Increasing Students’ Communication Skills and Independence Through Realistic Mathematics Learning Assisted by Google Classroom

Authors

  • supartik supartik FKIP UNIVERSITAS LABUHANBATU
  • Laili Habibah Pasaribu Universitas Labuhanbatu

DOI:

https://doi.org/10.22437/edumatica.v11i01.12373

Keywords:

communication skills, independence, realistic mathematics learning

Abstract

The purpose and problem formulation of this research is to find out whether realistic mathematics learning assisted by google classroom can improve students' communication skills and independence. This research method is descriptive quantitative research. This research was conducted at SMP Negeri 1 Pangkat in February-March 2021 in the even semester of the 2020/2021 learning year. The sample in this study were 25 students who were taken from the total population of data and could represent the entire population with the sample collection technique, namely the random sampling technique. The instruments used were tests and questionnaires with the data analysis technique using multiple regression tests. The results of this study were tested with multiple correlation test which resulted in a significant value of 0.011 < 0.05 and F counting 5.663 > F table 3.42. With an increase in communication skills and student independence simultaneously (simultaneously) to variable Y is 34%. So it can be concluded that there is an increase in students' communication skills and independence through realistic mathematics learning (PMR) assisted by google classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, M. (2018). Analisis Kualitatif Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Yang Diberi Pembelajaran Matematika Realistik. Jurnal Gantang, 83-95.

Ansori, Y. (2019). Pengaruh Kemandirian Belajar Siswa SMP Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis. Journal on Education, 288-296.

Febriyanti, C. (2017). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dengan Pembelajaran Matematika Realistik. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 31-41.

Hidayat, F. (2018). Analisis kemampuan berfikir kritis matematik serta kemandiriaan belajar siswa smp terhadap materi SPLDV. Journal On Education, 516.

Irawan, A. (2017). Implementasi Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Etnomatematika. Journal of Medives.

Izzati, M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Blanded Learning Berbantuan Kahoot Terhadap Motivasi Dan Kemandirian Siswa. jurnal pendidikan informatika, 68-75.

Kurnia, R. D. (2018). Hubungan Antara Kemandirian Belajar dan Self Efficacy Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMK. JIPMat, 59-64.

Muliana. (2020). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VIII SMP Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament ( TGT ) Dan Alat Peraga. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (JPMS), 41-46.

Ningsih, Y. L. (2017). Peningkatan Hasil Belajar dan Kemandirian Belajar Metode Statistika Melalui Pembelajaran Blended Learning. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 155.

Nufus, H. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together Berbantuan Alat Peraga Papan Sisi Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (JPMS), 29-35.

Nurhayati, N. (2017). Pengembangan perangkat bahan ajar pada pembelajaran matematika realistik indonesia untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis mahasiswa. Fibonacci (Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika), 121-136.

Pasaribu, L. H. (2018). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Self Efficacy Siswa Melalui Pendekatan Pembelajaran Open-Ended. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (JPMS), 36-43.

Pasaribu, L. H. (2016). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Melalui Pembelajaran (PMR) di Kelas VII SMP Negeri 1 Na Ix-X Aek Kota Batu. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (JPMS), 7-12.

Pasaribu, L. H. (2016). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Siswa Melalui Pendekatan Problem Based Learning (PBL) terhadap Siswa MTs N KELAS VII. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (JPMS).

Rahmawati, N. S. (2019). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa Smk Pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel (SPLDV). Journal On Education, 344-352.

Ridwan, M. &. (2014). 50 tipe pebelajaran kooperatif. Medan: CV.Media Persada.

Savitri, D. I. (2019). Penggunaan Pembelajaran 4.0 Berbantuan Aplikasi Google Classroom Dan Google Form Dalam Mata Kuliah Ilmu Sosial Budaya Dasar 4.0. Jurnal Borneo Sintek, 20-25.

Soni. (2018). Optimalisasi Pemanfaatan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Di SMK Negeri 1 Bangkinang. Jurnal Pengabdian Untuk Mu NegeRI, 17-20.

Utami, R. (2019). Analisis Respon Mahasiswa terhadap Penggunaan Google Classroom pada Mata Kuliah Psikologi Pembelajaran Matematika. Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika, ISSN 2613-9189, 498-502.

Veralita, L. (2018). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik dan Kemandirian Belajar Siswa SMP melalui Pendekatan Realistic Mathematics Education. AKSIOMA : Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 113.

Wicaksono, M. D. (2020). Pemanfaatan Google Classroom Dalam Strategi Pembelajaran Kooperatif Pada Mata Pelajaran IPS Kelas VIII.

Wijayanto, A. D. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Smp Pada Materi Segitiga Dan Segiempat. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 97-104.

Yulianty, N. (2019). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Dengan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 60-65.

Published

2021-04-29

How to Cite

supartik, supartik, & Pasaribu, L. H. (2021). Increasing Students’ Communication Skills and Independence Through Realistic Mathematics Learning Assisted by Google Classroom. Edumatica : Jurnal Pendidikan Matematika, 11(01), 42-49. https://doi.org/10.22437/edumatica.v11i01.12373