Literatur Review: Implementasi Literasi Numerasi Pada Pembelajaran Biologi di SMA
(Literature review: implementation of numeracy literacy in biology learning in high school)
DOI:
https://doi.org/10.22437/biodik.v10i2.33802Abstract
This research aims to find out more about efforts to increase numeracy literacy in biology learning in high school. The type of research used in this research is descriptive survey research. The research was carried out in accordance with a literature review in several stages, including determining the purpose of writing, selecting database sources, selecting keywords during the database search process, conducting literature searches. The data collection process was carried out by identifying articles that were relevant to the research topic based on predetermined criteria. This research examines 10 articles based on search results via the Google Scholar database with the help of Publish Or Perish software. The data synthesis in this research is then presented in data tabulation and strengthened in narrative form. The results of this research show that increasing numeracy literacy at primary and secondary school levels for the 2020-2024 period is predominantly being pursued by implementing numeracy literacy in students' biology learning. On the other hand, students' literacy and numeracy skills also have an influence on success in learning. Furthermore, students' numeracy literacy has a positive correlation, which is indicated by the higher the student's ability, the higher the numeracy literacy ability.
Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui lebih lanjut upaya meningkatkan literasi numerasi pada pembelajaran biologi di SMA. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian survey yang bersifat deskripsif. Penelitian dilakukan sesuai dengan kajian pustaka dalam beberapa tahapan, diantaranya menentukan tujuan penulisan, memilih sumber database, memilih kata kunci saat proses pencarian database, melakukan pencarian literatur, Proses pengumpulan data dilakukan dengan mengidentifikasi artikel yang relevan dengan topik penelitian berdasarkan kriteria yang telah ditetapkan. Penelitian ini mengkaji sebanyak 10 artikel berdasarkan hasil pencarian melalui database google scholar dengan bantuan software Publish Or Perish. Sintesis data pada penelitian ini selanjutnya disajikan dalam tabulasi data dan diperkuat dengan bentuk naratif. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa peningkatan literasi numerasi pada jenjang sekolah dasar dan menengah periode 2020-2024 dominan diupayakan dengan mengimplementasikan literasi numerasi pembelajaran biologi siswa. Disisi lain, kemampuan literasi dan numerasi siswa juga memberikan pengaruh terhadap keberhasilan dalam pembelajaran. Lebih lanjut, literasi numerasi siswa memiliki korelasi positif yang ditandai dengan semakin tinggi kemampuan siswa maka semakin tinggi pula kemampuan literasi numerasi.
Downloads
References
Gani, A. R. F., Zaimah, U., & Wulandari, S. R. (2020). Informasi Siswa Pada Mata Pelajaran Biologi Selama Belajar Daring Efek Covid-19. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 6(2), 129–136.
Guru, P., Anak, P., & Dini, U. (2023). Jurnal Citra Magang dan Persekolahan. 1(January), 27–33.
Kurniasih, S., Istiana, R., Yani, I., Awaludin, M. T., Susanto, L. H., Herawati, D., & Munandar, R. R. (2024). Bimtek Literasi dan Numerasi dalam Pembelajaran Biologi bagi Guru-guru Biologi SMA Se-Kabupaten Bogor. DIKMAS: Jurnal Pendidikan Masyarakat Dan Pengabdian, 4(1), 73–79.
Kurniati, P., Kelmaskouw, A. L., Deing, A., Bonin, B., & Haryanto, B. A. (2022). Model Proses Inovasi Kurikulum Merdeka Implikasinya Bagi Siswa Dan Guru Abad 21. Jurnal Citizenship Virtues, 2(2), 408–423.
Moh Slamet Sutrimo, Sajdah, S. N., Sinambela, Y. V. F., & Bagas, R. (2024). Peningkatan literasi numerasi melalui model pembelajaran dan hubungannya dengan kemampuan self-efficacy: Systematic literatur review. JPMI (Jurnal Pembelajaran Biologi Inovatif), 7(1), 61–72.
Mona, N., Rachmawati, R. C., & ... (2023). Implementasi Pembelajaran Praktikum Biologi Scientific Approach Terhadap Literasi Sains Peserta Didik MAN 2 Kota Semarang. Jurnal Pendidikan …, 7, 11158–11166.
Rahmi, N. F., Hanafi, Y., & Hayati, N. (2021). Analisis Persepsi Siswa dalam Pelaksanaan Literasi dan Numerasi terhadap Modul Pembelajaran Berbasis Teknologi Era Pandemi. Seminar Nasional Hasil Pelaksanaan Program Pengenalan Lapangan Persekolahan, 460–465.
Rizki, I. M., Nuranti, G., & Artikel, I. (2022). Profil Kemampuan Literasi Numerasi Peserta Didik SMA Pada Pembelajaran Biologi Kelas XII Pada Materi Evolusi. BIODIK: Jurnal Ilmiah Penidikan Biologi, 8(3), 36–42.
Sartianis, G., Yuliati, L., & Parno, P. (2022). Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Sma Kelas XI MIPA Dalam Mata Pelajaran Biologi. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 13(2), 168.
Schleicher, A. (2018). PISA 2018 Insights and Interpretations.
Umam Qisthi, C., Abidin, Z., & Biologi Sekolah Pascasarjana Universitas Kuningan Abstract, P. (2023). Pengembangan Instrumen Literasi Numerasi Biologi Pada Pembelajaran IPA Dalam Materi Sistem Pernapasan Pada Manusia. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(22), 191–202.
Winata, A., Widiyanti, I. S. R., & Sri Cacik. (2021). Analisis Kemampuan Numerasi dalam Pengembangan Soal Asesmen Kemampuan Minimal pada Siswa Kelas XI SMA untuk Menyelesaikan Permasalahan Science. Jurnal Educatio FKIP.
Wulandari, N., Tindangen, M., Fendiyanto, P., & Rosifah, D. (2023). Meningkatkan Kemampuan Literasi Dan Numerasi Peserta Didik Dengan Media Pembelajaran Digital Canva Pada Materi Pencemaran Lingkungan. Prosiding Seminar Nasional PPG Universitas Mulawarman, 4, 21–26.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Agus Fauzi, Muhyiatul Fadilah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).