Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar Pada Mata Pelajaran Sejarah Di SMA Negeri 04 Kota Jambi
DOI:
https://doi.org/10.22437/krinok.v3i3.36540Keywords:
Curriculum,, Free Learning Curriculum, History SubjectAbstract
This article is prepared based on how the Implementation of Merdeka Belajar Curriculum at SMA N 04 in History Subjects in Jambi City. Qualitative research is a systematic and analytical research or research that builds a cultural reconstruction of a group of people where culture is a reflection of the views of the group as a whole society. This research is used using descriptive qualitative research methods. The data collection technique used in this paper uses primary data, namely by collecting data directly by examining the object concerned. This paper aims to describe and examine more deeply the Merdeka Curriculum in history subjects. The results showed that SMA N 04 Jambi City has efficiently implemented the Independent Curriculum in history subjects, training students' thinking skills by using presentation or discussion methods.
Downloads
References
Afdina, Lidia. (2023). "Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar Pada Pembelajaran Sejarah di SMAN 04 Kota Jambi". Hasil Wawancara Pribadi: 14 Februari. 2023, SMAN 04 Kota Jambi.
Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta : Rineka Cipta.
Askhabul, Kirom. (2017). Peran Guru dan Peserta Didik Dalam Proses. Pembelajaran Berbasisi Multikultural, Jurnal Pendidikan Agama Islam,. Vol. 3, No.1, 73.
Asmara, Y. (2019). Pembelajaran Sejarah Menjadi Bermakna dengan Pendekatan Kontektual. Kaganga: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora. Vol 2 No 2. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.31539/kaganga.v2i2.940. hal. 105-120.
Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan. (2021). Panduan Pembelajaran dan Asesmen. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Candra Hermawan, Yudi, dkk. (2020). Konsep Kurikulum Dan Kurikulum Pendidikan Islam. Program Studi Pendidikan Agama Islam, Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta, Indonesia. Vol. 10 No. 1 Hal. 34-44.
Kirom, Askhabul. (2017). “Peran Guru Dan Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran Berbasis Multikultural”. Jurnal Al-Murabbi 3, no. 1 (1): 69-80.
Khoirurrijal, Fadriati, Sofia, dkk. (2022). Pengembangan Kurikulum Merdeka. Malang: Literasi Nusantara Abadi.
Manik, H., C B Sihite, A., Sianturi, F., Panjaitan, S., & Hutauruk, A. J. B. (2022). Tantangan Menjadi Guru Matematika dengan Kurikulum Merdeka Belajar di Masa Pandemi Omicron Covid-19. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 328-332.
Moleong, Lexy J. (2006). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
Naufal, H., Irkhamni I., & Yuliyani M. (2020). Penelitian Penerapan Program Sistem Kredit Semester Menunjang Terealisasinya Merdeka Belajar di SMA Negeri 1 Pekalongan. Jurnal Konferensi Ilmiah Pendidikan, Vol 1. No 1. 25-32.
Ningrum, A. S. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar (Metode Belajar). Prosiding Pendidikan Dasar.
Nursobah, A. (2019). Perencanaan Pembelajaran MI/SD. Pamekasan: Duta Media Publising.
Oktavia, F. T. A. ., & Qudsiyah, K. . (2023). Problematika Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar Pada Pembelajaran Matematika Di SMKN 2 Pacitan. JURNAL EDUMATIC, 4(1), 14–23. https://doi.org/10.21137/edumatic.v4i1.685
Sirnawati, M. (2018). Pengaruh Perkembangan Sikap Siswa beserta Permasalahannya terhadap Hasil Belajar Biologi. Seminar Nasional Pendidikan Biologi dan Saintek. III.
Suprihatin. (2017). Pendekatan Humanistik Dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, Vol 3. No 1. Hal 82-104.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta.
Suwandi, S. (2020). Pengembangan Kurikulum Program Studi Pendidikan Bahasa (dan Sastra) Indonesia yang Responsif terhadap Kebijakan Merdeka Belajar-Kampus Merdeka dan Kebutuhan Pembelajaran Abad ke-21. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra. Vol 1. No 1. Hal. 1-12.
Syaodih Sukmadinata, Nana. (2017). Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktek. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Latifa Hawarulaini, Yoan Mareta, Budi Purnomo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.