META-ANALYSIS OF THE INFLUENCE OF PHYSICS LEARNING MODELS IN IMPROVING STUDENTS' CRITICAL THINKING ABILITY IN PHYSICS MATERIALS
DOI:
https://doi.org/10.59052/edufisika.v6i2.13468Keywords:
Meta-analisis, model pembelajaran, berfikir kritisAbstract
In today's world of education, students are required to think critically. Therefore, a learning process is needed that can improve students' critical thinking skills, one of which is in choosing a learning model. The chosen learning model certainly has its advantages and disadvantages. So in this study aims to analyze or compare several studies that have been conducted related to the most influential learning model to improve students' critical thinking skills. The model in this study is a meta-analysis. From the results of the analysis of the highest effect size value based on the learning model, namely the guided discovery learning model, namely 1.13 with a very high category. The highest effect size value based on educational level, namely at the tertiary education level, 1.19 is in the very high category. And the effect size value is based on the learning material used, namely environmental physics material, 1.19, very high category.
Downloads
References
A. Malik, V. Oktaviani, W. Handayani dan M. M. Chusni. (2017). Penerapan Model Process Oriented Guided Inquiry Learning (POGIL) untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika 3 (2), 208-209
A. Sochibin, P. Dwijananti dan P. Marwoto. (2009). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terpimpin Untuk Peningkatan Pemahaman Dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SD. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia (5), 96-98
A. Sochibi, P. Dwijananti dan P. Marwoto. (2009). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia (5), 96-98
A. T. Puspita, B. Jatmiko. (2013). Implementasi Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Fisika Materi Fluida Statis Kelas Xi Di Sma Negeri 2 Sidoarjo. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika 02 (03), 121-125
C. E. Purwanto, S. E. Nugroho dan Wiyanto. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Guided Discovery Pada Materi Pemantulan Cahaya Untuk Meningkatkan Berpikir Kritis. Unnes Physics Education Journal 1 (1)
F. Fakhriyah. 2014. Penerapan Problem Based Learning Dalam Upaya Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. JPII 3 (1), 95-97
M. Risma, Y. Yanti. (2020). Meta-Analisis Pengembangan Modul Fisika Berbasis Problem Based Learning untuk Meningkatan Keterampilan Siswa SMA/MA. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Fisika 6 (2)
Nadiya, H. Rosdianto dan E. Murdani. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation (GI) Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Gerak Lurus Kelas X. Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika 1 (2), 49-51
N. Azizah, S. D Fatmaryanti dan N. Ngazizah. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Konstruktivisme Berbasis Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Pada Siswa SMA Negeri 1 Kutowinangun Kelas X Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Radiasi Berkala Pendidikan Fisika 5 (2)
P. Dwijananti, D. Yulianti. (2010). Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Melalui Pembelajaran Problem Based Instruction Pada Mata Kuliah Fisika Lingkungan. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia (6), 108-109
S. Latifah. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Time Token Berbantu Puzzle Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas X Pada Materi Gelombang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika ‘Al-BiRuNi’
S. W. R Nasution. (2018). Penerapan Model Inkuiri Terbimbing (Guided Inkuiry) Dalam Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Education and Development 03
U. E. Sapitri, Y. Kurniawan dan E. Sulistri. (2016). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas X Pada Materi Kalor. Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika 1 (2), 64-65
W. Wati, R. Fatimah. (2016). Effect Size Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika ‘Al-BiRuNi’ 05 (2), 213-214
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EduFisika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.