Model STEAM Terhadap Kemampuan Kolaborasi dan Kreativitas Peserta Didik

(STEAM Model Collaboration Ability And Creativity of Students)

Authors

  • Novia Rahayu Mansur Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Jujun Ratnasari Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Billyardi Ramdhan Universitas Muhammadiyah Sukabumi

DOI:

https://doi.org/10.22437/bio.v8i4.19123

Abstract

The purpose of this study is to determine the collaboration and creativity abilities of students using the STEAM model. This study uses a pre- experimental method with a one-group pretest posttest design. This research was conducted in one of the senior high schools (SMA) in Sukabumi Regency. The subjects in this study were class XII MIPA 2 with 32 participants. The instrument used was a Likert scale statement questionnaire on 4 answer scales. The statements consist 13 statements for collaboration and 14 statements for creativity. This questionnaire was given to students before and after learning the concept of biotechnology. The resul showed that average N-Gain for collaborative indicators are 0.30-0.55 with a moderate improvement category, and on creativity abilities with an average N-Gain score per indicator that is 0.31- 0.60 with the moderate improvements. As well as on the average results of the overall N-Gain score for collaboration, which is 0.45 in the moderate improvement category, and for creativity with an N-Gain score of 0.47 in the medium category. From the research data, it can be concluded that the collaboration and creativity abilities of students in learning using the STEAM model are included in the moderate improvement category.

Key words: Collaboration, Creativity, STEAM Model

 

ABSTRAK

Tujuan penelitian ini yaitu untuk mengetahui kemampuan kolaborasi dan kreativitas peserta didik dengan menggunakan model STEAM. Penelitian ini menggunakan metode pra eksperimen dengan desain one gruoup pretest posttes desain. Penelitian ini dilakukan di salah satu Sekolah Menengah Atas (SMA) yang berada di Kabupaten Sukabumi. Subjek pada penelitian ini yaitu peserta kelas XII MIPA 2 dengan jumlah peserta didik 32. Instrumen yang digunakan berupa angket pernyataan skala likert pada 4 skala jawaban. Pernyataan berjumlah 13 pernyataan untuk kolaborasi dan 14 pernyataan untuk kreativitas. Kuisioner ini diberikan kepada peserta didik sebelum dan sesudah pembelajaran konsep bioteknologi. Hasil penelitan rata-rata skor N-Gain peserta didik untuk kolaborasi perindikator yaitu 0.30-0,55 dengan kategori peningkatan sedang, dan pada kemampuan kreativitas dengan skor N-Gain rata-rata per indikator yaitu 0,31- 0,60 dengan kategori peningkatan sedang. Serta pada hasil rata-rata skor N- Gain keseluruhan untuk kolaborasi yaitu 0,45 dengan kategori peningkatan sedang, dan untuk kreativitas dengan skor N-Gain 0,47 dengan kategori sedang. Dari data penelitian tersebut dapat disimpulkan bahwa kemampuan kolaborasi dan kreativitas peserta didik dalam pembelajaran menggunakan model STEAM termasuk dalam kategori peningkatan sedang. 

Kata kunci: Kolaborasi, Kreativitas, Model STEAM

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abraham, A. (2016). Gender and creativity: an overview of psychological and neuroscientific literature. Brain Imaging and Behavior, 10(2), 609–618. https://doi.org/10.1007/s11682-015-9410-8

Amin, M. S. (2018). ARTIKEL PENGHISAP DEBU Oleh : Dibimbing Oleh : SURAT PERNYATAAN ARTIKEL SKRIPSI TAHUN 2018. 02(07).

Andayani, Y., & Nidn, M. S. (2018). No TitleHarapan dan Tantangan Implementasi Pembelajaran IPA dalam Konteks Kompetensi Keterampilan Abad 21 Di Sekolah Menengah Pertama. 1–13.

Andriana, E. M., Utami, R. D., & Sehati, A. (2021). Peningkatan Kreativitas Belajar Peserta Didik Melalui Pendekatan Saintifik Berbasis Steam Di Sekolah Dasar. Educatif: Journal of Education Research, 3(4), 51–60. https://doi.org/10.36653/educatif.v3i4.82

Andriani, R., Zulhelmi, & Azizahwati. (2015). Differences of Student Attitude in Collaboration based on Gender in Physics by Using Collaborative Learning Model in 10th Grade Madrasah Aliyah AL Ihsan Boarding School Kampar. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 2(2), 1–15.

Anggraeni, R. E., & Suratno. (2021). The analysis of the development of the 5E-STEAM learning model to improve critical thinking skills in natural science lesson. Journal of Physics: Conference Series, 1832(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1832/1/012050

Anida, A., Permanasari, A. & Ardianto, D. (2019). Implementasi Pembelajaran Berbasis Proyek Pada Materi Pencemaran Lingkungan Untuk Meningkatkan Literasi STEM Siswa. Ournal of Science Education and Practice, 1–16.

Aziz, R. (2008). Mengapa Perempuan Lebih Kreatif Dibanding Laki-Laki ? Uin Malang, 35(1977), 20–23. Belbase, S., Mainali, B. R., Kasemsukpipat, W., Tairab, H., Gochoo, M., & Jarrah, A. (2021). At the dawn of science, technology, engineering, arts, and mathematics (STEAM) education: prospects, priorities, processes, and problems. International Journal of Mathematical Education in Science and

Technology, May. https://doi.org/10.1080/0020739X.2021.1922943

Cheung, P. C. & Lau, S. (2010). Gender Differences in the Creativity of Hong Kong School Children: Comparison by Using the New Electronic Wallach – Kogan Creativity Tests. ,. Creativity Research Journal, 22(2), 194–199.

Christina, L. V., & Kristin, F. (2016). Efektivitas Model Pembelajaran Tipe Group Investigation (Gi) Dan Cooperative Integrated Reading and Composition (Circ) Dalam Meningkatkan Kreativitas Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas 4. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(3), 217. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i3.p217-230

CHu, S., Tavares, N., Chu, D., Ho, S., Chow, K., Siu, F., & Wong, M. (2012). Developing upper primary students’ 21 st century skills: Inquiry learning through collaborative teaching and Web 2.0 technology. January.

Fajriah, N., Sukmawati, R. A., & Megawati, T. (2012). Meningkatkan Kreativitas Siswa Kelas Viii C Smp Negeri 24 Banjarmasin Melalui Model Problem Based Instruction Dengan Pendekatan Open-Ended Kreativitas Memungkinkan Penemuan Baru Dalam Semua bidang usaha manusia . Kemajuan teknologi yang meningkat , ledaka. 02, 1–7.

Febrianti, Y., Djahir, Y., & Fatimah, S. (2016). DENGAN MEMANFAATKAN LINGKUNGAN PADA MATA PELAJARAN EKONOMI DI SMA NEGERI 6 PALEMBANG. 121–127.

Greenstein, L. (2011). Assessing 21St Century Skills Products, Processes, Possibilities. California: Corwin a Sage Company., January, 1–16.

Hartati, N. (2007). Hubungan antara sense of humor dengan kebermaknaan hidup pada masyarakat betawi. Repository.Uinjkt.Ac.Id. http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/11537/1/SULAIMAN-PSI.pdf

Hindun Syarifah, Sri Endah Indriwati, A. D. C. (2016). Pengaruh strategi pembelajaran Reading Questioning and Answering (RQA), Think Pair Share (TPS), RQA dipadu TPS dan perbedaan gender terhadap …. 2014, 801–805. http://repository.um.ac.id/60460/

Imamah, Z., & Muqowim. (2020). Pengembangan kreativitas dan berpikir kritis pada anak usia dini melalui motode pembelajaran berbasis STEAM and loose part. 15(2).

Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1999). Making Cooperative Learning Groups Work. Middle School Journal, 26(4), 45–48. https://doi.org/10.1080/00940771.1995.11496127

Masril, M., Dakhi, O., Nasution, T., & Ambiyar, A. (2020). Analisis Gender Dan Intellectual Intelligence Terhadap Kreativitas. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 18(2), 182. https://doi.org/10.31571/edukasi.v18i2.1847

Miller, A. I., Wilson, B., & Hawkins, B. (2019). Featuring art and science in a transdisciplinary curriculum circe magazine: STEAM edition. January, 0–167. http://www.circesfu.ca

Munandar, U. (2009). Pengembangan kreativitas Anak Berbakat. (cet. 2).

Nurhaedah. (2012). IbM Of Contextual Approach ( Contextual Teaching And Learning /. II(2), 153–159.

Pratiwi, A. I., & Sunarno, W. (2014). Materi Sistem Pencernaan Pada Manusia Ditinjau DARI. 70–75.

Pratiwi, H. R., Juhanda, A., & Setiono, S. (2020). Analysis Of Student Collaboration Skills Through Peer Assessment Of The Respiratory System Concept. Journal Of Biology Education, 3(2), 110. https://doi.org/10.21043/jobe.v3i2.7898

Purwati. (1993). Hubungan antara pola asuh orangtua dengan penyesuaian diri remaja, Tesis, Yogyakarta: Program Pascasarjana Psikologi Universitas Gadjah Mada.

Rahmawati, A., Fadiawati, N., & Diawati, C. (2019). Analisis Keterampilan Berkolaborasi Siswa SMA pada Pembelajarn Berbasis Proyek Daur Ulang Minyak Jelantah. 8(2).

Santrock, J. W. (2011). Psikologi Pendidikan. Terjemahan Tri Wibowo B.S. In Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sari, E. N. (2018). Pengaruh LKS Berbasis Problem Solving untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan MIPA, 19(2), 75–86. https://doi.org/10.23960/jpmipa/v19i2.pp75-86

Sari, K. A., Prasetyo, Z. K., & Wibowo, W. S. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik IPA Berbasis Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Dan Komunikasi Peserta Didik Kelas VII. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 6(8), 4. http://journal.student.uny.ac.id/ojs/ojs/index.php/ipa/article/view/9045

Sartono, N., Suryanda, A., Leyli, T., & Ahmad, S. (2020). Implemetasi STEAM dalam Pembelajaran Biologi : Upaya Pemberdayaan Guru Biologi Madrasah Aliyah DKI Jakarta. 2(1), 7–14.

Sugiyono, P. D. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R &. D.

Sundayana, R. (2018). Statistika Penelitian Pendidikan. Alfabeta.

Ulger, K., & Morsunbul, U. (2016). The Differences in Creative Thinking: The Comparison of Male and Female Students. Journal of Counseling and Education, 5(4), 1–12.

Utomo, A. P., Hasanah, L., Hariyadi, S., Narulita, E., Suratno, & Umamah, N. (2019). The effectiveness of steam-based biotechnology module equipped with flash animation for biology learning in high school. International Journal of Instruction, 13(2), 463–476. https://doi.org/10.29333/iji.2020.13232a Zubaidah,

S., & Malang, U. N. (2019). STEAM ( Science , Technology , Engineering , Arts , and Mathematics ): STEAM ( Science , Technology , Engineering , Arts , and Mathematics ): Pembelajaran untuk Memberdayakan Keterampilan Abad ke-21 1. September.

Downloads

Published

2022-12-31

How to Cite

Mansur, N. R., Ratnasari, J. ., & Ramdhan , B. . (2022). Model STEAM Terhadap Kemampuan Kolaborasi dan Kreativitas Peserta Didik: (STEAM Model Collaboration Ability And Creativity of Students). BIODIK, 8(4), 183-196. https://doi.org/10.22437/bio.v8i4.19123