Gen Z's View on Islam and People's Welfare
DOI:
https://doi.org/10.22437/ijielc.v2i2.34635Keywords:
genz, islam, wellbeingAbstract
This research aims to provide comprehensive insights to policymakers, educators, and religious communities. This research uses a qualitative approach method with a literature review. The results of this research show that Generation Z's views on Islam in the 13-26 year age range are influenced by various factors, including the environment, media, and personal experience. It is essential to acknowledge this diversity of views and encourage open dialogue and mutual understanding among members of Generation Z to understand and respect differences. Through a literature review, I analyze Generation Z's religious perceptions, knowledge, and practices and their impact on individual and societal well-being. My results reveal the complexity of the interactions between religious values, social values, and personal aspirations in shaping Gen Z's perspective on Islam and the well-being of the Ummah, providing important insights for further understanding religious dynamics in the digital and globalization era.
Downloads
References
Munir, M. M. (2023). Islamic Finance for Gen Z Karakter dan Kesejahteraan Finansial untuk Gen Z: Penerapan Islamic Finance sebagai Solusi. CV. Green Publisher Indonesia.
Putra, R. P. T., Fardhana, I. A., Azzahra, G. Z., Ardiani, S. N., Kusumaningtyas, H. L., & Putri, A. M. S. N. (2023). Hubungan Antara Islam Dengan Perkembangan Teknologi Dalam Mempengaruhi Karakter Gen Z. Mutiara: Multidiciplinary Scientifict Journal, 1(10), 704-715.
Mansyuroh, F. (2019). Pengaruh Persepsi Dan Religiusitas Terhadap Pembelian Skin Care Tanpa Label Halal Pada Muslim Generasi Z di Banjarmasin. In Proceeding Antasari International Conference (Vol. 1, No. 1).
Sapri, S., Nasution, A. M., Siregar, D. C., Shakila, F. A., Fadilaturrizqi, M., Alia, R., ... & Siregar, T. H. (2024). Persepsi Generasi Z Terhadap Pembelajaran Bahasa Arab di MI. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika, 2(1), 42-50.
Rasela, F. (2022). Pengaruh literasi wakaf terhadap minat mahasiswa berwakaf pada forum wakaf mahasiswa Indonesia. Jurnal Riset Perbankan Syariah, 69-76.
Bahijah, I., Ishak, S. N. S., Rahmatika, N., & Ahmad, A. (2022). WASATHIYAH ISLAM DI ERA DISRUPSI DIGITAL (Pendidikan Nilai-Nilai Wasathiyah Islam Dalam Bersosial Media Di Kalangan Generasi Milenial dan Generasi Z). Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(001), 1-20.
Yasin, A., Fadlurrahman, F., Sayadi, S., & Muhammad, M. (2023). Urgensi Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Milennial (The Urgency Of Arabic Learning Strategies In The Millennial Era). Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 275-286.
Ramadhan, A. (2023). Optimalisasi Literasi Digital Terhadap Generasi Z dan Merekontruksi Moral Menuju Pendidikan Berkualitas Perspektif SDGs 2030. Literaksi: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(02), 161-167.
Fajriani, S. W., & Sugandi, Y. S. (2019). Hijrah Islami Milenial Berdasarkan Paradigma Berorientasi Identitas. Sosioglobal: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Sosiologi, 3(2), 76-88.
Hidayat, A. W., Najeri, A., Safitri, N. M., Maulina, N., & Azizah, N. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Dakwah Untuk Mengantisipasi Kerawanan Sosial Generasi Z. Religion: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 1(6), 120-129.
Nasrawati, H. (2022, June). Peran Pemuda Dalam Pembelajaran Baca Tulis Quran Pada Generasi Z. In Proceedings Universitas Muhammadiyah Yogyakarta Undergraduate Conference (Vol. 2, No. 1, pp. 309-316).
Azzaria, S. (2021). Internalisasi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Meningkatkan Kesadaran Bela Negara Pada Generasi Milenial. DIKTUM: Jurnal Syariah Dan Hukum, 19(1), 57-74.
Abbas, N., Subando, J., & Tamami, M. Z. (2023). Pendidikan Keteladanan Shalahuddin Al-Ayyubi Konteks Pendidikan Islam Era Society 5.0. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Sains Islam Interdisipliner, 117-128.
Jalal, Y. A., Syafeie, A. K., & Lela, N. (2021). Peran Kyai dalam Meningkatkan kecerdasan Spirittual Remaja Generasi Z di Pesantren Anwarul Huda. Tarbiyah Wa Ta'lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 138-152.
Safitri, A., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila sebagai Pedoman Generasi Milenial dalam Bersikap di Media Sosial. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 3(1), 78-87.