Penerapan Iptek Bagi Peningkatan Kapasitas Dan Kualitas Guru Tk Di Desa Nyogan Melalui Sistem Pembelajaran Berbasis Multimedia
DOI:
https://doi.org/10.22437/jkam.v4i3.11569Abstract
Sistem pembelajaran pada anak-anak memiliki system pembelajaran yang berbeda. System pembelajarannya bersifat auditori, visual maupun kinestik. Namun pada umumnya anak lebih tertarik belajar mengunakan metode dengan mengunakan multimedia sebagai medianya dikarenakan dengan cara ini lebih mudah bagi mereka untuk cepat memahami serta menarik bagi mereka. Namun pada kenyataanya saat ini masih banyak pendidik masih menggunakan cara-cara lama yaitu mengunakan metode konvensional. Pada saat ini sudah menjadi sebuah tuntutan jika semua sekolah tak terkecuali TK yang menjadi tempat kegiatan pengabdian ini, untuk bisa menggunakan dan memanfaatkan komputer, dalam media pembelajarannya. Dengan semakin meningkatnya jumlah siswanya setiap tahunnya disekolah mitra dan bagi meningkatnya nilai status akreditasinya, perlu adanya perubahan sistem pembelajaran berbasis teknologi di sekolah Mitra tersebut, agar juga kualitas sekolah Mitra berbeda dengan TK-TK lain yang ada di kec. Mestong Kab. Muaro Jambi. Berdasarkan survey dan Hasil studi pendahuluan, ditemukan ada beberapa permasalahan di sekolah mitra, yaitu: Masih Banyak Guru-guru di sekolah mitra belum begitu mengerti dalam pengunaan Komputer khususnya aplikasi-aplikasi Multimedia untuk pendukung dalam pelaksanaan pembelajaran di sekolah TK Mitra, Sekolah Mitra pada saat ini belum memiliki infrastruktur TIK yang baik yaitu media pembelajaran di ruangan kelas seperti Infocus dan Komputer Laptop, Sekolah Mitra saat ini belum memiliki software-software multimedia untuk anak didiknya. Berdasarkan permasalahan yang dihadapi sekolah mitra tersebut yaitu TK Cahaya Bangsa Desa Nyogan. Kegiatan pengabdian IPTEK yang akan diberikan adalah 1) Penyuluhan tentang TIK sebagai sarana pembelajaran bagi guru di sekolah mitra, 2) Memberikan bantuan laptop dan infocus sebagai media pendukung pembelajaran, 3) Memberikan aplikasi multimedia untuk sekolah mitra. Tujuan Kegiatan ini dilakukan untuk: meningkatkan kemampuan guru-guru sekolah dan memudahkan guru mengajarkan anak didiknya di sekolah, dan dapat meningkatakan kualitas pembelajaran sekolah mitra ini. Kegiatan pengabdian ini diberikan dalam bentuk pelatihan. Metode yang digunakan adalah: ceramah, tanya jawab, sharing ide, praktik/latihan mengenai cara mengimplementasikan dan memelihara aplikasi multimedia tersebut. Lokasi kegiatan pengabdian diselenggarakan di Sekolah TK Cahaya Bangsa Desa Nyogan.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Wirmie Eka Putra*, Dedy Setiawan, Yuliusman, Lucky Enggrani Fitri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Jurnal Jurnal Karya Abdi Masyarakat (JKAM).
- License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
- User Rights
JKAM's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JKAM permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and JKAM on distributing works in the journal.
- Rights of Authors
Authors retain the following rights:
- Copyright, and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in future own works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for own purposes, provided the copies are not offered for sale,
- The right to self-archive the article.
- Co-Authorship
If the article was jointly prepared by other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
- Termination
This agreement can be terminated by the author or JKAM upon two months’ notice where the other party has materially breached this agreement and failed to remedy such breach within a month of being given the terminating party’s notice requesting such breach to be remedied. No breach or violation of this agreement will cause this agreement or any license granted in it to terminate automatically or affect the definition of JKAM.
- Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such extent as legally permissible, the author waives his or her right to collect royalties relative to the article in respect of any use of the article by JKAM or its sublicensee.
- Miscellaneous
JKAM will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed and JKAM or its sublicensee has become obligated to have the article published. JKAM may conform the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that it deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers.