Implementation of internal case study methods improving innovation and thinking abilities critical Courses of Micro Economics
DOI:
https://doi.org/10.22437/jpe.v17i3.36000Keywords:
project-based learning approach, enthusiasm, critical thinking skillsAbstract
The purpose of this study is to try a method that is useful for improving students ' critical thinking skills towards students surrounding problems, the method is a case study method. Students can actualize and practice Microeconomics 1 in analyzing markets types well. With the learning outcomes of this course , the implementation of the Semester Learning Plans (RPS) with the Outcomes Based Education (OBE) model in the Development Economics study program, Faculty of Economics and Business, will be even better in the future . For this reason , it is necessary to change the OBE- based course learning system with a project-based learning approaches in the form of a case method outside the classroom. Microeconomics 1 course, in fact, encounter many problems , namely , in general, students perceive the subject of supplies and demand relations US boring and less attractive to students. In addition, students are less capable to express opinions systematic both orally and in writing and students are also less accustomed to differing opinion , debating and making the best decisions for themselves and others . The results of the analysis of the findings prove that the use of the cases study method in the micro economics relations course can improve students ' critical thinking skills , the cases study method can increase students enthusiasm in attending supplies and demand relations courses, and the use of the case studies method can create a democracy atmosphere in international relations course.
Downloads
References
Andayani, E., Mustikowati, R. SAYA., & Wahyu, S. (2022). Kasus metode: mengoptimalkan kritis pemikiran , kreativitas komunikasi keterampilan dan secara kolaboratif pelajar sesuai MBKM di era abad 21 . 16 (1), 52–60.
Anggraeni, L. (2020). Metode penerapan studi kasus dalam upaya meningkatkan kemampuan berpikir kritis mahasiswa pada mata kuliah hubungan Internasional. Media Komunikasi FIS , 11 (1), 1–15.
Booth , C. (2000). Penggunaan itu kasus metode secara besar-besaran Dan beragam sarjana bisnis program : masalah Dan masalah . Itu Internasional Jurnal dari Pengelolaan Pendidikan , 1 (1), 62–75. https://doi.org/10.3794/ijme.11.f
Costa, AL ( ed ). (1988). Mengembangkan pikiran : sumber daya buku untuk pengajaran pemikiran . Virginia: ascd kusumohamidjojo ,
insang , G. (2012). ISM4300 Dan itu kasus metode . Jurnal dari Informasi Teknologi Pendidikan : Diskusi Kasus , 1 (1), 1–21. https://doi.org/10.28945/1701
Hodijah, S., Hastuti, D., & Zevaya, F. (2022). Implementasi metode model case dalam meningkatkan inovasi pembelajaran siswa dan kemampuan berpikir kritis pada mata kuliah teknik perdagangan Internasional. Jurnal Paradigma Ekonomika , 17 (2), 477–484. https://doi.org/10.22437/jpe.v17i2.20895
Levin , BB (1995). Menggunakan itu kasus metode di guru pendidikan : Peran dari diskusi Dan pengalaman dalam pemikiran guru tentang kasus . Pengajaran Dan Guru Pendidikan , 11 (1), 63–79. https://doi.org/10.1016/0742-051X(94)00013-V
Laporan Kinerja Kemendikbud 2017. Kata Pengantar i. Jakarta, 28 Februari (2018). Menteri Pendidikan dan Kebudayaan, Muhadjir Effendy. MENDIKBUD.
McNiff , J., & kepala putih , A. J. (2002). Tindakan Riset : Prinsip Dan Praktik , (2nd ed.).Routledge .
Rosidah, CT, & Pramulia , P. (2021). Berbasis tim proyek dan kasus metode sebagai strategi pengembangan keterampilan mengembangkan pembelajaran siswa. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran , 7 (2), 245–251. https://doi.org/10.30653/003.202172.196
Rusdi, M. (2020).Penelitian perlakuan kependidikan mendidik berbasis pengobatan riset . Rajawali Tekan : depok
Rusdi, M. (2020). Penelitian perlakuan kependidikan ( education berbasis pengobatan penelitian ): perpaduan penelitian desain, penelitian tindakan, dan penelitian eksperimen dalam permaslaahan kependidikan. Rajagrafindo Persada . Jakarta Timur
Rusman. (2013). Model-model Pembelajaran. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian kuantitatif, kualitatif, dan Penelitian dan Pengembangan. Bandung : Alfabet , CV. Tayeb, T. (2017). Analisis dan Manfaat model pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar Islam ,
(02), 48–55.
Umami, A., Ayu Afiani, KD, & Setiawan, F. (2021). Kemampuan berpikir kreatif siswa dalam menyelesaikan soal berbasis Hots pada pembelajaran matematika sd selama pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan Tambusai , 5 (3), 9951–9962. https://doi.org/10.31004/jptam.v5i3.2561
Wusqo, SAYA. kamu. (2014). Upaya Mendorong kemampuan berpikir kreatif pelajar dalam inovasi konservasi pangan. Jurnal Indonesia dari Konservasi , 3 (1), 75–82.
Windasari, Adellia Devi, sangat menyenangkan , Y. M., Kunci, K., kemampuan, :, Kreatif, B., Panas , M., & Gergaji ukir , K. (2021). Analisis kemampuan berpikir kreatif siswa memecahkan masalah HOTS dalam setting model kooperatif Jigsaw
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Siti Hodijah, Dwi Hastuti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.