THE INFLUENCE OF PARENTAL ATTENTION ON STUDENTS LEARNING DISCIPLINE AT SMP N 7 JAMBI CITY
Main Article Content
Abstract
The aim of this research is to measure the quality of attention of parents of students in class VIII of SMP N 7 Muaro Jambi, to measure the quality of student learning discipline in class VIII of SMP N 7 Muaro Jambi, and to reveal the influence of parental attention on student learning discipline. in class VIII at SMP N 7 Muaro Jambi. This research population was conducted at SMP N 7 Muaro Jambi in class VIII. The subjects of this research were 109 students of SMP N 7 Muaro Jambi, using random sampling techniques. This research data uses descriptive quantitative data. The technique used in this research is by distributing questionnaires to respondents, then analyzing them using the normality test, reliability test, regression test and percentage (%). The results of this research obtained a percentage of 80.58%, this shows the high category, which means that parental attention has a high role for students at SMP Negeri 7 Muaro Jambi. Student learning discipline obtained a percentage result of 87.86%, this shows the high category, which means that student learning discipline has a high role for students at SMP Negeri 7 Muaro Jambi. Based on the results of the research that has been carried out, it is known that there is a quite strong and significant influence between parental attention on student learning discipline at SMP Negeri 7 Muaro Jambi.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Akmaluddin, A. &. (2019). Kedisiplinan Belajar Siswa Di Sekolah Dasar (SD) Negeri Cot Keu Eung Kab. Aceh Besar. Journal Of Education Science, 5(2),1-12.
Alam, F. A. (2020). Pengaruh Tingkat Pendidikan Dan Perhatian Orang Tua Terhadap Kedisiplinan Belajar Siswa Di SMP Negeri 3 Barru. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 7(1),1-11.
Anwar, A. S. (2020). Pengaruh Kedisiplinan, Perhatian Orang Tua dan Minat terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(1).
Chandra, A. (2018). Hubungan perhatian orang tua dan iklim sekolah dengan disiplin pada siswa SMP N 2 Padang Tualang Kabupaten Langkat. Jurnal Psychomutiara, 1(1), 1-14.
Danarjati, M. &. (2014). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Firmansyah, A. (2020). Pengaruh perhatian orang tua terhadap peningkatan akhlak anak. Journal of Islamic Education, 2(1), 139-150.
Helmawati. (2016). Pendidikan Keluarga Teoritis dan Praktis. Bandung: RemajaRosdakarya.
Hilalludin, T. (2019). Pengaruh Perhatian Orang Tua Terhada Kedisiplinan Belajar Peserta Didik dan Dampaknya Terhadap Hasil Belajar. (Survey pada Peserta didik kelas XI di SMA Negeri 1 Manonjaya)(Doctoral dissertation, Universitas Siliwangi).
Lomu, L. &. (2018). Motivasi belajar dan disiplin belajar terhadap prestasi belajar matematika siswa.
Mahmudi, A. S. (2020). Hubungan perhatian orang tua terhadap hasil belajar kognitif siswa. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 3(1), 122-129.
Scochip, M. (2014). Pola Asuh Orang Tua dalam Membantu Anak Mengembangkan Disiplin Diri. Jakarta: RRineka Cipta.
Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sriyanti, L. (2013). Psikologi Belajar. Yogyakarta: Ombak.
Sugiyono., d. (2017). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukarni, S. (2018). Kontribusi pembelajaran disiplin belajar, fasilitas belajar di rumah dan perhatian orang tua terhadap prestasi siswa ilmu pengetahuan alam. Wiyata Dharma : Jurnal penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 6(1), 92-101.
Sutja, d. (2017). Penulisan Skripsi Untuk Prodi Bimbingan dan Konseling. Yogyakarta: Wahana Resolusi.
Widoyoko, J. T. (2019). Hubungan Antara Perhatian Orang Tua Dengan Disiplin Belajar Siswa Kelas VIII Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Mojokerto pada Tahun Pelajaran 2019/2020. Arsy : Jurnal Studi Islam , 3(2), 145-154.
Yuliantika, S. (2017). Analisis faktor-faktor yang mempengarhi disiplin belajar siswa kelas X,XI, dan XII di SMA Bhakti yasa Singaraja tahun pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 9(1), 35-44.