Pendampingan Pembuatan Perangkat Pembelajaran Berbasis Case Study Bagi Guru-Guru di Mandrasah Aliyah Al-Kausar Dendang
DOI:
https://doi.org/10.22437/jupema.v3i2.32235Keywords:
Case studies, mentoring, learning toolsAbstract
The ability to think critically is one of the competencies that is really needed in 21st century learning. In order for students to be trained to think critically, teachers as educators must be able to design learning tools that can improve their students' critical thinking skills. Based on facts in the field and interviews with several teachers, they have difficulty designing learning tools that can train students' critical thinking skills. Referring to this problem, teachers at Madrasah Aliyah Al-Kausar Dendang need training and assistance in making these learning tools. The service method is made in the form of workshops/training, and assistance in making case study-based learning tools. The results of training activities and assistance in making case study-based learning tools received a positive response from teachers. It is hoped that with this mentoring activity, teachers at Madrasah Aliyah Al-Kausar Dendang can develop learning tools well and be able to overcome the problems they have faced so far.
Abstrak. Kemampuan berpikir kritis merupakan salah satu kompetensi yang sangat dibutuhkan pada pembelajaran abad 21. Agar peserta didik terlatih untuk berpikir kritis maka guru sebagai pendidik harus mampu merancang perangkat pembelajaran yang dapat meningkatkan melatih kemampuan berpikir kritis peserta didiknya. Berdasarkan fakta di lapangan dan wawancara beberapa orang guru, mereka kesulitan dalam merancang perangkat pembelajaran yang dapat melatih kemampuan berpikir kritis peserta didik. Mengacu kepada permasalahan ini maka guru-guru di Madrasah Aliyah Al-Kausar Dendang butuh pelatihan dan pendampingan pembuatan perangkat pembelajaran tersebut. Metode pengabdian dibuat dalam bentuk workshop/pelatihan, dan pendampingan dalam pembuatan perangkat pembelajaran berbasis case study. Hasil kegiatan pelatihan dan pendampingan pembuatan perangkat pembelajaran berbasis case study mendapat respon positif bagi guru-guru. Diharapkan dengan adanya kegiatan pendampingan ini, guru-guru di Madrasah Aliyah Al-Kausar Dendang dapat mengembangkan perangkat pembelajaran dengan baik dan dapat mengatasi permasalahan yang dihadapi selama ini.