Pengembangan Booklet Materi Keanekaragaman Hayati Kelas X SLTA Berdasarkan Keragaman Pterygota di Taman Sains Air Sempiang Bengkulu
(Development of Biodiversity Material Booklet for Class X SLTA Based on The Diversity of Pterygota in Science Park Air Sempiang Bengkulu)
DOI:
https://doi.org/10.22437/biodik.v10i3.28860Abstract
This research aims to know the result of the feasibility and readability of the booklet on biodiversity material for class X SLTA based on the diversity of pterygota in Science Park Desa Air Sempiang Bengkulu. This research is research and development (R&D) with 4D Thiagarajan (1974) model that is limited to third stage. The research subjects were material expert, media expert, practitioner and students. Data collection techniques in this research were observation, quisioners and literature review. The results of the validation of material expert obtain a percentage of 100% with very feasible criteria, 91,6% from media expert with very feasible criteria and 94,2% from expert practicioner with very feasible criteria. The result of students readability test obtained a score of 85% with very good criteria. Based on these result, the booklet can be used as a teaching material of biodiversity for class X SLTA.
Key words: booklet, pteygota, biodiversity
Downloads
References
Azhar Z, Gani A R F, Gani A R F. (2023). Pengembangan Lab Equipment Games Berbasis Android pada Materi Alat Laboratorium IPA. EduSains: Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika,11(1), 21-33.
Dewi B, Hamidah A, Sukmono T. (2020). Pengembangan Booklet Keanekaragaman Kupu-Kupu di Kabupaten Kerinci dan Sekitarnya Sebagai Sumber Belajar pada Materi Animalia Kelas X SMA. Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 6(4), 492-506.
Elisabeth D, Hidayat J W, Tarwotjo U. (2021). Kelimpahan dan Keanekaragaman Serangga pada Sawah Organik dan Konvensional di Sekitar Rawa Pening. Jurnal Akademika Biologi, 10(1), 17-23.
Fitriani L, Krisnawati Y. (2019). Pengembangan Media Booklet Berbasis Keanekaragaman Jenis Jamur Makroskopis. Bioedusains: Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, 2(2), 143-151.
Gusti U A, Syamsurizal S. (2021). Uji Validitas Booklet Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan untuk Peserta Didik Kelas XI SMA/MA. Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi, 7(3), 125-131.
Harlis, Budiarti R S, Natalia D. (2021). Pengembangan Booklet Budidaya Jamur Edible Sebagai Bahan Ajar Mikologi. Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 7(1), 33-42.
Lenaini I. (2021). Teknik Pengambilan Sampel Purposive dan Snowball Sampling. Historis: Jurnal Kajian, Penelitian & Pengembangan Pendidikan Sejarah, 6(1), 33-39.
Muswita, Yelianti U, Murni P. (2021). Efektifitas Media Booklet Terhadap Pengetahuan Jenis Tumbuhan Paku Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Biologi. Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 7(2), 23-32.
Paramita R, Panjaitan R G P, Ariyati E. (2018). Pengembangan Booklet Hasil Inventarisasi Tumbuhan Obat Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Manfaat Keanekaragaman Hayati. JIPI: Jurnal IPA dan Pembelajaran IPA, 2(2), 83-88.
Pratiwi M, Nurusman A A, Ma’rifah D R, Nugroho D, Febrianti N. (2022). Penyusunan E-Booklet Burung Kicau yang Dilindungi di PASTY Sebagai Sumber Belajar Biologi. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 8(1), 40-47.
Pralisaputri K R, Soegiyanto H, Muryani C. (2016). Pengembangan Media Booklet Berbasis SETS pada Materi Pokok Mitigasi dan Adaptasi Bencana Alam untuk Kelas X SMA (Eksperimen pada Siswa Kelas X SMA Negeri 8 Surakarta Tahun Ajaran 2014/2015). Jurnal GeoEco, 2(2), 147-154.
Putri N M. (2020). Pengembangan Booklet Sebagai Media Pembelajaran pada Mata Pelajaran Pengelolaan Bisnis Ritel Materi Perlindungan Konsumen Kelas XI BDP di SMKN Mojoagung. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 8(3), 925-931.
Putri N H. Syamsurizal S, Atifah Y, Fuadiyah S. (2021). Booklet Sistem Ekskresi pada Manusia sebagai Suplemen Bahan Ajar Biologi Kelas XI SMA. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(3), 309- 314.
Rachman T N R. (2022). Pemanfaatan Lingkungan Sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa. Al-Fikru: Jurnal Pendidikan dan Sains, 3(1), 29-43.
Riduwan. (2013). Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sari P P, Syarifah, Oktiansyah R, Habisukan U H, Asnilawati. (2020). Pengembangan Booklet Sebagai Media Ajar Materi Sistem Ekskresi di Kelas XI MA/SMA. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi, 3(1), 105-109.
Sistyarini D I, Nurtjahyani S D. (2017). Analisis Validitas terhadap Pengembangan Handout Berbasis Masalah pada Materi Pencemaran Lingkungan Kelas VII SMP/MTS . Proceeding Biology Education Conference, 581-584.
Syafrina R, Yogica R, Yuniarti E, Darusyamsu R. (2023). Pengembangan Booklet Terintegrasi Nilai Preventif Gangguan Sistem Sirkulasi Manusia untuk Peserta Didik SMA. Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 9(2), 164-170.
Taradipha M R R, Rushayati S B, Haneda N F. (2019). Karakteristik lingkungan terhadap komunitas serangga. Journal of Natural Resource and Environment Management, 9(2), 394-404. . http://dx.doi.org/10.29244/jpsl.9.2.394-404.
Ulandari T, Syamsurizal S. (2021). Booklet Suplemen Bahan Ajar pada Materi Protista untuk Kelas X SMA/MA. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 5(2), 301-307.
Wardhani F K, Singkam A R, Abas. (2024). Keanekaragaman Pterygota di Taman Sains Air Sempiang Bengkulu. Spizaetus: Jurnal Biologi dan Pendidikan Biologi, 5(1), 32-37.
Wijayanti E, Rohma F, Hastuti U S. (2016). Pengembangan Booklet Penyuluhan Nata De Pamelo bagi Para Petani Jeruk Pamelo di Magetan. Jurnal Pendidikan, 1(5), 874-880.
Winarni E W. (2018). Teori dan Praktik Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, PTK, R&D. Jakarta: Bumi Aksara.
Wulandari F. (2019). Analisa Kesiapsiagaan Siswa dalam Menghadapi Bencana Kekeringan Melalui Media Booklet. Jurnal Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(1), 64-74.
Yudistira O K, Syamsurizal, Helendra, Attifah Y. (2021). Analisis Kebutuhan Pengembangan Booklet Sistem Imun Manusia Sebagai Suplemen Bahan Ajar Biologi Kelas XI SMA. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(1), 39-44.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Abdul Rahman Singkam, Febrina Kusuma Wardhani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).