This is an outdated version published on 2021-06-09. Read the most recent version.

Pengembangan Media Pembelajaran Teka-Teki Silang IPA Terpadu Untuk Siswa Kelas VII SMPN 56 Merangin

(Development of Integrated Science Crossword Learning Media for Class VII Students of SMPN 56 Merangin)

Authors

  • Eni Yulianti STKIP YPM Bangko
  • Andriyanto STKIP YPM Bangko

DOI:

https://doi.org/10.22437/bio.v7i2.10971

Abstract

Learning media is a teacher's tool in delivering teaching materials. Fun learning media will make students happy in learning. This will certainly make student learning outcomes better. The purpose of this research is to produce an integrated science crossword puzzle learning media product on the material classification of living things and material classification and changes for class VIII SMP N 56 Merangin which is valid, practical and effective. The method used to produce these products is the Development research method, namely the four-D development model. The four-D development model consists of four stages, namely the definition stage, the design stage, the development stage and the dissemination stage. The results of this product validation are very valid from the language aspect with a value of 92.5%, material aspects 85.4%, presentation and graphic aspects 85%. The criteria for the practicality of the media are very practical and the completeness of learning outcomes using the Integrated Science TTS media is 75%.

Abstrak.

Media belajar adalah alat bantu guru dalam menyampaikan materi ajar. Media belajar yang menyenangkan akan membuat siswa menjadi senang dalam belajar. Hal ini tentu akan membuat hasil belajar siswa menjadi baik. Tujuan dari penelitian ini adalah menghasilkan produk media pembelajaran Teka-Teki Silang IPA Terpadu pada materi klasifikasi makhuk hidup dan klasifikasi materi dan perubahannya untuk kelasVII SMP N 56 Merangin yang valid, praktis dan efektif. Metode yang digunakan untuk menghasilkan produk tersebut adalah metode penelitian Pengembangan yaitu model pengembangan four-D. Model pengembangan four – D terdiri dari empat tahap yaitu tahap pendefinisian (define), tahap perancangan (design), tahap pengembangan (develop) dan tahap penyebaran (disseminate). Hasil validasi produk ini adalah sangat valid dari aspek bahasa dengan nilai 92,5 %,  aspek materi 85,4 %, aspek penyajian dan kegrafikan 85 %.  Kriteria praktikalitas media sangat praktis dan ketuntasan hasil belajar menggunakan media TTS IPA Terpadu 75 %.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, M. N., & Arbi, N. A. (2018). Application of crossword puzzles multimedia to increase student ’ s learning outcome on motion system material of biology. 178–183.

Lestari, Y., & Sb, N. S. (2017). Development of Crossword Puzzles as Teaching Tools in Explanatory Texts Learning. 75–82.

M.Pd, S. M., & Kurniawan, D. T. (2017). Implementsi Pemanfaatan Media Teka Teki Silang (TTS) Online Dalam Matakuliah Neurosains Untuk Mahasiswa Calon Guru Raudhatul Athfal (RA). AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 124. https://doi.org/10.24235/awlady.v3i2.1487

Nazeer, M., Sultana, R., Ahmed, M. M., Asad, M. R., Sami, W., Hattiwale, H. R., & Sreekanth, T. (2018). Crossword Puzzles as an Active Learning Mode for Student Directed Learning in Anatomy Teaching: Medical Undergraduate Perceptions. International Journal of Medical Research & Health Sciences, 7(10), 12–19.

Riduwan. (2006). Belajar mudah penelitian untuk guru - karyawan dan peneliti pemula / Riduwan. 241–244.

Sadikin, A., Johari, A., & Suryani, L. (2020). Pengembangan multimedia interaktif biologi berbasis website dalam menghadapi revolusi industri 4.0. Edubiotik: Jurnal Pendidikan, Biologi Dan Terapan, 5(01), 18–28.

Slameto. (2016). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhi / Slameto. Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi / Slameto, 2003(2003), 1–99.

sugiono. (2011). metode penelitian pendidikan (pendekatan kuwantitatif,kuwalitatif,R&D). Alfabbeta Pres, 77–97.

Wasgito, M. A. (2014). Pengembangan Media Permainan Edukatif Teka-Teki Silang ( Tts ) Dalam Proses Pembelajaran Siswa Kelas Vii Smp Negeri 2 Kalianget. Jurnal Pendidikan Seni Rupa, 2(3), 36–43.

Published

2021-06-09

Versions

How to Cite

Eni Yulianti, & Andriyanto. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Teka-Teki Silang IPA Terpadu Untuk Siswa Kelas VII SMPN 56 Merangin : (Development of Integrated Science Crossword Learning Media for Class VII Students of SMPN 56 Merangin). BIODIK, 7(2). https://doi.org/10.22437/bio.v7i2.10971

Issue

Section

Articles