REKONSTRUKSI MEDIA PEMBELAJARAN VIDEO SCRIBE LISTRIK DINAMIS UNTUK SISWA KELAS XII SMA/MA
Keywords:
Learning media, video scribe, dynamic electricityAbstract
This study aims to determine the feasibility of learning media, students' mastery of concepts and scientific literacy. The research design uses the ADDIE development design. The feasibility of the media is seen based on the validation results of media experts and material experts. The results showed that the dynamic electric scribe video learning media that had been developed had the following characteristics: 1) the product validation test was obtained from the results of the media expert and material expert score of 3.67 with a proper classification. 2) the readability test was obtained from the results of the teacher response questionnaire and student responses of 3.58 with a proper classification. Based on the data above, it can be concluded that the Scribe video learning media is suitable for use as a physics learning medium.
Downloads
References
Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian, Edisi Revisi VI. Jakarta. Rineka Cipta.
Hanna, D., Sutarto., & Alex, H. 2016. Model Pembelajaran Tema Konsep Disertai Media Gambar pada Pembelajaran Fisika di SMA. Jurnal Pendidikan Fisika. Vol. 5 No.1 pp. 23-29.
Isyowati, A., Sentot, K., & Supryono, K, H. 2017. Analisi Pembelajaran dan Kesulitan Siswa SMA Kelas XI terhadap Penguasaan Konsep Fisika. Proseding Seminar Nasional III Tahun 2017 “Biologi, Pembelajaran, dan Lingkunga Hidup Perspektif Interdisipliner†hal. 237-243.
Jannah, M., Alex, H., & Yushardi. 2019. Aplikasi Media Pembelajaran Fisika Berbasis Sparkol Videoscribe pada Pokok Bahasan Suhu dan Kalor terhadap Hasil Belajar Siswa SMK. Jurnal Pembelajaran Fisika. Vol. 8 No. 2 pp. 65-72.
Nulhakim, L., Irania, I., & Asep., S. 2019. The influence of using Sparkol videoscribe’s learning media to increase science literacy on pressure concept. The 8th National Physics Seminar 2019 AIP Conf. Proc. 2169, 020003-1–020003-4.
Kemdikbud. 2018. Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan (Permendikbud) Republik Indonesia Nomor 36 Tahun 2018 Tentang Perubahan Atas Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Nomor 59 Tahun 2014 Tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah. Jakarta
Pratiwi, D, E., Sri, L., Mukarramah, M. 2019. Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Menggunakan Sparkol Videoscribe. Indonesia Jurnal of Science and Mathematics Education. 02 (3): 303-309.
Putra, I.A., & Prihatiningtyas, S. 2018. Implementasi Pembelajaran K13 oleh Mahasiswa pada Kegiatan Microteaching. Prosiding Seminar Nasional Sains dan Teknologi (SENASTEK) yang diselenggarakan oleh Fakultas Sains dan Teknologi Universitas Kanjuruhan Malang tanggal 21 Juli 2018. Malang: Universitas Kanjuruhan Malang.
Rahmawati, F., Soegimin., & Soeparman, K. 2016. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan Videoscribe pada Materi Kalor Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMAN 1 Kedungwaru. Pendidikan Sains Pascasarjana Universitas Negri Surabaya. Vol. 5, No. 2
Wulandari, D. A. 2016. Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Sparkol Videoscribe dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA Materi Cahaya Kelas VII di SMP Negri 01 Kejora Tahun Ajaran 2015/2016. In Skrips
Yudha, A, F, S., Asrul. & Zulhendri, K. 2016. Pembuatan Bahan Ajar Berbasis Video Menggunakan Sparkol Videoscribe untuk Mepmbelajran Fisika Siswa Kelas X SMA. Pilar Of Phiysic Educatio. Vol.8 pp: 153-160.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Edufisika: Jurnal Pendidikan Fisika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.