This is an outdated version published on 2019-12-27. Read the most recent version.

Penerapan Model Pembelajaran The Power Of Two untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Pada Siswa Kelas IV SDN 104/I Simpang Jebak

DOI:

https://doi.org/10.22437/gentala.v4i2.8451

Keywords:

learning outcomes, The Power Of Two

Abstract

This study aims to determine how the application of learning models The Power Of Two to improve social studies learning outcomes in grade IV SDN 104/I Simpang Jebak. This study is a class action (Classroom Action Reasearch). Concluded this research : Using the model of learning The Power of Two can enhance the activity of student learning and learning outcomes in social studies lesson on the material development of production teknlogi, trasnportasi, and communication in class IV SDN 104/I Simpang Jebak. Student activity through the application of learning models The Power of Two reached an average of 53.5% (less criteria) in cycle 1, then the teacher can make improvements increased the activity to 63.5% (enough criteria) in cycle 2 and cycle 3 more increased to 75.4% (Criterion good) student learning results from tests (Evaluation) cycle I reached an average of 57% (or less), then the teacher make improvements in cycle 2 study results increased by an average of 64% (enough) and the third cycle is increased to 75% (good). Learning model The Power Of Two can improve student learning outcomes in social studies learning the material development of production technology, transportation and comunication class IV SDN 104/I Simpang Jebak.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Arikunto,S. 2006. Prosedur Penelitian suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta
Asmani. 2011. 7 Tips Aplikasi PAKEM (Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif dan Menyenangkan). Jogjakarta: Diva Press
Asrosi, M. 2010. Psikologi Remaja: Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Media Grafika
Ekawarna. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Gaung Persada Press
Dimyanti dan Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta
Gunawan, R. 2011. Pendidikan IPS Filosofi, Konsep, dan Aplikasi. Bandung: Alfabeta
Hamalik, O. 2005. Kurikulu dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara
Hisbullah, 2011. Penerapan Model PembelajaranSnowball Throwing Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA di Kelas V SD Negeri 08 Lumaring Kecamatan Larompong Kabupaten Luwu.Skripsi. Makassar: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar
Isjoni. 2007. Cooperative Learning Efektifitas Pembelajaran Kelompok. Pekanbaru : Alfabeta
Komalasari, K. 2011. Pembelajaran Kontekstual Konsep dan Aplikasi. Bandung: PT Refika Aditama
Kunandar. 2008. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta : Raja Grafindo Persada
Kurniawan, A. R., Noviyanti, S., & Arsil, A. (2019). Optimasi Model Problem Based Learning Berbantuan Multimedia untuk Meningkatkan Keterampilan Kerja Tim di Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 7-16.
Purwanto, N. 2006. Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Purwanto. 2009. Evaluasi Hasil Belajar. Surakarta: Pustaka Belajar
Purwanto. 2013. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Riduwan. 2011. Dasar-dasar Statistika. Bandung: Alfabeta
Sapriya. 2009. Pendidikan IPS Konsep dan Pembelajaran. Bandung: PT. Rosdakarya
Sudjana, N. 2009. Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Rosdakarya
Sudjana. 2010. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
Suprijono, A. 2011. Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Suprijono, A. 2012. Metode dan Model-model Mengajar. Bandung: Alfabeta
Susanto, A. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Wardhani. 2007. Hubungan Praktek Kebersihan Diri dan Penggunaan Alat Pelindung Diri Dengan Kejadian Skabies Pada Pemulung di TPA Bukung Bandar Lampung. Skripsi.Semarang.UNDIP

Downloads

Published

2019-12-27

Versions

How to Cite

Penerapan Model Pembelajaran The Power Of Two untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Pada Siswa Kelas IV SDN 104/I Simpang Jebak. (2019). Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(2), 209-219. https://doi.org/10.22437/gentala.v4i2.8451