Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation untuk Meningkatkan Partisipasi Siswa SMA dalam Pembelajaran Biologi
(The Implementation of the Group Investigation Learning Model to Increase Student Participation In Biology Learning)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v8i3.19032Abstract
This study aims to determine how the implementation of the Group Investigation learning strategy in increasing the participation of high school students in learning biology. This research is a type of classroom action research with the model developed by Kemmis and Mc. Taggart. The subjects in this study were students of class XI MIA-2 MAS Raudhatul Akmal Batang Kuis Foundation, with a total of 21 students. The data collection technique in this study used observation in the form of observation. This research consisted of two cycles and each cycle consisted of two meetings. The data analysis technique in this research is descriptive quantitative. The success criteria determined for student participation in learning are 75%. From the results of research conducted by researchers, the study of the investigative group model was effectively used during learning in class XI IPA -2 Yayasan Pendidikan Raudhatul Akmal Batang Kuis with several improvements, as evidenced by the results of research in each cycle. The results of increasing student participation in Biology learning by applying the group investigation learning model for the first cycle was 44% and the second cycle was 81.29%.
Key words: Group Investigation, student Participation, Biology Learning.
Â
ABSTRAK
Penelitian ini didasari dari pentingnya partiipasi siswa dalam pembelajaran. Tujuan dalam penelitian ini dimaksudkan untuk melihat bagaimana model penerapan model pemeblajaran group investigation dalam meningkatkan partisipasi siswa dalam pembelajaran biologi. Penelitian ini menggunakan Penelitian tindakan kelas (PTK) dimana siswa kelas XI IPA-2 MAS Yayasan Pendidikan Raudhatul Akmal Batang kuis sebagai subjek dalam penelitian ini. Data dikumpulkan memlalui lembar observasi dengan kriteria keberhasilan mencapai 75 %. Dari hasil penelitian diliat terjadinya peninkatan partisipasi siswa di dari 44 % pada siklus I dan 81.29% pada siklus II.
Kata kunci: Group Investigation, Partisipasi Siswa, Pembelajaran Biologi
Downloads
References
Betari . (2020). Upaya Meningkatkan Partisipasi Siswa Dalam Pembelajaran Sosiologi Melalui Model Prediction Guide dengan Gambar X IPS 3 SMAN 12 Padang . Jurnal Siloka: Jurnal Kajian Pendidikan dan Pembelajaran , 19-26.
Chirtina Purbawati, Laili Etika Rahmawati, Lathifah Nurul Hidayah, Lupita Sari, Pitra Wardani. (2020, Desember ). Tingkat Partisipasi Siswa Sekolah Menegah Pertama Dalam Pembelajaran Daring Di Masa Pndemi Covid-19. Refleksi Eukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan , 11, 101-108.
Eggi G. Ginanjar, Bambang Darmawan, Sriyono. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Rendahnya Partisipasi Belajar Peserta Didik SMK. Journal Of Mechanical Engineering Education, 206-219.
Ericka Darmawan, dkk. (2021). Strategi Belajar Mengajar Biologi. Magelang: Pustaka Rumah.
Fajri et al. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Fengan Strategi Joyful Learning Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Kelas VII Mtsn Meuraya Banda Aceh. Journal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 98-109.
Fatmawati, s. . (2019). Efektivitas Forum Diskusi Pada E-Learning Berbasisi Moodle Untuk meingkatkan Partisipasi Belajar. . Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 211-216.
Hamzah B. Uno. (2019). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar Kreatif dan Efektif. Jakarta : Bumi Aksara .
Hendra Surya. (2019). Menjadi Manusia Pembelajar . Jakarta : PT Elex Media Komputer .
Indrawati. (2016). Pembelajaran Group Investigation Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa . Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan , 2614-1973.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan . (2016). Silabus Mata Pelajaran Sekolah Menengah Atas/ Madrasah Aliyah (SMA/MA), mata Pelajaran Biologi . Jakarta : Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan .
Ketut Sudarma. (2007). Pengaruh Motivasi, Disiplin, Dan Partisipasi Siswa Dalam Pembelajaran Terhadap Prestasi Belajar Akuntansi. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 165-184.
Mardia Hayati . (2012). Desain Pembelajaran Berbasisi Karakter. Pekanbaru : Almustahadah Press.
Mariyana. (2013). pengelolaan Lingkungan Belajar . jakarta : Kencana .
Meti Herlina, Isti Yesti Rahayu, Diningsih Wiksya. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation Terhadap Berpikir Kritis Dan Keterampilan Sosila Siswa Dalam Pembelajaran IPA Kelas X SMAN 2 Argamakmur. Diklabio: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi (III), 142-152.
Muhammad Ruslan Maulani, S. N. (2020, Desember). IMPLEMENTASI E-LEARNING UNTUK MENINGKATKAN PARTISIPASI SISWA DALAM PEMBELAJARAN SEHINGGA LEBIH INTERAKTIF DAN MENYENANGKAN. Jurnal Ilmiah Teknologi informasi Terapan , VII, 28.
Ratna Harmain. (2021). Upaya Meningkatkan Partisipasi Siswa Pada Materi Mengidentifikasi acam-Macam Limbah Melalui Metode Diskusi . DIKMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, I, 35-42.
Siti Nurkhasanah. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Flipped Classroom dalam Pembelajaran Jarak Jauh Untuk Meningkatkan Partisipasi Belajar Ipa. Jurnal Paedagogy: Jurnal Penelitia dan Pengembangan Pendidikan, VIII, 256-263.
Suhartono . (2021). Group Investigation (Konsep dan Implementasi Dalam Pembelajaran). Lamongan : Academia Publication .
Triyono. (2013). Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar IPA Biologi Melalui Metode Ceramah Plus Tanya Jawab Dan TUgas (CPTT). Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi.
Triyoso, A. (2018, Februari). Penerapan Strategi Grup Investigation Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Materi Ekosistem Bagi Siswa Kelas X SMA Muhammadiyah AIMAS. BIOLEARNING JOURNAL, V, 1.
Winda Nirwana Anggraini, A. P. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Biologi Siswa Melalui Problem Based Learning Pada Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Bulu Sukoharjo. IJIS EDU, II, 55-62.
Yan Piter Basman Ziraluo . (2021). Pembelajaran Biologi (Implementasi dan Pengembangan). Lombok Tengah : Forum Pemuda Aswaja.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rafyka Basri, Pitri Hairani Dongoran, Dinda Syafitri, Agista Putri Wahyudi Silaban, Indayanna Febriani Tanjung
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).