PENILAIAN KEEFEKTIFAN KELOMPOK DISKUSI TUTORIAL MAHASISWA KEDOKTERAN UNIVERSITAS JAMBI MENGGUNAKAN TUTORIAL GROUP EFFECTIVENESS INSTRUMENT

DOI:

https://doi.org/10.22437/jmj.v8i1.9480

Abstract

ABSTRACT

Background: Tutorial is one of the learning methods that is used in the implementation of Problem Based Learning (PBL) in the medical education. The effectiveness of PBL tutorial discussions is influenced by three basic aspects, i.e. students, tutors, and scenario. The effectiveness of the group tutorial must be ensured because it determines the success of PBL learning in medical education.

 Research Objective : This study aims to look at the effectiveness of  tutorials  groups discussion on medical students at the Faculty of Medicine and Health Sciences University of Jambi (FKIK UNJA) based on students’ perceptions.

Method : This research is a combination of quantitative research and qualitative research. Quantitative research conducted was a cross sectional study using,  using the Tutorial Group Effectiveness Instrument (TGEI) questionnaire. The use of the TGEI questionnaire in this study was to find out the effectiveness of tutorials groups discussion on FKIK UNJA medical students based on students’ perceptions. Furthermore, qualitative research was conducted with focus group discussions (FGD) to confirm and explore students’ perceptions based on the results of the questionnaire analysis.

Results : Overall, based on the cognitive, motivational and demotivational aspects, the  majority of the effectiveness of  tutorial discussion of medical students of FKIK, belongs to moderate category (>95%) based on student perceptions.

Conclusion : The results of the study show that the tutorial discussion of medical students of FKIK UNJA  was going quite efficient and effective.

Keywords : PBL, tutorials, medical students, TGEI

 

ABSTRAK

Latar Belakang: Tutorial merupakan salah satu metode pembelajaran  yang digunakan dalam pelaksanaan Problem Based Learning (PBL) di pendidikan kedokteran. Keefektifan diskusi tutorial PBL dipengaruhi oleh tiga aspek dasar yaitu, mahasiswa, tutor, dan skenario.  Keefektifan kelompok tutorial harus dipastikan karena menentukan kesuksesan pembelajaran PBL di pendidikan kedokteran.

Tujuan Penelitian: Penelitian ini bertujuan untuk melihat keefektifan kelompok diskusi tutorial pada mahasiswa kedokteran Fakultas Kedokteran dan Ilmu Kesehatan  Universitas Jambi (FKIK UNJA) berdasarkan persepsi mahasiswa

Metode: Penelitian ini merupakan gabungan antara penelitian kuantitatif dan penelitian kualitatif. Penelitian kuantitatif yang dilakukan merupakan, studi cross sectional dengan menggunakan kuesioner Tutorial Group Effectiveness Instrument (TGEI). Penggunaan kuesioner TGEI pada penelitian ini untuk mengetahui gambaran keefektifan kelompok diskusi tutorial pada mahasiswa kedokteran FKIK UNJA berdasarkan persepsi mahasiswa. Selanjutnya  dilakukan penelitian kualitatif dengan diskusi kelompok terfokus (DKT) untuk mengkonfirmasi dan mengeksplorasi persepsi mahasiswa tersebut berdasarkan hasil analisis kuesioner

Hasil: Secara keseluruhan dari segi aspek kognitif , motivasi dan demotivational , berdasarkan persepsi mahasiswa , kefektifan diskusi tutorial mahasiswa kedokteran FKIK masuk dalam kategori sedang (>95%).

Kesimpulan: Hasil penelitian menunjukkan diskusi tutorial mahasiswa kedokteran FKIK UNJA sudah berjalan cukup baik dan efektif.

Kata kunci: PBL, tutorial, mahasiswa kedokteran, TGEI

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2020-05-01

How to Cite

PENILAIAN KEEFEKTIFAN KELOMPOK DISKUSI TUTORIAL MAHASISWA KEDOKTERAN UNIVERSITAS JAMBI MENGGUNAKAN TUTORIAL GROUP EFFECTIVENESS INSTRUMENT. (2020). Jambi Medical Journal : Jurnal Kedokteran Dan Kesehatan, 8(1), 85-93. https://doi.org/10.22437/jmj.v8i1.9480