Analisa dukungan CSR untuk UMKM yang berkelanjutan

Authors

  • Aryo Harprayudi Faculty of Economics and Business - University of Trisakti
  • Maria Rosaline Nindita Radyati MM-Sustainability, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Trisakti
  • Maria Ariesta Utha MM-Sustainability, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Trisakti

DOI:

https://doi.org/10.22437/jels.v11i2.20219

Abstract

The purpose of this research is to find out how corporate social responsibility (CSR) can create sustainable MSMEs. The donor institutions that become the object of research are Bank X and Bank Y, with those who interviewed are the person in charge of each donor agency for the empowerment of MSMEs, assistants or owners of MSMEs with a total of 11 MSMEs spread across Indonesia, and representatives of the beneficiary communities. The techniques in this research are from extracting primary data through interviews and extracting secondary data such as through donor agency reports. This study found several scopes of effective support in supporting the sustainability of MSMEs, some related to the process of donor agencies providing marketing assistance, training and mentoring. Future contributions that can be made for donor agencies are to be able to assess the needs of MSMEs before providing any assistance.

 

Tujuan penelitian ini yaitu untuk mengetahui bagaimana corporate social responsibility (CSR) yang dapat menciptakan UMKM yang berkelanjutan. Lembaga donor yang akan menjadi objek penelitian yaitu Bank X dan Bank Y, dan yang akan diwawancara yaitu penanggung jawab dari masing-masing lembaga donor untuk pemberdayaan UMKM, pendamping atau pemilik UMKM dengan jumlah 11 UMKM yang tersebar dari lintas Indonesia, dan perwakilan masyarakat penerima manfaat. Penggalian dalam penelitian ini menggunakan data primer melalui wawancara dan penggalian data sekunder seperti melalui laporan lembaga donor. Dalam penelitian ini ditemukan beberapa ruang lingkup dukungan yang efektif dalam mendukung keberlanjutan UMKM, beberapa yang berkaitan seperti proses lembaga donor memberikan bantuan pemasaran, pelatihan dan pendampingan. Kontribusi kedepan yang dapat dilakukan bagi lembaga donor untuk bisa melakukan asesmen kebutuhan UMKM sebelum memberikan bantuan apapun. 

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2023-01-06

How to Cite

Harprayudi, A., Radyati, M. R. N., & Utha, M. A. (2023). Analisa dukungan CSR untuk UMKM yang berkelanjutan. E-Jurnal Ekonomi Sumberdaya Dan Lingkungan, 11(2), 73-84. https://doi.org/10.22437/jels.v11i2.20219