Literature Review : Analisis Persepsi Peserta Didik Terhadap Penggunaan Media LKPD Biologi
(Literature Review: Analysis of Students' Perception Towards The Use of Biology LKPD Media)
DOI:
https://doi.org/10.22437/biodik.v10i3.37647Abstract
This study aims to review scientific journals in order to collect relevant sources related to students' perceptions of LKPD media. The importance of measuring perception is to provide an understanding of how people see, understand, and respond to a situation and help identify differences in individual views and assessments. The method used in writing this article is a literature review. This study began by looking for references in the form of articles related to the research topic to be carried out. The criteria for scientific articles used as data are in the form of scientific articles sourced from journals with an update of the last 10 years, namely from 2012-2022. The results of the analysis of 3 journal articles discussing students' perceptions of LKPD media. There are not many articles that describe students' perceptions of the use of LKPD media.
Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji jurnal-jurnal ilmiah dalam rangka pengumpulan sumber-sumber yang relevan yang berkaitan dengan persepsi peserta didik terhadap media LKPD. Pentingnya mengukur persepsi ialah untuk memberikan pemahaman tentang bagaimana orang melihat, memahami, dan merespon suatu situasi dan membantu mengidentifikasi adanya perbedaan pandangan dan penilaian individu. Metode yang digunakan dalam penulisan artikel ini adalah literature review. Penelitian ini diawali dengan mencari referensi berupa artikel-artikel yang berkaitan dengan topik penelitian yang akan dilakukan. Kriteria artikel ilmiah yang digunakan sebagai data berupa artikel ilmiah yang bersumber dari jurnal dengan kemutakhiran 10 tahun terakhir yaitu dari 2012-2022. Hasil analisis 3 artikel jurnal yang membahas persepsi peserta didik terhadap media LKPD. Belum banyak artikel yang menjabarkan terkait persepsi peserta didik terhadap penggunaan media LKPD.
Downloads
References
Akbar, R,F. (2015). Analisis Persepsi Pelajar Tingkat Menengah Pada Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Kudus. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam. Vol. 10, No. 1, Februari 2015.
Asnori. (2020). Psikologi Pendidikan Pendekatan Multidisipliner (Fajar T. Septiono (Ed.); 1st Ed.). Cv. Pena Persada.
Depdiknas. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Herwina, W. (2021). Optimasi kebutuhan siswa dan hasil belajar dengan pembelajaran berdiferensiasi. Perspektif ilmu pendidikan, 35(2), 175-182.
Kemendiknas. (2010). Panduan Penerapan Pendidikan Karakter Bangsa. Jakarta : Kementerian Pendidikan Nasional.
Laili, I. (2019). Efektivitas pengembangan e-modul project based learning pada mata pelajaran instalasi motor listrik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(3), 306-315.
Maharani,A., Istiqomah, I.N., Hanafi, Y. (2022). Persepsi Siswa Terhadap Penggunaan Lembar Kerja Peserta Didik Pada Materi Keanekaragaman Hayati Kelas X SMAN 1 Bambanglipuro. Seminar Nasional Hasil Pelaksanaan Program Pengenalan Lapangan Persekolahan.
Mashudi. (2021). Pembelajaran Modern: Membekali Peserta Didik Keterampilan Abad Ke-21. Al-Mudarris : Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, Vol. 4, No. 1, Mei 2021, pp. 93-114.
Muslimah. (2020). Pentingnya LKPD Pada Pendekatan Scientific Pembelajaran Matematika. SHEs:Conference Series. Vol. 3.
Purnamasari, A., Karoma, K., Bukhori, K. A., & Sairi, A. P. (2020). Analisis Persepsi Peserta Didik Terhadap Lembar Kerja Peserta Didik Pembelajaran Fisika SMA Negeri 8 Palembang. Jurnal Ilmu Fisika dan Pembelajarannya (JIFP), 4(1), Hal 6- 15.
Purwoko, A. A., & Andayani, Y. (2022). Analisis Persepsi Guru Dan Siswa Terhadap LKPD IPA Terapan Dengan Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah (PBM). Journal of Classroom Action Research, 4(3), 103-110.
Rakhmat, J. (2010). Psikologi Komunikasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Sapriyah. (2019). Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Prosiding seminar nasional pendidikan FKIP. Halaman 470-477 vol. 2 nomor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Annisa Azzahra, Sa’diatul Fuadiyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).