Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kualifikasi Akademik Guru PAUD Pada Gugus Mawar Kecamatan Talo Kabupaten Seluma

(The Role Of The Head Of School In Increasing The Academic Qualification Of Paud Teachers In The Mawar Cluster Of Talo District, Seluma District)

Authors

  • Mimpira Haryono Universitas Dehasen Bengkulu
  • Yuni Herlina BAN PAUD dan PNF Provinsi Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.22437/ideal.v2i1.9902

Abstract

The purpose of this study is to describe in depth the role of the principal in improving the academic qualifications of PAUD teachers in the rose cluster Talo District, Seluma Regency. This study uses a qualitative approach with a case study design that has meaning. With a qualitative approach, the information obtained can be more complete, in-depth and reliable. The main participant in this study is the head of PAUD who is a member of the rose group Talo Subdistrict, Seluma Regency with a total of 5 partisipants. Data collection techniques using the method of observation, interviews and documentation. Data analysis was carried out by means of a qualitative cross case analysis with emphasis on efforts to answer research questions through formal argumentative thinking. The conclusion of the study is that the role of the principal in improving the academic qualifications of PAUD teachers in the rose group Talo District Seluma District has been carried out maximally routinely and continuously but has not yet issued teachers in the rose group Talo District Seluma regency qualified S1 PGPAUD academies.

Abstrak. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan secara mendalam peran kepala sekolah dalam meningkatkan kualifikasi akademik guru PAUD di gugus mawar Kecamatan Talo Kabupaten Seluma. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan desain case study yang memiliki makna Dengan pendekatan kualitatif maka informasi yang diperoleh bisa lebih lengkap, mendalam dan dapat dipercaya. Partisipan utama dalam penelitian ini adalah kepala PAUD yang tergabung pada gugus mawar Kecamatan Talo Kabupaten Seluma yang berjumlah 5 orang. Teknik pengumpulan data menggunakan metode observasi, wawancara dan dokumentasi. Analisis data dilakukan secara cross case analysis kualitatif dengan penekananya pada usaha menjawab pertanyaan-pertanyaan penelitian melalui cara berfikir formal argumentatif. Kesimpulan penelitian bahwa peran kepala sekolah dalam meningkatkan kualifikasi akademik guru PAUD pada gugus mawar Kecamatan Talo Kabupaten Seluma telah dilaksanakan secara maksimal secara rutin dan berkesinambungan namun belum mengeluarkan guru pada gugus mawar Kecamatan Talo Kabupaten Seluma berkualifikasi akademi S1 PGPAUD.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2020-03-14

How to Cite

Haryono, M., & Herlina, Y. . (2020). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kualifikasi Akademik Guru PAUD Pada Gugus Mawar Kecamatan Talo Kabupaten Seluma: (The Role Of The Head Of School In Increasing The Academic Qualification Of Paud Teachers In The Mawar Cluster Of Talo District, Seluma District). Indonesian Educational Administration and Leadership Journal (IDEAL), 2(1), 23-33. https://doi.org/10.22437/ideal.v2i1.9902