PENERAPAN MODEL CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI SISWA DI KELAS VII SMPN 30 MUARO JAMBI

Authors

  • Atika Hapizoh Prodi Pendidikan Fisika Universitas Jambi
  • Jufrida Jufrida Prodi Pendidikan Fisika Universitas Jambi
  • Darmaji Darmaji Prodi Pendidikan Fisika Universitas Jambi

Keywords:

Contextual teaching and learning, learning motivation

Abstract

This research was motivated by low of motivation to learn physics at SMPN 30 Muaro Jambi. By using the Contextual Teaching and Learning (CTL) learning model, it is expected that students will more easily to understand and receive knowledge effectively and efficiently. So, it can increase student learning motivation, because the temperature material and its changes contain a description of the material that is conceptual and quantitative, so in presenting this material a learning model is needed to encourage student learning motivation. From the results, it can be seen that there is an increase in learning motivation experienced by students from the first cycle 59.74% to 72.18% in cycle II and 82.61% in cycle III. Thus it can be concluded that the application of the Contextual Teaching and Learning (CTL) learning model can increase student motivation in class VII B SMPN 30 Muaro Jambi.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andes. (2016). Penerapan Model Contextual Teaching and Learning (CTL) untukMeningatkanMotivasiBelajarSiswaKelas IV SDN Sekelimus. UniversitasPasundan. Bandung

Andipa (2016). Bab 4 Suhu dan Perubahannya. Dikutip 7 September 2017 dari Materi Pandi IPA:http//materiipaandipa.blogspot.com/201 6/10/bab-4-suhu-dan- perubahannya.html?m=1

Arikunto, Suharsimi dkk. (2013). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: BumiAksara.

Aris, Shoimin. (2014). 68 Model Pembelajaran InovatifdalamKurikulum 2013.Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Aunurrahman, (2012).BelajardanPembelajaran.Bandung: Alfabeta Biantirusmayani212. 2017. SuhudanPerubahannya. Dikutip 7 September 2017 dari Bianti rusmayani 212: http//biantirusmayani212.blogspot.com/ 2017/03/materi-ipa-terpadu-kelas-7- smp-suhu-dan.html?m=1

Dimyati dan Mudjiono. (2010). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: RinekaCipta.

Ekawarna. (2009). Penelitian TindakanKelas.Jakarta: Gaung Persada.

Hamalik, Oemar. (2013). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Hartini, Nanik. (2010). Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) untuk Meningatkan Motivasi Belajar IPA Siswa Kelas II SDN 02 Gambirmanis Pracimantoro Wonogiri Tahun Ajaran 2009/2010.Universitas Sebelas Maret. Surakarta.

Huda Miftahul. (2014). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Katrin, Septina. (2015). Penggunaan Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) Untuk Meningatkan Motivasi Belajar PKN Siswa Kelas VI SDN 42 Duri Barat Kecamatan Mandau Kabupaten Bengkalis. Jurnal PPKn dan Hukum. 10. 1-21.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.(2016). Ilmu Pengetehuan Alam. Jakarta : Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.IPA7.

Ngalimun. (2013). Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Prihantini, Esti. 2013. Penerapan Model Pembelajaran Kontektual Untuk Meningatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII di SMP Taman Siswa Gedongtataan. Universitas Lampung.Bandar Lampung.

Riki, Herkulanus. (2016). PenerapanPembelajaranContextual Teaching and Learning (CTL) UntukMeningatkanMotivasiBelajarSiswaKelas VIIIAStudiKasus di SMP Pangudi Luhur Salatiga. Universitas Kristen Satya Wacana. Salatiga.

Rosyidah, Umi. (2009). Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) untuk meningatkan motivasi dan Keaktifan siswa kelas VII SMP 3 Karanganyar. Universitas Sebelas Maret. Surakarta.

Rusman. (2014). Model-Model Pembelajaran.Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Sadia, Wayan I, (2014). Model-Model Pembelajaran Sains Kontruktivistik. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sagala, Syaiful. (2006). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Sardiman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudjana, Nana. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sugihartono, dkk. (2007). Psikologi Pendidikan.Yogyakarta: UNY Press.

Sukardi. (2013). Metode Penelitian Tindakan Kelas, Implementasi dan Pengembangannya. Jakarta: PT. Bumi Aksara

Taniredja Tukiran dkk. (2013). Model-Model Pembelajaran Inivatif dan Efektif. Bandung: Alfabeta

Wahidmurni, dkk. (2010). Evaluasi Pembelajaran Kompetensi dan Praktik. Yogyakarta: NuhaLitera.

Published

— Updated on 2020-06-30

How to Cite

Hapizoh, A., Jufrida, J., & Darmaji, D. (2020). PENERAPAN MODEL CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI SISWA DI KELAS VII SMPN 30 MUARO JAMBI. EduFisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 5(01), 45-51. Retrieved from https://online-journal.unja.ac.id/EDP/article/view/7296

Most read articles by the same author(s)