the journal.
- Rights of Authors
Authors retain the following rights:
- Copyright, and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in future own works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for own purposes, provided the copies are not offered for sale,
- The right to self-archive the article.
- Co-Authorship
If the article was jointly prepared by other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
- Termination
This agreement can be terminated by the author or JKAM upon two months’ notice where the other party has materially breached this agreement and failed to remedy such breach within a month of being given the terminating party’s notice requesting such breach to be remedied. No breach or violation of this agreement will cause this agreement or any license granted in it to terminate automatically or affect the definition of JKAM.
- Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such extent as legally permissible, the author waives his or her right to collect royalties relative to the article in respect of any use of the article by JKAM or its sublicensee.
- Miscellaneous
JKAM will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed and JKAM or its sublicensee has become obligated to have the article published. JKAM may conform the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that it deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers.