PERILAKU POLITIK GENERASI MILENIAL: SEBUAH STUDI PERILAKU MEMILIH (VOTING BEHAVIOR) POLITICAL BEHAVIOR OF THE MILLENNIAL GENERATION: A VOTING BEHAVIOR STUDY

Main Article Content

Muhammad Zulfa Alfaruqy

Abstract

Introduction The millennial generation had been using their suffrage during the president and vice president election. But, it is still leaving a big question about how is the voting behavior of the millennial generation. It will be important to be understood as the right strategy to obtain their vote in the next election at various competition level. This study aims to explore the factors which influence the voting behavior and categorize the type of voter from the millennial generation.
Method This qualitative study using focus group discussion and questionnaire which contains open-ended questions to collect the data. It involves 38 college students of Diponegoro University which enroll the political psychology class/subject.
Result The result of this study shows that voting behavior of millennial generation depends on the candidate personality, the enticement, and the voter perception, also the social environment of a candidate and the social environment of the voter. They tend to be categorized as the psychological and rational voter.
Conclusion And Recommendation This study has a theoretical implication that the personality of the candidate is quite important toward the voting behavior of the millennial generation. So to get their acceptance, the candidate and victory board have to show the positivity of the candidate in addition to offer the attractive vision, mission, and future program.


Keyword: millennial, rational, voting behavior.


ABSTRAK


Pendahuluan Generasi milenial telah menggunakan hak pilih dalam kontestasi pemilu presiden dan wakil presiden. Meskipun demikian, ada pertanyaan besar perihal bagaimana sesungguhnya perilaku memilih (voting behavior) generasi milenial guna memahami strategi yang tepat dalam memperoleh dukungan suara pada pemilu-pemilu selanjutnya, di berbagai level kompetisi. Oleh karena itu, tujuan penelitian adalah untuk mengeksplorasi faktor-faktor yang mempengaruhi perilaku memilih dan kategorisasi tipe pemilih generasi milenial.


Metode Penelitian kualitatif ini menggunakan penggalian data dengan kuesioner yang berisi pertanyaan terbuka. Penelitian melibatkan 38 mahasiswa Universitas Diponegoro yang mengambil mata kuliah Psikologi Politik sebagai subjek.


Hasil penelitian menunjukkan bahwa perilaku memilih dipengaruhi oleh personal kandidat, tawaran kandidat, persepsi pemilih, lingkungan sosial pemilih, dan lingkungan sosial kandidat. Mereka cenderung terkategorisasi sebagai pemilih psikologis dan rasional.


Kesimpulan dan Saran Penelitian memiliki implikasi teoretis yang mendukung personal kandidat sebagai faktor yang berpengaruh dominan terhadap perilaku memilih generasi milenial. Jika ingin mendapatkan suara generasi milenial, maka kandidat dan tim sukses perlu mengedepankan figur positif kandidat, di samping mengemas tawaran visi-misi dan program kerja dalam kampanye yang menarik.


Kata kunci: milenial, rasional, perilaku memilih


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alfaruqy, M. Z. . (2019). PERILAKU POLITIK GENERASI MILENIAL: SEBUAH STUDI PERILAKU MEMILIH (VOTING BEHAVIOR): POLITICAL BEHAVIOR OF THE MILLENNIAL GENERATION: A VOTING BEHAVIOR STUDY. Jurnal Psikologi Jambi, 4(1), 10-15. https://doi.org/10.22437/jpj.v4i1.8780 (Original work published February 20, 2020)
Section
Articles

References

Alfaruqy, M.Z. (2019). Politik Jawa, perspektif yang lain. Dalam Sukamto (Eds), Bercerita Jawa: Sehimpun Perayaan untuk Darmanto Jatman. Yogykarta: Rua Aksara.

Alfaruqy, M.Z. & Faturochman. (2018). Jalan Politik: Relasi interpersonal antaranggota legislatif. Dalam Faturochman & Nurjaman (Eds), Psikologi Relasi Sosial. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Alfaruqy, M.Z. & Masykur, A.M. (2014). Memaknai nasionalisme. Jurnal Empati, 3(2), 1-11.

Alfaruqy, M.Z., Miftahussurur, M.R., Prana, T.T., dan Pratiwi, Y.N.C. (2019). Keluarga dan preferensi politik: Sebuah studi perilaku memilih pada mahasiswa dalam pemilu presiden tahun 2019. Dipresentasikan dalam Temu Ilmiah Nasional Ikatan Psikologi Sosial tanggal 7 April 2019.

Alwisol. (2014). Psikologi kepribadian. Malang: UMM Press.

Anung, P. (2013). Mahalnya demokrasi, memudarnya ideologi: Potret komunikasi politik legislator-konstituen. Jakarta: Kompas.

Atkinson, M., Enos, R. D., & Hill, S. J. (2007). Candidate faces and election outcomes. Diunduh dari www.stat.columbia.edu/~gelman/stuff_for_blog/ Faces AndElections.pdf.

Best, P., Manktelow, R., & Taylor, B. (2014). Online communication, social media and adolescent wellbeing: A systematic narrative review. Children and Youth Services Review, 41, doi: 10.1016/ j.childyouth.2014.03.001.

Cangara, H. (2009). Komunikasi politik: Konsep, teori, dan strategi. Jakarta: Rajawali Press.

Clark, S., & Mills, J. R. (2012). A theory of communal (and exchange) relationships. Dalam P. A. M. V. Lange, A. W. Kruglanski, & E. T. Higgins (Eds.), Handbook of theories of social psychology 1 (pp. 418-438). London: Sage Publication.

Cottam, M. L., Uhler B. D., Mastors, M., & Preston T. (2012). Pengantar psikologi politik (E. Tjo,Trans.). Jakarta: Rajawali Pers. (Naskah asli diterbitkan tahun 2010).

Deal, J. J., Altman, D. G., & Rogelberg, S. G. (2010). Millennials at work: What we know and what we need to do (if anything). Journal of Business and Psychology, 25, 191-199.

Faturochman., Minza, W.M., & Nurjaman, T.A. (2017) Memahami dan mengembangkan indigenous psychology. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Guha, A. (2010). Motivators and hygiene factors of Generation X and Generation Y-the test of two-factor theory. Vilakshan: The XIMB Journal of Management, 7(2), 121-132.

Herdiansyah, H. (2012). Metodologi penelitian kualitatif untuk ilmu-ilmu sosial. Jakarta: Salemba Humanika.

Hogg, M. A., Abrams, C., Otten, S., & Hinkle, S. (2004). The social identity perspective: Intergroup relations, self-conception, and small groups. Journal Small Group Research, 35(2), 246-276.

Houghton, D. P. (2008). Political psychology. New York: Taylor & Francis.

Kowske, B., Rasch, R., & Wiley, J. (2010). Millennials’ (lack of) attitude problem: an empirical: examination of generational effects on work attitudes. Journal of Business & Psychology, 25(2), 265-279.

Lange, P. A. M. V., Kruglanski, A. W., & Higgins, E. T. (Eds.). (2012). Handbook of theories of social psychology volume 1 (pp. 1-11) [Introduction]. London: Sage Publication.

Mercer, J., & Clayton, D. (2012). Psikologi sosial (N. F. Widuri, Trans.). Jakarta: Gramedia. (Naskah asli diterbitkan tahun 2011).

Morissan (2016). Tingkat partisipasi politik dan sosial generasi muda. Jurnal Visi Komunikasi, 15(1), 96-113.

Mulyana, D. (2014). Komunikasi politik, politik komunikasi. Bandung: Rosdakarya.

Nimmo, D. (2005). Komunikasi politik: Komunikator, pesan, dan media. Bandung: Rosdakarya.

Santrock, J.W. (2014). Life-span development: Perkembangan masa hidup. Jakarta: Erlangga.

Smith, T. J., & Nichols, T. (2015). Understanding the millennial generation. Journal of Business Diversity, 15(1), 39-46.

Todorov, A., Mandisodza, A. N., Goren, A., & Hall, C. C. (2005). Inferences of competence from faces predict election outcomes. Science Journal, 308, 1624 1626.