MINAT SISWA SMA DALAM MATA PELAJARAN FISIKA

Authors

  • Tiara Sandari Pendidikan Fisika Universitas Jambi

Keywords:

Physics, interesting in learning, students

Abstract

Interesting in learning has influence on learning outcomes. If someone does not have an interest in a particular subject, it is difficult to achieve optimal learning outcomes. Conversely, if someone who has an interest in certain subjects will achieve optimal learning results.  Interesting will be formed if there is an effort from within him and there is also encouragement from the outside both from the teacher, family, and the surrounding environment to like, study and work on physics problems given by the teacher.  The purpose of this study was to determine students' interest in physics from the descriptions of the attitudes of SMA N 1 Batanghari students.  This type of research is quantitative using survey research procedures with the instrument used is a questionnaire.  The subjects of this study were 53 students of SMA N 1 Batanghari. The result of data analysis and discussion, it can be concluded that the learning interest of SMA N1 BATANGHARI students in physics lessons is good even though there are some students who are still less interested in learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alwan., Hendri, M., Darmaji. (2017). Faktor-Faktor Yang Mendorong Siswa MIA SMAN Mengikuti Bimbingan Belajar Luar Sekolah Di Kecamatan Telanaipura kota Jambi. Jurnal Edufisika, 2(1) , 25-37

Aminoto, T., Dani, R., Yuversa, E. (2019). Pengembangan Termometer Gas Sebagai Alat Peraga Pembelajaran Pokok Bahasan Skala Suhu Mutlak. Jurnal Edu Fisika, 4(2), 48 55.

Arrasyid, H., Jufrida., Darmaji. (2017). Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Lembar Kerja Siswa Pada Materi Kalor Dan Perpindahannya Kelas X SMA PGRI 2 Jambi. Jurnal Edufisika, 2(2), 68-80.

Astalini., Kurniawan, Dwi. A., Sumaryanti. (2018). Sikap Siswa Terhadap Pelajaran Fisika Di SMAN Kabupaten Batanghari. Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika, 3(2), 59-64.

Astuti, Siwi. P. (2015). Pengaruh Kemampuan Awal dan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Fisika. Jurnal Formatif, 5(1), 65-75

Basuki, F, R., Jufrida., Kurniawan, W., Devi, I P., & Fitaloka, O. (2019). Tes Keterampilan Proses Sains: Multiple Choice Format. Jurnal Pendidikan Sains (JPS), 7(2), 101-111

Charli, L., Ariani, T., & Asmara, L. (2019). Hubungan Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar Fisika. Science and Physics Education Journal (SPEJ), 2(2), 52–60.

Chotimah, C., Hendri, M., Rasmi, D P. (2018). Penerapan LKS Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Materi Listrik terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IX SMPN 22 Kota Jambi. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 9(1), 36-39.

Hamdi, A. S, & Bahruddin, E. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Aplikasi dalam

Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish

Hendriana, H., Rohaeti, E., & Sumarmo, U. (2017). Hard Skills dan Soft Skills . Bandung: Refika Aditama

Joneska, A., Astalini., Susanti, N. (2016). Perbandingan Hasil Belajar Fisika Menggunakan Strategi Pembelajaran Crossword Puzzle Dan Index Card Match Pada Materi Cahaya Kelas VIII SMP Negeri 3 Batanghari. Jurnal EduFisika, 1(1), 28-31

Jufrida., Basuki, F, R., Pangestu, M, D., Prasetya, N A D. (2019). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar IPA Dan Literasi Sains Di SMP Negeri 1 Muaro Jambi. Jurnal EduFisika, 4(2), 31- 38.

Khodijah, Dwinda, N., Hendri, M., Darmaji. (2016). Upaya Meningkatkan Partisipasi Dan Hasil BelajarDengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Di Kelas XI MIA7 SMAN 1 Muaro Jambi. Jurnal EduFisika, 1(2), 46-54.

Kurnia, N., Hendri, M., Pathoni, H. (2016). Hubungan Persepsi Dengan Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas X MIA Di SMAN Negeri 4 Kota Jambi Dan SMA Negeri 11 Kota Jambi. Jurnal EduFisika, 1(2), 55-63.

Kurniawan, Dwi.A., Astalini., Kurniawan, Nugroho. (2019). Sikap Siswa Terhadap Pelajaran IPA Di SMP Kabupaten Muaro Jambi Provinsi Jambi. Journal Of Teaching And Learning. 4(3), 111-127

Oktaviana, D., Jufrida., Darmaji. (2016). Penerapan RPP Berbasis Multiple Intelligences Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Fisika Siswa Pada Materi Kalor Dan Perpindahan Kalor Kelas X MIA 4 SMA Negeri 3 Kota Jambi. Jurnal EduFisika, 1(1), 7-12.

Pasaribu, Dewi, S., Hendri, M., Susanti, N. (2017). Upaya Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Fisika Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Talking Stick Pada Materi Listrik Dinamis Di Kelas X SMAN 10 Muaro Jambi. Jurnal EduFisika, 2(1), 61-69.

Pratiwi, N. K. (2017). Pengaruh Tingkat Pendidikan, Perhatian Orang Tua, Dan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Smk Kesehatan Di Kota Tangerang. Pujangga, 1(2), 31.

Primadona, H., Nehru., Kurniawan, W. (2018). Perbandingan Motivasi Belajar Siswa Dengan Menggunakan Media Lectora InspireDan Powerpoint Pada Materi Momentum Dan Impuls kelas X SMAN 3 Muaro Jambi. Jurnal EduFisika, 3(1), 43-54.

Putri, A, R., Maison., Darmaji. (2018). Kerjasama Dan Kekompakan Siswa Dalam Pembelajaran Fisika Di Kelas XII MIPA SMAN 3 Kota Jambi. Jurnal EduFisika, 3(2), 32-40.

Simatupang, R, Y., Jufrida., Aminoto, T. (2017). Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Fisika Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri Tipe Guided Inquiry Di Kelas XI MIA 2 SMA Negeri 11 Kota Jambi. Artikel Ilmiah. Jambi: Universitas Jambi

Sipahutar, M., Hendri, M., Dani, R. (2018). Model Discovery Learning Berbantuan Media Adobe Flash CS 6 Pada Materi Hukum Newton. Jurnal EduFisika, 3(2), 59-65.

Supardi, Leonard, L., Suhendri, H., & Rismurdiyati. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Fisika. Jurnal Formatif, 2(1), 71–81.

Published

2020-12-15

How to Cite

Sandari, T. (2020). MINAT SISWA SMA DALAM MATA PELAJARAN FISIKA. EduFisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 5(02), 118-123. Retrieved from https://online-journal.unja.ac.id/EDP/article/view/10886