Pengembangan Model Pembelajaran Nomor Lempar Berbasis Permainan di Sekolah Dasar

(The delevelopment of Number Through Learning Model Game-Based in Primary Schools)

Authors

  • Afriana Sari Universitas Sriwijaya
  • Sukirno Sukirno Universitas Sriwijaya
  • Waluyo Waluyo Universitas Sriwijaya

DOI:

https://doi.org/10.22437/ijssc.v2i3.10514

Keywords:

pengembangan, model pembelajaran, berbasis permainan, nomor lempar.

Abstract

This development research aims to produce a learning model for game-based or turbo-based learning that can improve students' motivation and ability in the basic motion of throwing numbers.Stages of teaching material development conducted by researchers based on the stages of research development or development research. The results of the validation at the small group stage regarding the quality of the learning model have entered into the "valid" criteria of the validation that is filled out by the validator obtained an average value of 3.85 and a tcount of 10.172 with a 2.262 table then a tcount of 10.172> a table of 2.262. In the validation test of a large group stated "Valid" with an average value of 4.15 and obtained the tcount of 16.397 with a ttable obtained is 2.66 the results of this analysis are tcount of 16.379> ttable 2.66 so it was concluded that the learning model developed influential in increasing students' abilities in turbo or throwing athletic activities. As well as the results obtained 82% feasible in small groups and 84.8% feasible in large groups when conducting guttman test for the results of the questionnaire given to students. From these results it can be stated that the developed learning model in throwing or turbo numbers learning based games is valid, practical, and efficient so that it can be used in athletic learning throwing numbers in primary schools.

Abstrak. Penelitian pengembangan ini bertujuan menghasilkan model pembelajaran pada pembelajaran nomor lempar atau turbo berbasis permainan yang dapat meningkatkan motivasi dan kemampuan siswa pada gerak dasar nomor lempar. Tahapan pengembangan bahan ajar yang dilakukan peneliti berdasarkan tahapan penelitian pengembangan atau development research. Didapat hasil validasi pada tahap small group mengenai kualitas model pembelajaran telah masuk kedalam kriteria “validâ€Â  dari validasi yang diisi oleh validator tersebut didapatkan nilai rata-rata 3,85 dan thitung sebesar 10,172 dengan ttabel 2,262 dengan demikian thitung  10,172 > ttabel 2,262. Pada uji validasi dari kelompok besar dinyatakan “Validâ€dengan nilai rata-rata 4,15 serta didapatkan hasil thitung sebesar 16,379  dengan ttabel yang didapatkan adalah 2,66 hasil analisa ini adalah thitung 16,379  > ttabel 2,66 sehingga disimpulkan bahwa model pembelajaran yang dikembangkan berpengaruh dalam peningkatan kemampuan peserta didik  dalam aktivitas atletik turbo atau lempar. Serta didapatkan hasil 82% layak pada kelompok kecil dan 84,8% layak pada kelompok besar saat melakukan uji guttman untuk hasil angket yang diberikan kepada peserta didik. Berdasarkan hasil ini dapat dinyatakan bahwa model pembelajaran nomor lempar yang dikembangkan valid, praktis, dan efisien sehingga dapat di gunakan pada pembelajaran atletik nomor lempar di sekolah dasar.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdillah. (n.d.). Pengembangan Model Pembelajaran Motorik Berbasis Permainan. 88, 138–147. https://doi.org/10.31571/jpo.v8i2.1446
Andriani, T. (2012). Permainan Tradisional Dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini Oleh : Tuti Andriani Dosen Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau. Sosial Budaya, 9(1), 121–136.
Arikunto. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Bumi Aksara.
Burhaein, E. (2017). Aktivitas Fisik Olaharaga untuk Pertumbuhan dan Perkembangan Siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 1, 51–58.
Iyakrus. (n.d.). Pendidikan Jasmani , Olahraga, dan Prestasi.
Jihad, A., & Haris, A. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Multi Presindo.
Pujianto, D., & Sutisyana, A. (2020). Pengembangan Model Latihan Sasaran Berbasis Permainan Untuk Meningkatkan Kemampuan Passing Sepak Bola. 19(April), 67–73.
Ramadhan, C. U. (2019). Model Pembelajaran Keterampilan Passing Futsal Berbasis Permainan Untuk SMA. 45–52. https://doi.org/10.3157/jpo.v8i1.1219
Sudijandoko, A. (2010). Pembelajaran Pendidikan Jasmani yang Efektif dan Berkualitas. Pendidikan Jasmani Indonesia, 7, 3.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif Kualitatif dan R & D). Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian dan Pengembangan Research and Development. Alfabeta.
Sukirno. (2017). Pemainan Kecil dan Olahraga Tradisional dalam Pembelajaran Penjaskes. Unsri Press.
Usra, M. (2012). Nilai-Nilai Olahraga dan Pendidikan Jasmani dalam Pembentukan Karakter Bangsa. Jurnal Ilmu Olahraga Dan Kesehatan, 2.
Usra, M. (2017). Pengembangan Model Alat Latihan Twiss. 6(Januari), 36–41.
Waluyo, Yusfi, H., Destriana, & Destriani. (2020). Penulisan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) di Belitang Kabupaten OKU Timur. 9(1), 57–63. https://doi.org/10.36706/altius.v7i2.8095

Downloads

Published

2020-11-01

How to Cite

Sari, A. ., Sukirno, S., & Waluyo, W. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Nomor Lempar Berbasis Permainan di Sekolah Dasar: (The delevelopment of Number Through Learning Model Game-Based in Primary Schools). Indonesian Journal of Sport Science and Coaching, 2(3), 98-105. https://doi.org/10.22437/ijssc.v2i3.10514