PENERAPAN MODEL CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI SISWA DI KELAS VII SMPN 30 MUARO JAMBI
Keywords:
Contextual teaching and learning, learning motivationAbstract
This research was motivated by low of motivation to learn physics at SMPN 30 Muaro Jambi. By using the Contextual Teaching and Learning (CTL) learning model, it is expected that students will more easily to understand and receive knowledge effectively and efficiently. So, it can increase student learning motivation, because the temperature material and its changes contain a description of the material that is conceptual and quantitative, so in presenting this material a learning model is needed to encourage student learning motivation. From the results, it can be seen that there is an increase in learning motivation experienced by students from the first cycle 59.74% to 72.18% in cycle II and 82.61% in cycle III. Thus it can be concluded that the application of the Contextual Teaching and Learning (CTL) learning model can increase student motivation in class VII B SMPN 30 Muaro Jambi.
Downloads
References
Andes. (2016). Penerapan Model Contextual Teaching and Learning (CTL) untukMeningatkanMotivasiBelajarSiswaKelas IV SDN Sekelimus. UniversitasPasundan. Bandung
Andipa (2016). Bab 4 Suhu dan Perubahannya. Dikutip 7 September 2017 dari Materi Pandi IPA:http//materiipaandipa.blogspot.com/201 6/10/bab-4-suhu-dan- perubahannya.html?m=1
Arikunto, Suharsimi dkk. (2013). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: BumiAksara.
Aris, Shoimin. (2014). 68 Model Pembelajaran InovatifdalamKurikulum 2013.Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Aunurrahman, (2012).BelajardanPembelajaran.Bandung: Alfabeta Biantirusmayani212. 2017. SuhudanPerubahannya. Dikutip 7 September 2017 dari Bianti rusmayani 212: http//biantirusmayani212.blogspot.com/ 2017/03/materi-ipa-terpadu-kelas-7- smp-suhu-dan.html?m=1
Dimyati dan Mudjiono. (2010). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: RinekaCipta.
Ekawarna. (2009). Penelitian TindakanKelas.Jakarta: Gaung Persada.
Hamalik, Oemar. (2013). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Hartini, Nanik. (2010). Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) untuk Meningatkan Motivasi Belajar IPA Siswa Kelas II SDN 02 Gambirmanis Pracimantoro Wonogiri Tahun Ajaran 2009/2010.Universitas Sebelas Maret. Surakarta.
Huda Miftahul. (2014). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Katrin, Septina. (2015). Penggunaan Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) Untuk Meningatkan Motivasi Belajar PKN Siswa Kelas VI SDN 42 Duri Barat Kecamatan Mandau Kabupaten Bengkalis. Jurnal PPKn dan Hukum. 10. 1-21.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.(2016). Ilmu Pengetehuan Alam. Jakarta : Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.IPA7.
Ngalimun. (2013). Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Prihantini, Esti. 2013. Penerapan Model Pembelajaran Kontektual Untuk Meningatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII di SMP Taman Siswa Gedongtataan. Universitas Lampung.Bandar Lampung.
Riki, Herkulanus. (2016). PenerapanPembelajaranContextual Teaching and Learning (CTL) UntukMeningatkanMotivasiBelajarSiswaKelas VIIIAStudiKasus di SMP Pangudi Luhur Salatiga. Universitas Kristen Satya Wacana. Salatiga.
Rosyidah, Umi. (2009). Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) untuk meningatkan motivasi dan Keaktifan siswa kelas VII SMP 3 Karanganyar. Universitas Sebelas Maret. Surakarta.
Rusman. (2014). Model-Model Pembelajaran.Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Sadia, Wayan I, (2014). Model-Model Pembelajaran Sains Kontruktivistik. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Sagala, Syaiful. (2006). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Sardiman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sudjana, Nana. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sugihartono, dkk. (2007). Psikologi Pendidikan.Yogyakarta: UNY Press.
Sukardi. (2013). Metode Penelitian Tindakan Kelas, Implementasi dan Pengembangannya. Jakarta: PT. Bumi Aksara
Taniredja Tukiran dkk. (2013). Model-Model Pembelajaran Inivatif dan Efektif. Bandung: Alfabeta
Wahidmurni, dkk. (2010). Evaluasi Pembelajaran Kompetensi dan Praktik. Yogyakarta: NuhaLitera.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Edufisika: Jurnal Pendidikan Fisika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.