EFEKTIVITAS PUNGUTAN PAJAK REKLAME TERHADAPTINGKAT KEMANDIRIAN KEUANGAN DAERAH KABUPATEN BATANG HARI TAHUN 2010-2014

Authors

  • Basuki Basuki Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.22437/jdm.v4i2.25201

Abstract

The study aims to determine the development district Batang Hari advertisement tax years 2010-2014, the effectiveness of the advertisement tax levy Batang Hari district in 2010-2014, and the level of financial independence Batang Hari district in 2010-2014. The method used in this research is qualitaanalysis method, data collected by structured interview to dipenda Batang Hari district and regional development planning agency and county Batang Hari. Development of data analysis techniques using the advertisement tax ratio indicatordevelopment, the effectiveness of advertisement taxation using effectiveness ratio while the level of local financial independence using indicators of independence ratio.These result indicate that the development of the advertisement tax Batang Hari district of 10,14 % annually, the effectiveness of advertisement taxation has a verry effectifve influence on the level of local financial independence by 133,39%, and the level of local financial independence is still low with an average percentage rate of 5,36 % per year, this study shows that the effectiveness of advertisement taxation can increase the level of financial independence of local government areas in the district particularly Batang Hari.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAPPEDA Kabupaten Batang Hari, 2011, Sejarah Perkembangan Pemerintahan dan Pembangunan Kabupaten Batang Hari, Kabupaten Batang Hari.

BPS Kabupaten Batang Hari, 2011, Batang Hari Dalam Angka, Kabupaten Batang Hari.

DISPENDA Kabupaten Batang Hari, 2011, PAD Kabupaten Batang Hari tahun 2010-2014, Kabupaten Batang Hari.

Halim,Abdul, 2007. Akuntansi Keuangan Daerah.Penerbit : Salemba Empat, Jakarta.

Halim, Abdul, 2008. Akuntansi Keuangan Daerah. Penerbit : Salemba Empat, Jakarta

Mahmudi, 2007. Analisis Laporan Keuangan Pemerintah Daerah, UPP STIM YKPM. Yogyakarta.

Peraturan Daerah Kabupaten Batang Hari Nomor 3 Tahun 2011, tentang Pajak Daerah, Batang Hari.

Royani, Ida, 2013.Efektivitas Pemungutan Pajak Reklame Terhadap Tingkat Kemandirian Keuangan Daerah di Kabupaten Merangin. Skripsi.

Rusyadi, 2005. Peranan Pajak Reklame Dalam Meningkatkan Pendapatan Asli Daerah di Kabupaten Brebes. Skripsi Brebes.

Resmi, Siti, 2013. Perpajakan Teori dan Kasus, Edisi 7.Jakarta : Penerbit Salemba Empat.

Siahaan, Marihot P., 2013. Pajak Daerah & Retribusi Daerah, Edisi Revisi.Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Sunyoto, Danang, 2013. Metodologi Penelitian Akuntansi, Penerbit: PT Refika Aditama, Bandung.

Syafitri, Lili, 2013. Analisis Peranan dan Kontribusi Pajak Reklame Terhadap Peningkatan Pendapatan Aali Daerah di Kota Jambi. Skripsi.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2014 tentang Pemerintah Daerah.Diakses melalui http://www. Bappenas.go.id. Tanggal 2 Mei 2015.

Undang-Undang Nomor 33 Tahun 2004tentang Perimbangan Keuangan Antara Pusat dan Daerah.Diakses melalui http://www. Dilpe.esdm.go.id. Tanggal 2 Mei 2015

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 28 Tahun 2009 tentang pajak daerah dan retribusi daerah.Raja Grafindo Persada.

Waluyo, 2014. Perpajakan Indonesia, Edisi 11. Penerbit Salemba Empat, Jakarta. Yani, Ahmad, 2013. Hubungan Keuangan antara Pemerintah Pusat dan Daerah

Indonesia, Edisi Revisi. Penerbit PT Raja Grafindo Persada, Jakarta

Yulianto, 2006. Analisis Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Penerimaan Pajak Reklame di Kota Semarang. Skripsi. Semarang.

Downloads

Published

2023-05-18

How to Cite

Basuki, B. (2023). EFEKTIVITAS PUNGUTAN PAJAK REKLAME TERHADAPTINGKAT KEMANDIRIAN KEUANGAN DAERAH KABUPATEN BATANG HARI TAHUN 2010-2014. Jurnal Dinamika Manajemen, 4(2), 66-74. https://doi.org/10.22437/jdm.v4i2.25201