This is an outdated version published on 2020-05-31. Read the most recent version.

MEKANISME KOPING DAN PRESTASI BELAJAR MAHASISWA YANG IKUT DAN YANG TIDAK IKUT ORGANISASI

Authors

  • Ihsan ‘Abdul Jaliil Fakultas Keperawatan Universitas Riau
  • Yulia Irvani Dewi Fakultas Keperawatan Universitas Riau
  • Sri Wahyuni Fakultas Keperawatan Universitas Riau

DOI:

https://doi.org/10.22437/jini.v1i1.9197

Keywords:

coping mechanism, do not join the organization, join the organization, learning achievement, students

Abstract

A Proper coping mechanisms are needed for students to avoid stress that should be affected by the student’s learning achievement. There’s a different type of stress between student who join and do not join the organization. This study aims to look at a comparison of coping mechanisms and learning achievements of students who join and do not join the organization. This study uses a comparative research design with a cross-sectional approach. The number of sample of this research were 159 respondents based on inclusion criteria and using a quota sampling technique. The results of research analysis shows that the majority of respondents were women (86.2%), comes from class A 2016 1 (23.3%), and in 4th semester (54.1%). The organization that participated in is BEM Fakultas Keperawatan dan FSI Al-Kautsar (22%) with one term of organization service (45.9%). Majority of the students used maladaptive cope mechanisms (50.3%) and learning achievements showed in good category (82.4%). The result of statistic test of independent t-test got that there’s no significant difference of cope mechanisms between students who join in organization and do not join organization with p-value (0.091) > alpha (0.05) and there’s a significant difference of learning achievement where the students who join the organization are better than the students who do not join the organization with p-value (0.001) > alpha (0.05). Based on the result of this research is expected to be a motivation for the students to join the organization because it has a good effect on learning achievements.

ABSTRAK

Mekanisme koping yang tepat sangat diperlukan dalam menangani stres yang dapat mempengaruhi prestasi belajar mahasiswa. Ada perbedaan stres antara mahasiswa yang ikut oranisasi dengan yang tidak ikut organisasi. Tujuan penelitian ini yaitu untuk melihat perbandingan mekanisme koping dan prestasi belajar antara mahasiswa yang ikut organisasi dengan yang tidak ikut organisasi. Penelitian ini menggunakan desain penelitian komparatif dengan pendekatan cross sectional. Sampel penelitian berjumlah 159 responden yang diambil berdasarkan kriteria inklusi yang menggunakan teknik quota sampling. Hasil analisis penelitian menunjukkan bahwa mayoritas responden adalah perempuan (86,2%), berasal dari kelas A 2016 1 (23,3%), dan berada pada semester 4 (54,1%). Organisasi yang diikuti adalah BEM Fakultas Keperawatan dan FSI Al-Kautsar (22%) dengan lama pengabdian selama 1 periode (45,9%). Mayoritas mahasiswa menggunakan mekanisme koping mal adaptif (50,3%), dan prestasi belajar ditunjukkan pada kategori baik (82,4%). Hasil uji statistik independent t-test didapatkan tidak ada perbedaan mekanisme koping yang signifikan antara mahasiswa yang ikut dengan yang tidak ikut organisasi dengan p value (0,091) > alpha (0,05) dan ada perbedaan prestasi belajar yang signifikan dimana mahasiswa yang ikut organisasi memiliki prestasi belajar yang yang lebih baik daripada mahasiswa yang tidak ikut organisasi dengan p value (0,001) > alpha (0,05). Berdasarkan hasil penelitian ini diharapkan dapat menjadi motivasi bagi mahasiswa untuk mengikuti organisasi karena berpengaruh baik terhadap prestasi belajar.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2020-05-31

Versions

How to Cite

Jaliil, I. ‘Abdul, Dewi, Y. I., & Wahyuni, S. (2020). MEKANISME KOPING DAN PRESTASI BELAJAR MAHASISWA YANG IKUT DAN YANG TIDAK IKUT ORGANISASI. Jurnal Ilmiah Ners Indonesia, 1(1), 58-70. https://doi.org/10.22437/jini.v1i1.9197