PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN PROSES SAINS SISWA IPA SMP KELAS VII

Authors

  • Ulin Nuha Program Studi Pendidikan IPA Universitas Negeri Jember
  • Novilia Mita Sari Program Studi Pendidikan IPA Universitas Negeri Jember
  • Anjar Putro Utomo Program Studi Pendidikan IPA Universitas Negeri Jember
  • Sri Wahyuni Program Studi Pendidikan IPA Universitas Negeri Jember

DOI:

https://doi.org/10.59052/edufisika.v6i2.12576

Keywords:

Pengembangan, Video Pembelajaran, Keterampilan Proses Sains

Abstract

This study aims to improve science process skills by developing instructional videos of science material for class VII SMP, namely the interaction of living things with their environment. The method of this study is Research and Development (R&D) using ADDIE instructional design. The validation result shows that the developed instructional video classified in the category very good and does not need to be revised with the score of each validator, namely: (1) 87.5%; (2) 92.5%; and (3) 97.5%). The results of the effectiveness of the video based on student questionnaire data showed that: (1) 25.6% of students are strongly agreed; (2) 59,4% of students are agreed; and (3) 15% of students are disagreed. The results of the N-Gain analysis show that the process skills of students after using the instructional videos are in the high (28.1%), medium (59.4%), and low (12.5%) categories. Overall, students’ science process skills increased by 79%. This study concludes that the developed instructional videos can be said to be valid, effective, and improve students’ science process skills.

Keywords: Development, Instructional Videos, Science Process Skills

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adiprastyo, B., W. Sumarni, dan Saptorini. (2013). Penerapan Modelling Learning dengan Video Eksperimen untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa. Journal Chemistry in Education. 2(1), hlm. 27-35.

Aktamis, H., dan Ergin, O. 2008. The Effect of Science Process Skills Education on Students’ Scientific Creativity, Science Attitudes and Academic Achievments. Asia-Pasific on Science Learning and Teaching. Vol. 9, Issue 1, Article 4, p. 1.

Branch, R.M. 2009. Instructional Design: The ADDIE Approach. USA: Springer.

Fitriyanto, I., dan I. Sucahyo. (2016). Penerapan Software Video Analyzer Pada Praktikum Kinematika Gerak. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika. 5(3), hlm. 92-97.

Karim, A. M., Zainuddin, dan Mastuanh. (2016). Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas VIII B SMP Negeri 10 Banjarmasin Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. Jurnal Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika. 4(1), hlm. 44-51.

Rahmawati, D., S. E. Nugroho, dan N. M. D. Putra. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together Berbasis Eksperimen Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa SMP. Unnes Physics Education Journal. 3(1), hlm. 40-45.

Rahmawaty, D., dan F. Rachmadiarti. (2019). Pengembangan MultimediaInteraktif Flash pada Materi Interaksi Makhluk Hidup dengan Lingkungannya untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMP Kelas VII. Pensa e-Jurnal. 7(3), hlm. 317-327.

Rustaman, Y. dan Nuryani. 2005. Strategi Belajar Mengajar Biologi (hlm. 14-296). Malang: UN PRESS.

Simatupang, H., M. P. Simanjuntak, L. Sinaga, dan A. Hardinata. (2019). Telaah Kurikulum SMP di Indonesia. Surabaya: CV. Pustaka MediaGuru.

Sujana, A. (2014). Dasar-Dasar IPA : Konsep dan Aplikasinya. Bandung: UPI PRESS.

Tantia, L.I., H. Fitrihidayanti, dan T. Nurita. (2016). Keterampilan Proses Sains Siswa SMP Negeri 21 Surabaya Pada Materi Kalor dan Perpindahannya. Jurnal Pendidikan. 1(1), hlm. 1-7.

Taufiq, M., Dewi, N.R., dan Widiyatmoko, A. 2014. Pengembangan Media Pembelajaran IPA Terpadu Berkarakter Peduli Lingkungan Tema “Konservasi†Berpendekatan Science-Edutainment. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia (JPII) 3 (2): 140-145.

Toharudin U., Hendrawati S., dan Rustaman A. 2014 Membangun Literasi Sains Peserta Didik. Humaniora: Bandung

Turiman, P., Omar, J., Daud, A. M., & Osman, K. (2012). Fostering the 21st century skills through scientific literacy and science process skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 59, hlm. 110–116

Yahayu, D., K. Ningsih, dan Titin. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Interaksi Makhluk Hidup dan Lingkungannya Menggunakan Model Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Video di Kelas VII A SMP. Jurnal Biologi dan Kependidikan Biologi. 1(1), hlm. 1-

Published

2021-12-15

How to Cite

Nuha, U., Sari, N. M., Utomo, A. P., & Wahyuni, S. (2021). PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN PROSES SAINS SISWA IPA SMP KELAS VII. EduFisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 6(2), 117-122. https://doi.org/10.59052/edufisika.v6i2.12576