Desain Kegiatan Laboratorium: Pendekatan Diagram Vee pada Materi Struktur Darah
(Laboratory Activity Design: Diagram Vee Approach on Blood Structure Lesson)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v7i2.12997Abstract
It is certain that the Industrial Revolution 5.0 has entered the world of education, so this Industrial Revolution 5.0 is a challenge for the quality of education in Indonesia. One way to improve the quality of education is practicum activities using Laboratory Activity Designs (LAD) that are in accordance with the demands of the curriculum. This study aims to provide an overview of the quality of blood structure LAD in high school and reconstruct it to improve strudents’understanding. This research is a descriptive study and the subject of this research is blood structure LAD. The sampling technique that used is purposive sampling with a total sample of 6 LAD, consisting of 2 LAD from 2006 curriculum or KTSP, 2 LAD from 2013 curriculum, and 2 LAD from 2013 revised 2016 curriculum. The instruments that used are relevance analysis instruments, competency analysis and practical analysis, and knowledge construction analysis. The findings showed that the blood structure LAD was not good yet because there were still problems with competence, practice and knowledge construction. The solution to this problem is to improve the existing LAD and consider it based on the relevant aspects of competency, practicality and knowledge construction.
Abstrak. Revolusi Industri 5.0 dapat dipastikan telah memasuki dunia pendidikan, maka revolusi indeustri ke-5 ini menjadi tantangan bagi kualitas pendidikan di Indonesia. Salah satu cara untuk meningkatkan kualitas pendidikan yaitu dengan kegiatan praktikum menggunakan Desain Kegiatan Laboratorium (DKL) yang sesuai dengan tuntutan kurikulum. Penelitian ini bertujuan untuk memberikan gambaran mengenai kualitas DKL struktur darah dan mereonstruksinya guna meningkatkan pemahaman peserta didik. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif dan subjek penelitian ini adalah DKL struktur darah. Teknik sampling yang digunakan yaitu purposive sampling dengan total sampel sebanyak 6 DKL, terdiri dari 2 DKL kurikulum 2006 atau KTSP, 2 DKL kurikulum 2013 dan 2 DKL kurikulum 2013 revisi 2016. Instrumen yang digunakan meliputi instrumen analisis relevansi, analisis kompetensi dan analisis praktikal serta analisis konstruksi pengetahuan. Hasil temuan menunjukkan DKL struktur darah belum baik karena masih terdapat masalah pada aspek kompetensi, praktikal dan konstruksi pengetahuan. Solusi untuk permasalahan ini adalah memperbaiki DKL yang ada dengan pertimbangan aspek relevansi, kompetensi, praktikal dan konstruksi pengetahuan.
Downloads
References
Aisya, N. S. M., Saefudin, Suptriatno, B., & Anggraeni, S. (2016). Penerapan Diagram Vee dalam Model Pembelajaran Inquiry Lab dan Group Investigation untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Kuantitatif Siswa Kelas VII pada Materi Pencemaran Lingkungan. Proceeding Biology Education Conference, 13(1).
Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2017). Kerangka Landasan Untuk Pembelajaran, Pengajaran, dan Asesmen (Revisi Taksonomi Pendidikan Bloom). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Bertin, J. (1983). Semiology of Graphic. Wincounsin: University of Wincounsin Press.
Creswell, J. W. (2016). Research Design (4th ed.). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Dlamini, A. . (2008). Teaching of Scientific Invertigetions by Life and Natural Science Educators in Bushbuckridge. Thesis of Master Natural Science Education University of Soth Africa.
Fitriyaningsih, M. N. (2016). Perbandingan Preparat Apus Darah Hewan Berhemoglobin Dan Non Hemoglobin Sebagai Sumber Belajar Biologi. University of Muhammadiyah Malang.
Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education. San Francisco.
Gratia, M.L. (2011). Analisis Penerapan Metakognitif Pada Desain Kegiatan Laboratorium Respirasi Serangga di SMA Menggunakan Diagram Vee. Skripsi Jurusan Pendidikan Biologi FPMIPA UPI: Tidak diterbitkan
Hamidah, A., Sari, E. N., & Budianingsih, R. S. (2014). Persepsi Siswa tentang Kegiatan Praktikum Biologi di Laboratorium SMA Negeri se-Kota Jambi. Jurnal Sainmatika, 8(1).
Irnaningtyas. (2017). Biologi SMA / MA Kelas XI. Jakarta: Erlangga.
Novak, J. ., & Gowin, D. . (1985). Learning How to Learn. Cambridge: Cambridge University Press.
Prasetiwi, H., & Lbn Gaol, A. (2015). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Yang Menggunakan LKS Dan Yang Melaksanakan Praktikum Pada Sub Materi Pokok Sistem Ekskresi Manusia Kelas XI SMAN 2 Lubuk Pakam Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Pelita Pendidikan, 3(4), 98–108.
Prima, E. (2019). Mengenal Visi Jepang Society 5.0. Integrasi Ruang Maya dan Fisik. Retrieved from Tekno Tempo
Puspita, Y., dkk (2020). Selamat Tinggal Revolusi Industri 4.0, Selamat Datang Revolusi Industri 5.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana. Palembang: Universitas PGRI Palembang
Santoso, K.A. (2019). Pendidikan Untuk Menyambut Society 5.0. Retrieved from Tekno Tempo
Supriatno, B. (2009). Uji Langkah Kerja Laboratorium Sekolah. Proseding Seminar Nasional Biologi: Inovasi dan Pendidikan Biologi dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia, 255-261.
Supriatno, B. (2013). Pengembangan Program Perkuliahan Pengembangan Praktikum Biologi Sekolah Berbasis ANCORB untuk Mengembangkan Kemampuan Merancang dan Mengembangkan Desain Kegiatan Laboratorium. Disertasi Jurusan Pendidikan Biologi FPMIPA UPI: Tidak diterbitkan.
Wahidah, N. S., Supriatno, B., & Kusumastuti, M. N. (2018). Analisis Struktur dan Kemunculan Tingkat Kognitif pada Desain Kegiatan Laboratorium Materi Fotosintesis. Indonesian Journal of Biology Education, 1(2).
Widodo, A. & Ramdhaningsih, V. (2006). Analisis kegiatan praktikum biologi dengan menggunakan video. Metalogika. 9(2), 146-158.
Winkel, W. . (1996). Psikologi Pengajaran. Jakarta: Erlangga.
Published
Versions
- 2020-06-13 (3)
- 2020-06-13 (2)
- 2021-06-13 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sofi Rahmania
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).