Basic Education in Islamic Education (Study of Surah Taha Verse 14)

Authors

  • Warissuddin Soleh Universitas Jambi
  • Helmun Jamil Universitas Jambi
  • Agus Lestari Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.22437/ijielc.v1i1.27734

Keywords:

Pendidikan Dasar; Pendidikan Islam; Taha 14

Abstract

The main goal of Islamic education is to give birth to a whole generation. One effort to realize this goal is to understand the basics of Islamic education. This research examines the basics of Islamic education in terms of the main guidelines and basis of Islamic education, namely the Qur'an. The focus of the research is Surah Taha, verse 14. The research approach is qualitative, using library research methods. The data analysis technique uses the Miles and Huberman data analysis model. The result of the research is that there are four basic educations in Islamic education: faith education, worship education, prayer education, and remembrance education. The methods of imparting basic education are prayer, patience, example, practice, and habituation.

Tujuan pendidikan Islam adalah melahirkan generasi paripurna. Salah satu upaya untuk mewujudkan tujuan tersebut adalah memahami pendidikan dasar dalam pendidikan Islam. Penelitian ini mengkaji tentang pendidikan dasar dalam pendidikan Islam ditinjau dari pedoman dan dasar pokok pendidikan Islam, yaitu al-Qur’an. Fokus penelitian adalah surat Taha ayat 14. Pendekatan penelitian adalah kualitatif dengan metode penelitian pustaka. Teknik analisis data menggunakan model analisis data Miles dan Huberman. Hasil penelitian adalah terdapat empat pendidikan dasar dalam pendidikan Islam, yaitu pendidikan iman, pendidikan ibadah, pendidikan salat, dan pendidikan zikir. Metode menanamkan pendidikan dasar adalah doa, sabar, keteladanan, latihan, dan pembiasaan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, Abu Ishaq. Al-Kasyfu wa al-Bayan. Beirut: Ihya’ at-Turas al-‘Araby, 2002.

Al-Baghawi, Husein bin Mas’ud. Ma’alim al-Tanzil. Riyadh: Dar al-Thaibah, 1988.

Al-Maraghi, Ahmad Mustafa. Tafsir al-Maraghi. Mesir: Syirkah wa Mathba’ah Musthafa al-Babi al-Halabi, 1946.

Al-Zuhaili, Wahbah. Tafsir al-Wajiz. Damaskus: Dar al-Fikri, 1996.

Buseri, Kamrani. Dasar, Asas, dan Prinsip Pendidikan Islam. Banjarmasin: IAIN Antasari, 2014.

Departemen Agama RI. Al-Qur’an dan Terjemah. Surabaya: Penerbit Fajar Mulya, 2002.

Hamka. Tasauf Modern. Jakarta: Penerbit Pustaka Panjimas, 2001.

Hasbullah. Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 1999.

Hijazi, Ahmad, bin. Al-Majalis al-Saniyah. Mesir: Musthafa al-Babi al-Halabi, T.t.

Kaelan. Metode Penelitian Kualitatif bidang Filsafat. Yogyakarta: Paradigma, 2005.

Moleong, Lexy, J. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2001.

Nizar, Samsul dan Ramayulis. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia, 2010.

Ramayulis. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia, 2008.

Shihab, M. Quraish. Wawasan al-Qur’an Tentang Zikir dan Doa. Jakarta: Lentera Hati, 2018.

Singarimbun, Masni. Metode Penelitian survey. Jakarta: LP3ES, 1989.

Sugiyono. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta, 2008.

Syukur, M. Amin. Pengantar Studi Islam. Semarang: Bima Sakti, 2003.

Tim Riset dan Kajian Ilmiah Universitas Islam Madinah. Rukun Iman. Riyadh: Maktab Dakwah dan Bimbingan Jaliyat Rabwah, 2007.

Ummah, Rohmatul, Siti. “Konsep Manusia sebagai Hamba dalam al-Qur’an dan Perannya dalam Kehidupan Bermasyarakat (Kajian Tafsir Tematik dengan Pendekatan Bahasa).†Jurnal PANCAWAHANA Jurnal Studi Islam No. 2 (Desember, 2019) Vol. 14.

Downloads

Published

2023-04-28