Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar Pada Mata Pelajaran Sejarah Di SMA Negeri 04 Kota Jambi

Authors

  • Latifa Hawarulaini Universitas Jambi
  • Yoan Mareta Universitas Jambi
  • Budi Purnomo Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.22437/krinok.v3i3.36540

Keywords:

Curriculum,, Free Learning Curriculum, History Subject

Abstract

This article is prepared based on how the Implementation of Merdeka Belajar Curriculum at SMA N 04 in History Subjects in Jambi City. Qualitative research is a systematic and analytical research or research that builds a cultural reconstruction of a group of people where culture is a reflection of the views of the group as a whole society. This research is used using descriptive qualitative research methods. The data collection technique used in this paper uses primary data, namely by collecting data directly by examining the object concerned. This paper aims to describe and examine more deeply the Merdeka Curriculum in history subjects. The results showed that SMA N 04 Jambi City has efficiently implemented the Independent Curriculum in history subjects, training students' thinking skills by using presentation or discussion methods.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afdina, Lidia. (2023). "Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar Pada Pembelajaran Sejarah di SMAN 04 Kota Jambi". Hasil Wawancara Pribadi: 14 Februari. 2023, SMAN 04 Kota Jambi.

Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta : Rineka Cipta.

Askhabul, Kirom. (2017). Peran Guru dan Peserta Didik Dalam Proses. Pembelajaran Berbasisi Multikultural, Jurnal Pendidikan Agama Islam,. Vol. 3, No.1, 73.

Asmara, Y. (2019). Pembelajaran Sejarah Menjadi Bermakna dengan Pendekatan Kontektual. Kaganga: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora. Vol 2 No 2. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.31539/kaganga.v2i2.940. hal. 105-120.

Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan. (2021). Panduan Pembelajaran dan Asesmen. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Candra Hermawan, Yudi, dkk. (2020). Konsep Kurikulum Dan Kurikulum Pendidikan Islam. Program Studi Pendidikan Agama Islam, Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta, Indonesia. Vol. 10 No. 1 Hal. 34-44.

Kirom, Askhabul. (2017). “Peran Guru Dan Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran Berbasis Multikultural”. Jurnal Al-Murabbi 3, no. 1 (1): 69-80.

Khoirurrijal, Fadriati, Sofia, dkk. (2022). Pengembangan Kurikulum Merdeka. Malang: Literasi Nusantara Abadi.

Manik, H., C B Sihite, A., Sianturi, F., Panjaitan, S., & Hutauruk, A. J. B. (2022). Tantangan Menjadi Guru Matematika dengan Kurikulum Merdeka Belajar di Masa Pandemi Omicron Covid-19. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 328-332.

Moleong, Lexy J. (2006). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Naufal, H., Irkhamni I., & Yuliyani M. (2020). Penelitian Penerapan Program Sistem Kredit Semester Menunjang Terealisasinya Merdeka Belajar di SMA Negeri 1 Pekalongan. Jurnal Konferensi Ilmiah Pendidikan, Vol 1. No 1. 25-32.

Ningrum, A. S. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar (Metode Belajar). Prosiding Pendidikan Dasar.

Nursobah, A. (2019). Perencanaan Pembelajaran MI/SD. Pamekasan: Duta Media Publising.

Oktavia, F. T. A. ., & Qudsiyah, K. . (2023). Problematika Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar Pada Pembelajaran Matematika Di SMKN 2 Pacitan. JURNAL EDUMATIC, 4(1), 14–23. https://doi.org/10.21137/edumatic.v4i1.685

Sirnawati, M. (2018). Pengaruh Perkembangan Sikap Siswa beserta Permasalahannya terhadap Hasil Belajar Biologi. Seminar Nasional Pendidikan Biologi dan Saintek. III.

Suprihatin. (2017). Pendekatan Humanistik Dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, Vol 3. No 1. Hal 82-104.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Suwandi, S. (2020). Pengembangan Kurikulum Program Studi Pendidikan Bahasa (dan Sastra) Indonesia yang Responsif terhadap Kebijakan Merdeka Belajar-Kampus Merdeka dan Kebutuhan Pembelajaran Abad ke-21. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra. Vol 1. No 1. Hal. 1-12.

Syaodih Sukmadinata, Nana. (2017). Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktek. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2024-12-05

How to Cite

Hawarulaini, L., Mareta, Y. ., & Purnomo, B. . (2024). Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar Pada Mata Pelajaran Sejarah Di SMA Negeri 04 Kota Jambi. Krinok: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Sejarah, 3(3), 29-39. https://doi.org/10.22437/krinok.v3i3.36540