Revitalization of Integrated Thematic Material to Improve the Learning Process
DOI:
https://doi.org/10.22437/teknopedagogi.v7i1.32811Keywords:
Module Development, Revitalization of Integrated Thematic Material, Integrated Thematic Learning Theme 2 Subtheme 1Abstract
The aim of this research is to improve students' abilities in the learning process, especially in integrated thematic learning material in class IV. This research method is Research and Development (R&D). This development research procedure uses the ADDIE model. This research instrument is a validation questionnaire for material experts, media experts, language experts and practitioner experts and interview sheets for students and class teachers. The results of this research are: (1) Revitalization of integrated thematic material to improve the learning process for class IV with theme 2 "Always Save Energy". (2) The level of validity of the integrated thematic material revitalization module for class IV Elementary School obtained from the material expert validator with a score of 3.6 is in the very valid category with a percentage of 72%, the media expert validator with a score of 4.3 is in the very valid category with a percentage of 86 %, language expert validators with a value of 4.82 are in the very valid category with a percentage of 96.3%. (3) The level of practicality of the module developed with expert practitioners carried out by 1 class IV B elementary school teacher was obtained with a score of 4.8, including the very practical category. The conclusion of this research resulted in a product in the form of teaching materials for a revitalization module of integrated thematic material for class IV elementary schools. which is suitable for use in the learning process.
Downloads
References
Baharun, H. (2016). Penilaian Berbasis Kelas pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Madrasah. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 3(2), 204-216.
Bunglai, D. (2015). Sistem Pendidikan dan Pendidikan Sejarah di Singapura Sebagai Refleksi bagi Pengembangan Kurikulum di Indonesia. Jurnal Pendidikan Sejarah, 4(1), 32-43.
Fahmi, D. A., & Hidayat, M. A. (2014). Korelasi Nilai Ulangan Harian, Nilai Ulangan Tengah Semester, Dan Nilai Ulangan Akhir Semester, Dengan Nilai Raport Semester Gasal Matematika Siswa Kelas Iv Sd Negeri 1 Bae Kudus. Malih Peddas (Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar), 4(1).
Hasdi, H., & Agustina, S. (2016). Pengembangan Buku Ajar Geografi Desa-Kota Menggunakan Model ADDIE. Educatio, 11(1), 90-105.
Jannah, R. (2016). Pengembangan Buku Ajar Tematik Bernuansa Islami untuk Madrasah Ibtidaiyah/Sekolah Dasar Islam. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 1-16.
Kristiantari, M. R. (2014). Analisis kesiapan guru sekolah dasar dalam mengimplementasikan pembelajaran tematik integratif menyongsong kurikulum 2013. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 3(2).
Mahmud, H. (2013). Guru di tengah perubahan kurikulum. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 111-124.
Najib, D. A., & Elhefni, E. (2016). Pengaruh penerapan pembelajaran bermakna (meaningfull learning) pada pembelajaran tematik IPS terpadu terhadap hasil belajar siswa kelas III di MI Ahliyah IV Palembang. JIP (Jurnal Ilmiah PGMI), 2(1), 19-28.
Novita, R., & Rochmawati, R. (2014). Pengembangan Modul Akuntansi Berorientasi Kontekstual pada Materi Mencatat Transaksi ke Jurnal Umum Perusahaan Jasa. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 2(1).
Rahmawati, D. P. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Snowball Throwing Pada Tema Kerajinan Tangan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2), 576-585.
Rijal, S., & Bachtiar, S. (2015). Hubungan antara sikap, kemandirian belajar, dan gaya belajar dengan hasil belajar kognitif siswa. Jurnal Bioedukatika, 3(2), 15-20.
Supriatin, A. (2013). Peningkatan kemampuan koneksi matematis melalui pembelajaran tematik. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika IAIN Palangka Raya, 1(2), 59449.
Verrawati, A. J., & Mustadi, A. (2015). Implikasi Teori Konstruktivisme Vygotsky dalam pelaksanaan model pembelajaran Tematik integratif di SD. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(11), 1-15.
Yanti, W., Nusantara, T., & Qohar, A. (2016). Analisis kesalahan dalam menyelesaikan soal pada materi permutasi dan kombinasi. Semnasdikmat Berpikir Kreatif Matematis: Suatu Tantangan Pembelajaran Matematika untuk Semua, 97-104.
Yohani, D. F., Rakhmat, C., & Mulyana, E. H. (2014). Pengaruh pendekatan pembelajaran SAVI terhadap hasil belajar pada pembelajaran tematik di sekolah dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 113-120.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Karmela Afriani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.