This is an outdated version published on 2018-12-15. Read the most recent version.

DESAIN MEDIA MENGGUNAKAN SOFTWARE PREZI DENGAN PENDEKATAN SCIENTIFIC MATERI HUKUM NEWTON TENTANG GERAK

Keywords:

media pembelajaran, Prezi, pendekatan scientific

Abstract

This study aims to develop a medium of physics learning using software prezi with the scientific approach of Newton's law material on the movement of high school class X. This research includes research and development or Research and Development using 4D (Four-D) development procedures. The subjects of the trial in this study were students of Muaro Jambi 2 State Senior High School MIPA class X totaling 26 students. The research instruments used were material and media validation questionnaires and student perception questionnaires. Data analysis techniques of students' perceptions were carried out in descriptive statistics. Product specifications are prezi-shaped software using the exe format. The prezi advantage is easy to read because it uses the Zooming User Interface (ZUI) method which can enlarge and highlight certain parts that are being discussed. The results of the expert validation stated that the design used in accordance with the material title and learning objectives was declared valid. The test results of students' perceptions were 68.6 in very good categories and reliability in 0.835 in very high categories. Based on the results obtained that the media prezi with the scientific approach Newton's legal material about motion is suitable to be used as teaching material

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifin, R. A. (2016). Pengembangan Multimedia Interaktif untuk Kelas XI MIPA Pokok Bahasan Dinamika Rotasi. Jurnal Riset Pendidikan Fisika, 1(1).
Ariska, Dora. (2015). Penggunaan Prezi Desktop untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa pada materi Laju Reaksi kelas XI di SMA Negeri 1 Sungai Apit. Jurnal Pendidikan, 2(2), 1-11.
Artianingsih. (2013). Penerapan Mind Mapping dengan Media Prezi untuk Meningkatkan Prestasi dan Partisipasi Belajar Akutansi. Jurnal Penelitian, 2(1), 39-48.
Burhanudin, R. (2018) Pengembangan Media Pembelajaran Presentasi Berbasis Software Prezi Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Fisika Siswa SMA Kelas X. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(2).
Dzulhijah, P. (2015). Penerapan Prezi Dekstop Sebagai Media Presentasi untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa pada Pokok Bahasan Hidrokarbon di Kelas X SMA Negeri 9 Pekanbaru. Jurnal Pendidikan, 2(2), 1-11.
Febrianto. (2017). Analisis Penerapan Media Pembelajaran Prezi Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X TPHP pada Mata Pelajaran Pengendalian Mutu dalam Proses Pengolahan di SMK N 3 Takalar. Jurnal Pendidikan Teknologi Pertanian, 3(1), 42-48.
Istiqlal, M. (2016). Pengembangan Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(1), 43-54.
Jaya, A. (2014). Pengembangan Media Ajar Interaktif dengan Software Prezi pada Mata Kuliah Mekanik Teknik IV. Skripsi tidak diterbitkan. Universitas Sebelas Maret.
Nurmaliah, Cut. (2015). Penggunaan Media Prezi pada Materi Sistem Peredaran Darah Manusia untuk Meningkatkan Kreativitas Peserta Didik SMA Negeri 1 Lhoksukon. Jurnal Edubio Tropika, 3(1),1-50.
Tias, D. M. (2017). Desain Media Pembelajaran Fisika Menggunakan Software Prezi Berbasis Scientific Materi Tata Surya Kelas Vii Smp.Skripsi Tidak diterbitkan. Universitas Jambi.
Pasaribu, A. (2016). Pengembangan Instrumen Autentik Assesmen Berupa Penilaian Proyek dengan Produk Mind Mapping pada Materi Gaya dan Hukum Nenton Tentang Gerak. Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika, 3(1).
Putri,U. Y. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Online Prezi dalam Pokok Bahasan Alat Optic pada Siswa Kelas X IPA SMA Negeri 3 Purworejo Tahun Pelajaran 2013/2014. Radiasi, 5(2).
Sunarno, Widha. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Multimedia Interaktif Terintegrasi dengan LKS Pokok Bahasan Hukum Newton Tentang Gerak Kelas X SMA/MA. Jurnal Inkuiri, 4(1).
Surani. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Prezi pada Mata Pelajaran Membuat Pola di SMK Awal Karya Pembangunan Galang. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 19(1), 13-18.
Syahri, W. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia pada Materi Elektrokimia untuk Kelas XII SMA N 8 Kota Jambi dengan Menggunakan Software Prezi.Sainmatika, 6(1).
Yusuf, R. M. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Prezi Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Pada Materi Kalor. Inovasi Pendidikan Fisika, 3(2), 137-142

Published

2018-12-15

Versions

How to Cite

DESAIN MEDIA MENGGUNAKAN SOFTWARE PREZI DENGAN PENDEKATAN SCIENTIFIC MATERI HUKUM NEWTON TENTANG GERAK. (2018). EduFisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 3(02), 49-58. Retrieved from https://online-journal.unja.ac.id/EDP/article/view/5702

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>