ANALISIS LANGKAH-LANGKAH PENERAPAN MODEL DISCOVERY LEARNING DALAM PEMBELAJARAN FISIKA

Authors

  • Rosinta Dehong Pendidikan Fisika Universitas Flores
  • Melkyanus Bili Umbu Kaleka Pendidikan Fisika Universitas Flores
  • Ana Silfiani Rahmawati Pendidikan Fisika Universitas Flores

Keywords:

Discovery learning model, sintaks, implementation

Abstract

This study aims to analyze the steps of applying the discovery learning model in physics learning. This type of research is qualitative with the type of case study. The subjects in this study were physics teachers and students of class X SMKN 2 Ende, totaling 33 students. The object of this research is the application of the discovery learning model. Data collection instruments using questionnaires and documentation. Data were analyzed descriptively. The results showed that the application of the discovery learning model in physics learning for class X students of SMK Negeri 2 Ende was in accordance with the syntax. The syntax of the discovery learning model consists of stimulation, problems, data collection, data processing, verification, generalization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dahar, R. (2011). Teori-Teori Belajar & Pembelajaran. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Harso, A., Karolus, K. K., & Yasinta, E. I. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Generatif Terhadap Kreativitas SAINS Siswa Kelas VIII SMP Swasta Ilebura Lewotobi. Jurnal Pendidikan Fisika,4(1), 38-45

Ibrahim, A., Asrul, H. A., Madi., & Muhammad, A. A. (2018). Metodologi Penelitian. Cetakan 1. Makassar: Gunadarma Ilmu.

Kadri, M., & Meika, R. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pokok Suhu dan Kalor. Jurnal Ikatan Alumni Fisika Universitas Negeri Medan,1 (1), 29-33.

Maharani, F. (2014). Pengaruh Promosi Dan Minat Baca Terhadap Kunjungan Pemustaka Ke Perpustakaan SD SALMAN AL FARISI Bandung. Tesis, dipublikasikan. Universitas Pendidikan Indonesia.

Mawardi., & Mariati. (2016). Komparasi Model Pembelajaran Discovery Learning Dan Problem Solving Ditinjau Dari Hasil Belajar IPA Pada Siswa Kelas 3 SD Di Gugus Diponegoro-Tengaran. Scolaria,6 (1), 127-142.

Mubarok, C., & Edy, S. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X TAV Pada Standar Kompetensi Melakukan Instalasi Sound System Di SMK Negeri 2 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro,3 (1), 215–221.

Nurdyansyah., & Eni, F. F. (2016). Inovasi Model Pembelajaran. Cetakan Pertama. Surabaya: Nizamia Learning Center Sidoarjo.

Oktarinah., Ketang, W., & Zulherman. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Model Pembelajaran Proyek Materi Alat-Alat Optik Untuk Kelas X SMA. Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika,1-7

Ratumanam. (2015). Inovasi Pembelajaran. Yogyakarta: Ombak.

Sari, E. R., Marungkil, P., & Sahrul, S. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Fisika Pada Pokok Bahasan Kalor Di SMP Negeri 2 Pamona Timur. Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika,119-126

Suprayanti, I., Syahrial., & Satutik, R. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Alat Peraga Sederhana Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMPN 5 Jonggat Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Pandidikan Fisika Dan Teknologi,2 (1), 20-35

Published

2020-12-15

How to Cite

Dehong, R., Kaleka, M. B. U., & Rahmawati, A. S. (2020). ANALISIS LANGKAH-LANGKAH PENERAPAN MODEL DISCOVERY LEARNING DALAM PEMBELAJARAN FISIKA . EduFisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 5(02), 131-139. Retrieved from https://online-journal.unja.ac.id/EDP/article/view/10533