Effect of Model-Eliciting Activities (MEAs) Approach on Students' Mathematical Communication Skills

  • Rema Anggralia Institut Agama Islam Negeri Kerinci
  • Ria Deswita Institut Agama Islam Negeri Kerinci
  • Selvia Erita Institut Agama Islam Negeri Kerinci
  • Mhmd. Habibi Institut Agama Islam Negeri Kerinci
  • Aan Putra Institut Agama Islam Negeri Kerinci http://orcid.org/0000-0002-5556-284X

Abstract

Abstract

This study aims to determine the effect of the Model-Eliciting Activities (MEAs) approach towards the students’ mathematical communication skills. This research is a quasi-experimental study by the nonequivalent posttest-only control group design. This research population was the eighth-grade students in SMP Negeri 2 Sungai Penuh that consisted of seven groups. The sample in this study consisted of two groups, namely VIII C as an experimental group and VIII D as a control group selected by cluster random sampling technique. In the experimental group, the MEAs approach was done while the control group was done with conventional learning. The research instrument used to measure students’ mathematical communication skills was a subjective test. The data were analyzed using the independent t-test. The results of data analysis showed that there is an effect of MEAs approach towards the students’ mathematical communication skills.

 Keywords: Model-Eliciting Activities (MEAs) Approach, Mathematical Communication Skills

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriani, D. (2014). Pengaruh Pendekatan Model-Eliciting Activities (MEAs) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah.
Betyka, F., Putra, A., & Erita, S. (2019). Pengembangan Lembar Aktivitas Siswa Berbasis Penemuan Terbimbing pada Materi Segitiga. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 2(2), 179-189.
Deswita, R.,&Kusumah, Y. S. (2018). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran CORE dengan Pendekatan Scientific. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 35-43.
Fridanianti, A., Purwati, H., & Murtianto, Y. H. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis dalam Menyelesaikan Soal Aljabar Kelas VII SMP N 2 Pangkah Ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif dan Kognitif Impulsif. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 9(1), 11-20.
Gunawan, R. G., & Putra, A. (2019). Pengaruh Strategi Belajar Aktif Sortir Kartu Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 362-370.
Jumadi, J. (2017). Penerapan Pendekatan Model-Eliciting Activities (Meas) dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas XII SMA N 2 Yogyakarta. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 8(2), 43-49.
Meisya, S., Suhandri, & Nufus, H. (2018).Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Model-Eliciting Activitiesuntuk Memfasilitasi Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama.Juring (Journal for Research in Mathematics Learning), 1(1),33-42.
Mullis, I. V., Martin, M. O., Foy, P., & Hooper, M. (2016). TIMSS 2015 International Results in Mathematics. Boston: TIMSS & PIRLS International Study Center at Boston College.
Nuraeni, R., & Luritawaty, I. P. (2016). Mengembangkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa melalui Strategi Think Talk Write. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 101-112.
Pane, N. S. P. S., Jaya, I., & Lubis, M. S. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa pada Materi Penyajian Data di Kelas VII MTs Islamiyah Medan TP 2017/2018.AXIOM: Jurnal Pendidikan dan Matematika, 7(1),97-109.
Slameto. (2010). Belajar dan Fakor-faktor yang Mempengaruh.Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Sumarmo, U. (2010). Berfikir dan Disposisi Matematik: Apa, Mengapa dan Bagaimana dikembangkan Pada Peserta Didik. Bandung: FPMIPA UPI.
Susanti, E., & Syam, S. S. (November 2017). Peran Guru dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika Siswa Indonesia. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika. Yogyakarta: FMIPA UNY.
Ulandari, N., Putri, R., Ningsih, F., & Putra, A. (2019). Efektivitas Model Pembelajaran Inquiry terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa pada Materi Teorema Pythagoras. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 227-237.
Wahyuningrum, E. (2013). Pengembangan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa SMP dengan MEAs (Developing Mathematical Communication Skills for Junior High School Students). Jurnal Pendidikan, 14(1), 1-10.
Wijayanti, P. S. (2013). Pengaruh Pendekatan MEAs Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah, Komunikasi Matematis dan Kepercayaan Diri Siswa. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 181-192.
Wulansari, T., Putra, A., Rusliah, N., & Habibi, M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah pada Materi Statistika Terhadap Kemampuan Penalaran Statistik Siswa. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 10(1), 35-47.
Yulia, P., & Ningsih, S. U. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Probing Prompting dan Contextual Teaching and Learning Terhadap Hasil Belajar Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 56-62.
Yuniarti, N., & Murnaka, N. P. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle 5e Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 4(2), 8-16.
Zetriuslita. (2013). Peranan Pembelajaran Berbasis Masalah Dalam Mengembangkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Menengah.Perspektif Pendidikandan Keguruan, 4(8), 127-135.
Published
2019-11-18
How to Cite
Rema Anggralia, Ria Deswita, Selvia Erita, Mhmd. Habibi, & Putra, A. (2019). Effect of Model-Eliciting Activities (MEAs) Approach on Students’ Mathematical Communication Skills. Edumatica : Jurnal Pendidikan Matematika, 9(02), 41-49. https://doi.org/10.22437/edumatica.v9i02.7534