The Role of BTPN Syariah Facilitator in Developing Brand Identity and its Impact on Product Sales at MMS Bakung
DOI:
https://doi.org/10.22437/jpe.v19i4.38315Keywords:
identity, brand, facilitatorAbstract
Brand identity is an element that shapes the way a brand looks, feels and communicates with its audience. This research further studies the role of BTPN Syariah facilitator in developing brand identity and its impact on product sales at MMS Bakung. This research aims to (1) Know the role of the facilitator companion (2) Know the impact of using brand identity on sales growth at MMS Bakung. The research method used is qualitative method, through direct interviews with BTPN Syariah customers. The results of this study show (1) The role of BTPN Syariah facilitators in developing brand identity is to plan and guide the creation of business identity and implement it in daily business activities, and (2) The impact of using brand identity on sales at MMS Bakung is experiencing an increase in sales/customers although not significant.
Keywords: Identity, Brand, Facilitator.
Downloads
References
Ardhita, D. S., & Dwiridotjahjono, J. (2024). Kontribusi fasilitator pendamping dalam meningkatkan akses pasar bagi pelaku UMKM nasabah BTPN Syariah Kecamatan Tandes Surabaya. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(5), 2571–2578.
Boangmanalu, A. A., & Sudiarti, S. (2024). Pengaruh pemberdayaan perempuan dan pendampingan usaha oleh fasilitator pendamping terhadap perkembangan UMKM pada BTPN Syariah Cabang Sidikalang. Journal of Economic, Business and Accounting (COSTING), 7(4), 8237–8244.
Destrina, I., & Ikaningtyas, M. (2024). Peran fasilitator pendamping dalam meningkatkan volume penjualan pada nasabah BTPN Syariah Surabaya. Economic and Business Management International Journal (EABMIJ), 6(1), 451–457.
Gaffar, N. R., & Rusdianto, R. Y. (2024). Peran fasilitator pendamping dalam pemberdayaan UMKM untuk meningkatkan kemampuan branding usaha nasabah BTPN Syariah Area Site Plampang, Kabupaten Sumbawa. Economics and Business Management Journal (EBMJ), 3(02), 111–115.
Hastuti, D., Saleh, W., Fakhruddin, I., Simanihuruk, P., Apriadi, H., Tinambunan, A. P., Setiawan, Z., Alhazami, L., Tamrin, M., & Febri Anti, R. D. (2023). Pengantar bisnis (manajemen era digital & sustainability). PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Kartika, A., Farinsyah, H. A., & Rahman, F. (2024). Peran fasilitator pendamping dalam meningkatkan pengetahuan dan keterampilan usaha nasabah BTPN Syariah. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(4), 6082–6088.
Keriapy, D., & Tondang, I. S. (2022). Mengenalkan keterampilan dan pendidikan yang dibutuhkan pada era new digital economy melalui program kampus merdeka. Abdi Psikonomi, 241–248.
Khoiriyah, N., & Oktafia, R. (2023). Peningkatan kapasitas usaha mikro, kecil, dan menengah melalui peran fasilitator pendamping di BTPN Syariah Sukapura. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 7(4), 2899–2906.
Mifthahul, H. W. (2020). Perancangan brand identity industri kecil menengah “Pawone Unin” sebagai identitas usaha katering di Kota Malang (Doctoral dissertation, Sekolah Tinggi Informatika dan Komputer Indonesia).
Mitayani, I., & Nirawati, L. (2024). Peran fasilitator pendamping di remote site (pedesaan) Jawa dalam mengembangkan usaha nasabah di BTPN Syariah Kec. Sawahan Surabaya. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(5), 2391–2399.
Nursawiyah, N., & Purwaningtyas, F. (2024). Penggunaan hastag# samasamabelajar melalui media TikTok terhadap kebutuhan informasi generasi Z. At-Tarbawi: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Kebudayaan, 11(1), 24–41.
Pramesti, S. S. A., & Ubaidillah, M. (2023). Pendampingan UMKM melalui pengembangan identitas usaha dalam meningkatkan keterampilan menggunakan aplikasi Canva. Penamas: Journal of Community Service, 3(2), 58–65.
Pratama, O. R. F., & Takarini, N. (2023). Pengaruh pemberdayaan perempuan nasabah BTPN Syariah terhadap perkembangan UMKM melalui pendampingan usaha. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(3), 72–81.
Santi, Y. M., & Kusumasari, I. R. (2023). Pemaksimalan branding usaha melalui pemahaman pentingnya identitas usaha bagi pelaku UMKM di Jorong Uba, Kecamatan Tilatang Kamang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 21–28.
Suswanto, B., Windiasih, R., Sulaiman, A. I., & Weningsih, S. (2019). Peran pendamping desa dalam model pemberdayaan masyarakat berkelanjutan. JUSS (Jurnal Sosial Soedirman), 2(2), 40–60.
Tampubolon, A. A., Nasution, U. H., & Nasution, S. (2024). Analisis peran fasilitator pendamping dalam pengembangan UMKM pada PT BTPN Syariah di MMS Labuhan Deli. Warta Dharmawangsa, 18(2), 328–342.
Yulianti, N., Sishadiyati, S., & Primandhana, W. P. (2024). Peran fasilitator pendamping untuk meningkatkan pendapatan UMKM nasabah Bank BTPN Syariah Kecamatan Jogorogo Ngawi. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(18), 803–809.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Syamroxy , Endang Iryanti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.