Systematic Literatur Review: Identifikasi Keefektifan Pembelajaran Daring di Indonesia
(Systematic Literature Review: Identification Effectiveness of Online Learning in Indonesia)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v9i1.19201Abstract
Online learning (e-learning) is a learning system that is used to provide educational materials to students by accessing the internet through platforms. The purpose of this research is to obtain information about the effectiveness of the online learning process in Indonesia. The study used a systematic literature review (SLR) method. With the stages of identifying, reviewing, evaluating, and interpreting all available research. The results of this study are that online learning is less effective due to the lack of facilities and infrastructure and the unpreparedness of technology education. The lack of facilities and infrastructure that is influenced by economic factors and technological unpreparedness is also an obstacle in the ongoing online learning activities. So that the learning outcomes provided by students are not 100% smooth or effective.
Key words: online learning, learning effectiveness, Covid-19 pandemic.
Â
ABSTRAK
Pembelajaran daring (e-learning) adalah sistem pembelajaran yang digunakan untuk memberikan materi pendidikan kepada siswa dengan mengakses internet melalui platform. Tujuan penelitian ini adalah mendapatkan informasi tentang keefktifitasan proses pembelajaran daring di Indonesia. Penelitian menggunakan metode sistematika literature review (SLR). Dengan tahapan mengidentifikasi, meninjau, mengevaluasi, dab menafsirkan semua penelitian yang tersedia. Hasil dari penelitian ini adalah kurang efektif nya pembelajaran daring karena faktor kurangnya sarana dan prasarana serta ketidaksiapan edukasi teknologi. Kurang nya sarana dan prasarana yang dipengaruhi oleh faktor ekonomi dan ketidaksiapan teknologi juga menjadi suatu hambatan dalam berlangsungnya kegiatan belajar online. Sehingga hasil belajar yang diberikan oleh pemelajar tidak 100% lancar atau efektif. Â
Kata kunci: pembelajaran daring, efektifitas belajar, pandemi Covid-19.
Downloads
References
Annur, M. F., & Hermansyah. (2020). Analisis Kesulitan Mahasiswa Pendidikan Matematika dalam Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 11(2), 195–201. https://journal.ummat.ac.id/index.php/paedagoria/article/view/2544/pdf
Baety, D. N., & Munandar, D. R. (2021). Analisis efektifitas pembelajaran daring dalam menghadapi wabah pandemi covid-19. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 880-989.
Choiri, M., Fajrin, M. C., Novianti, T. A., & Putri Ms, E. N. K. (2021). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Penerapan Pembelajaran Online Di Indonesia: Sebuah Tinjauan Pustaka. Jurnal Teknologi Pendidikan (JTP), 14(1), 29. https://doi.org/10.24114/jtp.v14i1.21422
Daheri, M., Juliana, J., Deriwanto, D., & Amda, A. D. (2020). Efektifitas WhatsApp sebagai Media Belajar Daring. Jurnal Basicedu, 4(4), 775–783. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.445
Dewi, W. A. F. (2020). Dampak COVID-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55–61. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/89
Fadella, C., & Fikri, A. A. (2021). Analisis Efektivitas Proses Pembelajaran Daring Pada Mahasiswa Tadris Biologi IAIN Kudus Tahun 2019/2020. Journal Of Biology Education, 4(1), 94. https://doi.org/10.21043/jobe.v4i1.11147
Fauziyah, N. (2020). Dampak Covid-19 terhadap efektivitas pembelajaran daring pendidikan Islam. Al-Mau’Izhoh, 2(2), 1-11.
Fortuna, R. A., & Fitria, Y. (2021). Upaya Meningkatkan Literasi Sains Siswa Sekolah Dasar dalam Pembelajaran Daring Akibat Covid-19. Jurnal Basicedu, 5(4), 2054–2061. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1034/pdf
Hasanah, Q. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Whastapp sebagai Media E-Learning Masa Covid-19 pada Mata Kuliah Biomolekul dan Metabolisme di Tadris IPA IAIN Bengkulu. Indonesian Science Education Journal, 1(3), 225–236. https://siducat.org/index.php/isej/article/view/106
Hidayah, A. A. F., Al Adawiyah, R., & Mahanani, P. A. R. (2020). Efektivitas pembelajaran daring di masa pandemi covid-19. JURNAL SOSIAL Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 21(2), 53-56.
Kurniasari, A., Pribowo, F. S. P., & Putra, D. A. (2020). Analisis Efektivitas Pelaksanaan Belajar Dari Rumah (Bdr) Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 6(3), 246–253. https://doi.org/10.26740/jrpd.v6n3.p246-253
Kusuma, D. A. (2020). Dampak Penerapan Pembelajaran Daring Terhadap Kemandirian Belajar (Self-Regulated Learning) Mahasiswa Pada Mata Kuliah Geometri Selama Pembelajaran Jarak Jauh Di Masa Pandemi Covid-19. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(2), 169. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i2.3504
Lin, C. S., & Wu, R. Y. W. (2016). Effects of Web-Based creative thinking teaching on students’ creativity and learning outcome. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(6), 1675–1684. https://doi.org/10.12973/eurasia.2016.1558a
Marbun, P., Pembelajaran, M., & Efektif, P. (2020). Disain Pembelajaran Online pada Era dan Pasca Covid. CSRID Journal, 12(2), 129–142. http://csrid.potensi-utama.ac.id/ojs/index.php/CSRID/article/view/408/199
Nurhayati, E. (2020). Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran Daring Melalui Media Game Edukasi Quiziz Pada Masa Pencegahan Penyebaran Covid-19. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP), 2(2), 103–112. https://doi.org/10.34012/bip.v2i2.1729
Oktavian, R., & Aldya, R. F. (2020). Efektivitas pembelajaran daring terintegrasi di era pendidikan 4.0. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 20(2).
Puji Asmaul Chusna, & Ana Dwi Muji Utami. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Peran Orang Tua Dan Guru Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Daring Anak Usia Sekolah Dasar. PREMIERE : Journal of Islamic Elementary Education, 2(1), 11–30. https://doi.org/10.51675/jp.v2i1.84
Pratomo, C., & Gumantan, A. (2021). Analisis Efektifitas Pembelajaran Daring Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Olahraga Pada Masa Pandemi Covid-19 SMK SMTI Bandarlampung. Journal Of Physical Education, 2(1), 26-31.
Ruswana, A. M., & Zamnah, L. N. (2018). Korelasi antara Self-Regulated Learning dengan Kemampuan Pemahaman Matematis Mahasiswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 381–388. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v7i3.143
Rohimat, S. (2021). Analisis Keefektifan Pembelajaran Kimia Secara Daring Di Sma Negeri 6 Kota Serang Pada Masa Pandemi Covid-19. EDUPROXIMA: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 3(2), 90-97.
Sintema, E. J. (2020). Effect of COVID-19 on the performance of grade 12 students: Implications for STEM education. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7), 1–6. https://doi.org/10.29333/EJMSTE/7893
Sobron, A. ., Bayu, Rani, & S., M. (2019). Pengaruh Daring Learning terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah. Prosiding, 1(1), 1–5. https://www.researchgate.net/publication/338713765_Pengaruh_Daring_Learning_terhadap_Hasil_Belajar_IPA_Siswa_Sekolah_Dasar
Syah, R. H. (2020). Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran. SALAM: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I, 7(5). https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i5.15314
Syarifudin, A. S. (2020). Impelementasi Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(1), 31–34. https://doi.org/10.21107/metalingua.v5i1.7072
Wahyono, P., Husamah, H., & Budi, A. S. (2020). Guru profesional di masa pandemi COVID-19: Review implementasi, tantangan, dan solusi pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 1(1), 51–65. http://ejournal.umm.ac.id/index.php/jppg/article/view/12462
Yunitasari, R., & Hanifah, U. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Siswa pada Masa COVID 19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3), 232–243. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i3.142
Zulfiani, Tri Endah Irianti, D. P. R. (2016). Peningkatan Motivasi Belajar Peserta Didik Melalui Metode Group Investigation Di Mts Negeri 1 Kota Tangerang Selatan. In Seminar Nasional Pendidikan IPA-Biologi FITK UIN Syarif Hidayatullah (Issue September).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dayana Fazira, Ayu Fitri Jumain, Vira Putri Fadhilah, Putri Puspita Sari, Miftha Sandia Arilla, Erna Suyanti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).