RENCANA STRATEGI BISNIS RSD KOLONEL ABUNDJANI BANGKO TAHUN 2019 – 2023
DOI:
https://doi.org/10.22437/jmj.v7i2.8016Abstract
ABSTRACT
Background : The hospital’s strategic business plan has a program target that can overcome future problems related to service development. This study aims to provide a comprehensive review of the hospital strategis business planning process so that alternative strategies can be obtained for the next 5 year and become an alternative reference in process of formulating business strategic plan for government hospital
Methods: This research is operational research, qualitative research with in-depth interviews and document research using hospital performance reports.
Results: The results of the analysis of external and intenral environmental factors, alternative strategies that are suitable for current hospital conditions are service product development and market penetration. In order to realize this strategy there are several things that must be of particular concern, namely the limited resources that are available which include the availability of human resources and financial support and there is no available integrated hospital information system.
Conclusion: The alternative strategy set out in the hospital business strategic plan based on the current mapping of external and internal environmental factors is service product development anda market penetration. To realize this business strategy requires a strong and related stakeholders, especially in terms of human resources and budget avaibility.
Keywords: Hospitals, strategic plans, business strategy.
ABSTRAK
Latar Belakang. Rencana strategis bisnis rumah sakit memiliki target program yang dapat mengatasi permasalahan – permasalahan dimasa depan yang berkaitan dengan pengembangan pelayanan. Penelitian ini bertujuan untuk memberikan tinjauan komperhensif tentang proses penyusunan rencana strategis bisnis rumah sakit sehingga diperoleh strategi alternatif untuk 5 tahun kedepannya dan menjadi rujukan alternatif dalam proses penyusunan rencana strategis bisnis rumah sakit pemerintah.
Metode : penelitian ini adalah penelitian operasional, penelitian kualitatif dengan wawancara mendalam dan penelitian dokumen mengunakan laporan kinerja rumah sakit.
Hasil : Hasil analisa faktor lingkungan eksternal dan internal, strategi alternatif yang cocok dengan kondisi rumah sakit sekarang adalah pengembangan produk layanan dan penetrasi pasar. Guna mewujudkan strategi ini ada beberapa hal yang harus menjadi perhatian khusus yaitu keterbatasan sumber daya yang dimiliki yang meliputi ketersediaan sumber daya manusia dan dukungan keuangan serta belum tersedia sistem informasi rumah sakit yang terintegrasi.
Kesimpulan : Strategi alternatif yang ditetapkan dalam rencana strategis bisnis rumah sakit berdasarkan pemetaan faktor- faktor lingkungan eksternal dan internal saat ini adalah pengembangan produk pelayanan dan penetrasi pasar. Guna mewujudkan strategis bisnis ini membutuhkan komitmen yang kuat dari seluruh sumber daya manusia yang ada di rumah sakit dan stakeholder yang terkait, terutama dalam hal ketersediaan SDM dan ketersediaan anggaran.
Kata Kunci : Rumah sakit, rencana strategis, strategi bisnis.